Universität Wien

200031 VO Basics of Psychological Test Theory (2013S)

3.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 20 - Psychologie

Die VO entfällt am 24 April und 29 Mai.

Details

Language: German

Examination dates

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 06.03. 15:00 - 16:30 Auditorium Maximum Tiefparterre Hauptgebäude Stiege 10
  • Wednesday 13.03. 15:00 - 16:30 Auditorium Maximum Tiefparterre Hauptgebäude Stiege 10
  • Wednesday 20.03. 15:00 - 16:30 Auditorium Maximum Tiefparterre Hauptgebäude Stiege 10
  • Wednesday 10.04. 15:00 - 16:30 Auditorium Maximum Tiefparterre Hauptgebäude Stiege 10
  • Wednesday 17.04. 15:00 - 16:30 Auditorium Maximum Tiefparterre Hauptgebäude Stiege 10
  • Wednesday 24.04. 15:00 - 16:30 Auditorium Maximum Tiefparterre Hauptgebäude Stiege 10
  • Wednesday 08.05. 15:00 - 16:30 Auditorium Maximum Tiefparterre Hauptgebäude Stiege 10
  • Wednesday 15.05. 15:00 - 16:30 Auditorium Maximum Tiefparterre Hauptgebäude Stiege 10
  • Wednesday 22.05. 15:00 - 16:30 Auditorium Maximum Tiefparterre Hauptgebäude Stiege 10
  • Wednesday 29.05. 15:00 - 16:30 Auditorium Maximum Tiefparterre Hauptgebäude Stiege 10
  • Wednesday 05.06. 15:00 - 16:30 Auditorium Maximum Tiefparterre Hauptgebäude Stiege 10
  • Wednesday 12.06. 15:00 - 16:30 Auditorium Maximum Tiefparterre Hauptgebäude Stiege 10
  • Wednesday 19.06. 15:00 - 16:30 Auditorium Maximum Tiefparterre Hauptgebäude Stiege 10
  • Wednesday 26.06. 15:00 - 16:30 Auditorium Maximum Tiefparterre Hauptgebäude Stiege 10

Information

Aims, contents and method of the course

standards of quality

how to develop psycholocical tests and questionnaires

item analysis

introduction to classical test theory (CTT)

introduction to factor analysis (FA)

introduction to item response theory (IRT)

one parameter logistoc model (according to Rasch)

Assessment and permitted materials

schriftliche Prüfung;

2 kurze Screeningfragen; Multiple Choice Fragen; Rechenbeispiel; 2 Langfragen

Minimum requirements and assessment criteria

- basic understanding how to design and develop psychological tests and questionnaires

- understanding the concepts of CTT and IRT

- interpretation of relevant software outputs (e.G. SPSS, LPCM Win)

Examination topics

Frontalunterricht

Reading list

Der Prüfungsstoff wird größtenteils abgedeckt durch:

Moosbrugger H., Kelava A. Hrsg. (2008) Testtheorie und Fragebogenkonstruktion. Springer

(Seiten 1 - 192; 215 - 277; 307 - 324; optional: 361 - 387)

vertiefende Literatur

Kubinger, K .D. (2009) Psychologische Diagnostik.Theorie und Praxis psychologischen Diagnostizierens. 2., überarbeitete und erweiterte Aufl.

(Kapitel 1, 2 und 3)

Rost, J. (2004) Lehrbuch Testtheorie und Testkonstruktion. Hans Huber


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70421

Last modified: Mo 07.09.2020 15:37