Universität Wien

200017 PS Introductory Seminar Developmental Psychology (2021S)

Entwicklung im Familienkontext

6.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 20 - Psychologie
Continuous assessment of course work
REMOTE

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 40 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

http://homepage.univie.ac.at/harald.werneck/Lehre/SS2021/D4.htm

Friday 05.03. 09:45 - 11:15 Digital
Friday 19.03. 09:45 - 11:15 Digital
Friday 26.03. 09:45 - 11:15 Digital
Friday 16.04. 09:45 - 11:15 Digital
Friday 23.04. 09:45 - 11:15 Digital
Friday 30.04. 09:45 - 11:15 Digital
Friday 07.05. 09:45 - 11:15 Digital
Friday 14.05. 09:45 - 11:15 Digital
Friday 21.05. 09:45 - 11:15 Digital
Friday 28.05. 09:45 - 11:15 Digital
Friday 04.06. 09:45 - 11:15 Digital
Friday 11.06. 09:45 - 11:15 Digital
Friday 18.06. 09:45 - 11:15 Digital
Friday 25.06. 09:45 - 11:15 Digital

Information

Aims, contents and method of the course

1) In-depth content study of selected aspects of developmental psychology (fostering interests and enjoyment in substantive discussion).
Students will be able to read, understand, criticise, and compare professional articles on empirical research in developmental psychology. They acquire in-depth knowledge in exemplary areas of developmental psychology - in this proseminar especially concerning influences of the family environment on development, especially in the first years of life.
2) Training in the techniques of scientific work: oral presentation; literature research, writing scientific texts - following the formal guidelines for manuscripts in psychology (especially correct citation of sources in the text, correct compilation of a bibliography), etc.;
Methods: lecture, presentations, peer feedback, discussions, working groups, written seminar papers, etc.
Due to the Covid 19 situation, the proseminar will also be held digitally in SS 2021 (via the Moodle for the proseminar).
Participants will receive further information via the Moodle or postings via the Moodle.

Assessment and permitted materials

Attendance, participation, presentation, written work - in particular following the formal guidelines for manuscripts in psychology; participation in Moodle; (according to the curriculum, proseminars are courses with "immanent examination character");
Latest deadline for seminar papers: 11 June 2021 (recommended: soon after the paper);
Minimum requirements and assessment standards
Minimum requirements: Attendance (2 x unexcused absences are allowed); if necessary, substitute lines are to be provided by arrangement; delivery of a presentation (and uploading in Moodle); submission of the seminar paper (uploading in Moodle).
Assessment criteria: the following are included in the assessment: participation/discussion in the units, but also forum contributions in Moodle (number, quality); the student's own presentation (content, structuring and design of the slides, type of presentation, etc.); written (pro-)seminar report (content, structuring, compliance with formal guidelines such as correct citation and correct bibliography).
By registering for this course, you agree that the automated plagiarism checking software "Turnitin" will check the proseminar report you submitted in Moodle.

Minimum requirements and assessment criteria

Mindestanforderungen: Anwesenheit (2 x unentschuldigtes Fehlen ist gestattet); gegebenenfalls sind Ersatzleitungen nach Vereinbarung zu erbringen; Abhaltung eines Referats (und Hochladen im Moodle); Abgabe der Seminararbeit (Hochladen im Moodle).
Beurteilungsmaßstab: in die Beurteilung fließen ein: die Mitarbeit/Diskussion in den Einheiten, aber auch Forumsbeiträge im Moodle (Zahl, Qualität); das eigene Referat (Inhalte, Strukturierung und Gestaltung der Folien, Art der Präsentation etc.); schriftl. (Pro-)Seminarbericht (Inhalte, Strukturierung, Einhaltung der formalen Richtlinien wie richtige Zitierung und korrektes Literaturverzeichnis).
Mit der Anmeldung zu dieser Lehrveranstaltung stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software "Turnitin" den von Ihnen im Moodle eingereichten Proseminarbericht prüft.

Examination topics

Inhalte der Proseminar-Einheiten (s.o.)

Reading list

Berk, L. E. (2020). Entwicklungspsychologie (7., aktualisierte Aufl.). München: Pearson Studium. (Original erschienen 2018: Development through the lifespan)
Flammer, A. (2017). Entwicklungstheorien. Psychologische Theorien der menschlichen Entwicklung (5., vollständig überarbeitete Aufl.). Göttingen: Hogrefe.
Frick, J. (2006). Ich mag dich - du nervst mich! Geschwister und ihre Bedeutung für das Leben (2., überarbeitete und ergänzte Aufl.). Bern: Huber.
Gerrig, R. J. & Zimbardo, P. (2018). Psychologie (21., aktualisierte Auflage). München: Pearson Studium.
Kasten, H. (2020). Geschwister. Vorbilder, Rivalen, Vertraute (7. Aufl.). München: Reinhardt.
Kasten, H. (2007). Einzelkinder und ihre Familien. Göttingen: Hogrefe.
Müsseler, J. (Hrsg.). (2008). Allgemeine Psychologie. Berlin: Springer-Verlag.
Oerter, R. & Montada, L. (Hrsg.). (2008). Entwicklungspsychologie (6., vollständig überarbeitete Aufl.). Weinheim: Beltz.
Rollett, B. & Werneck, H. (Hrsg.). (2002). Klinische Entwicklungspsychologie der Familie. Göttingen: Hogrefe.
Schneewind, K. A. (Hrsg.). (2010). Familienpsychologie (3., überarbeitete und erweiterte Aufl.). Stuttgart: Kohlhammer.
Siegler, R., DeLoache, J. & Eisenberg, N. (2021). Entwicklungspsychologie im Kindes- und Jugendalter (5. Aufl.). Heidelberg: Springer-Verlag.
Werneck, H. (1998). Übergang zur Vaterschaft. Auf der Suche nach den "Neuen Vätern". Wien: Springer-Verlag.
Werneck, H., Beham, M. & Palz, D. (Hrsg.). (2006). Aktive Vaterschaft. Männer zwischen Familie und Beruf. Gießen: Psychosozial-Verlag.
Werneck, H. & Werneck-Rohrer, S. (Hrsg.). (2000). Psychologie der Familie. Theorien, Konzepte, Anwendungen. Wien: WUV.
Werneck, H. & Werneck-Rohrer, S. (Hrsg.). (2011). Psychologie der Scheidung und Trennung. Theoretische Modelle, empirische Befunde und Implikationen für die Praxis (2. Aufl.). Wien: Facultas Universitätsverlag.
u.a. (siehe weitere Unterlagen dazu im Moodle )

Association in the course directory

70342

Last modified: Fr 12.05.2023 00:19