200032 PS Proseminar Educational Psychology II (2009S)
Continuous assessment of course work
Labels
Gegebenenfalls finden sie aktuelle Nachrichten sowie Skripten, Unterlagen u.ä. zu dieser Lehrveranstaltung unter http://psychologie.univie.ac.at.
Die Voraussetzungen für diese Lehrveranstaltung entnehmen Sie bitte dem Studienplan für das Diplomstudium Psychologie (Homepage der Fakultät für Psychologie - Studium - Download - SSC Psychologie: Allgemeine Informationen).Die Prüfungstermine für Vorlesungen finden Sie unter APIS unter Terminankündigungen. Ein Antreten zu Prüfungen ohne Anmeldung ist nicht möglich
Die Voraussetzungen für diese Lehrveranstaltung entnehmen Sie bitte dem Studienplan für das Diplomstudium Psychologie (Homepage der Fakultät für Psychologie - Studium - Download - SSC Psychologie: Allgemeine Informationen).Die Prüfungstermine für Vorlesungen finden Sie unter APIS unter Terminankündigungen. Ein Antreten zu Prüfungen ohne Anmeldung ist nicht möglich
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 09.03. 10:00 - 12:00 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
- Monday 30.03. 10:00 - 14:00 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
- Monday 27.04. 10:00 - 14:00 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
- Monday 11.05. 10:00 - 14:00 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
- Monday 25.05. 10:00 - 14:00 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
- Monday 08.06. 10:00 - 14:00 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
- Monday 22.06. 10:00 - 14:00 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Information
Aims, contents and method of the course
This course lasts for two terms. In the first semester we focused on approaches and methods of multicultural education in school, in the second semester we focus on intercultural trainings, which are more and more used in international business as well as e.g. for developmental assistance. Intercultural trainings are offered as culture unspecific trainings, which focus on a sensitivity training to intercultural differences in general, and culture specific training, which prepare for a stay abroad in a particular country. Widely used methods are lectures, films, simulation games (e.g. Barnga, Bafa-Bafa), role plays, which are based on so-called ¿critical incidents¿ - critical intercultural interaction situations that lead to misuderstandings or conflicts, and the popular ¿culture assimilator¿ which is also based on critical incidents which are analysed in small groups and in which participants are offered different explanations of the case and should find out the interpretation that is most adequate in the view of most people in the host country. The goal of this method is to train empathy and sensitivity to culturally different causal attributions and interpretations..
Assessment and permitted materials
Attendance, participation, group-presentation
Minimum requirements and assessment criteria
In this course widley used methods of intercultural trainings and the theoretical models they build on shall be discussed, tried out and assessed in their effect.
Examination topics
· Introduction into the topic by the lecturer
· presentations and practical exercises using training methods by the students
· small group tasks and discussions about particular problems, work on case studies, collection and analysis of intercultural conflict situations, work on culture assimilators
· roleplays of intercultural conflicts in small groups
· simulation games
· presentations and practical exercises using training methods by the students
· small group tasks and discussions about particular problems, work on case studies, collection and analysis of intercultural conflict situations, work on culture assimilators
· roleplays of intercultural conflicts in small groups
· simulation games
Reading list
¿Beruflich in ...¿ Interkulturelle Trainingsprogrammserie (Culture Assimilator) im Verlag Vandenhoeck &
Ruprecht, Göttingen. (Hg. Thomas, A., Mayer, C-H u.a.) z.B. Mitterer, K/Mimler, R./Thomas,
A. 2006: Beruflich in Indien, Schlizio, B.U./Schürings, U./Thomas, A. 2009: Beruflich in den
Niederlanden u.a.
Brislin R/Yoshida T 1993: Improving Intercultural Interactions: Modules for Cross Cultural Training
Programs. Vol. 1, Sage, Thousand Oaks
Fowler S.M./Mumford, M.G. 1995: Intercultural Sourcebook: Cross-Cultural Training Methods Vol.1.
Yarmouth, Maine
Jammal, E./Schwegler, U. 2007: Interkulturelle Kompetenz im Umgang mit arabischen
Geschäftspartnern. Ein Trainingsprogramm. Transcript Verlag Bielefeld
Landis D /Bennett J /Bennett M (Hg.) 2004 Handbook of Intercultural Training. London
O'Reilly, C./Arnold, M. 2005: Interkulturelles Training in Deutschland. Frankfurt
Straub, J./Weidemann, A./Weidemann, D. (Hrsg.) 2007: Handbuch interkulturelle Kommunikation und
Kompetenz, Metzler Verlag, Stuttgart
Ruprecht, Göttingen. (Hg. Thomas, A., Mayer, C-H u.a.) z.B. Mitterer, K/Mimler, R./Thomas,
A. 2006: Beruflich in Indien, Schlizio, B.U./Schürings, U./Thomas, A. 2009: Beruflich in den
Niederlanden u.a.
Brislin R/Yoshida T 1993: Improving Intercultural Interactions: Modules for Cross Cultural Training
Programs. Vol. 1, Sage, Thousand Oaks
Fowler S.M./Mumford, M.G. 1995: Intercultural Sourcebook: Cross-Cultural Training Methods Vol.1.
Yarmouth, Maine
Jammal, E./Schwegler, U. 2007: Interkulturelle Kompetenz im Umgang mit arabischen
Geschäftspartnern. Ein Trainingsprogramm. Transcript Verlag Bielefeld
Landis D /Bennett J /Bennett M (Hg.) 2004 Handbook of Intercultural Training. London
O'Reilly, C./Arnold, M. 2005: Interkulturelles Training in Deutschland. Frankfurt
Straub, J./Weidemann, A./Weidemann, D. (Hrsg.) 2007: Handbuch interkulturelle Kommunikation und
Kompetenz, Metzler Verlag, Stuttgart
Association in the course directory
24400
Last modified: Mo 07.09.2020 15:37