200042 UE Presentation and Moderation Techniques (2016W)
Continuous assessment of course work
Labels
To present and communicate your own knowledge of good ideas or new knowledge is becoming increasingly important. Standing out from the crowd is the principle - and the best with a compelling and surprising presentation that is above all: informative and different!
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Th 01.09.2016 09:00 to Mo 26.09.2016 09:00
- Deregistration possible until We 28.09.2016 09:00
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 06.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
- Thursday 13.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
- Thursday 20.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
- Thursday 27.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
- Thursday 03.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
- Thursday 10.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
- Thursday 17.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
- Thursday 24.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
- Thursday 01.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
- Thursday 15.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
- Thursday 12.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
- Thursday 19.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
- Thursday 26.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
presence
Note for active employees
Note for presentation
Note for moderation
Note for active employees
Note for presentation
Note for moderation
Minimum requirements and assessment criteria
Motivation to learn something new - and presentate things in different and new ways
Examination topics
-Development of the theory by working in small groups
- Games for group training / warm up for group work
- Spontaneous presentations
- Discussion and reflection
- Feedback
- Games for group training / warm up for group work
- Spontaneous presentations
- Discussion and reflection
- Feedback
Reading list
Literaturtipps
Argyle, M. (2005). Körpersprache & Kommunikation : das Handbuch zur nonverbalen Kommunikation (9. Aufl.). Paderborn: Junfermann.
Fengler, J. (2009). Feedback geben. Strategien und Übungen. (4. überarb. und erw. Aufl.). Weinheim: Beltz.
Franck, N. (2012). Gekonnt referieren. Überzeugend präsentieren. Ein Leitfaden für die Geistes- und Sozialwissenschaften. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Lipp, U., & Will, H. (2008). Das große Workshop-Buch. Konzeption, Inszenierung und Moderation von Besprechungen, Klausuren und Seminaren. Weinheim: Beltz.
Seifert, J. W. (2008). Visualisieren, Präsentieren, Moderieren (25. Aufl.). Offenbach: Gabal.
Schulz von Thun, F. (2010). Miteinander reden: 1. Störungen und Klärungen: Allgemeine Psychologie der Kommunikation (48. Aufl.). Reinbek bei Hamburg: Rowohlt.
Watzlawick, P., Beavin, J., & Jackson, D. (2007). Menschliche Kommunikation: Formen, Störungen, Paradoxien (11. unveränd. Auflage). Bern: Huber.
Weidenmann, B. (2011). Erfolgreiche Kurse und Seminare: Professionelles Lernen mit Erwachsenen (8. vollständig überarb. Aufl.). Weinheim: Beltz
Argyle, M. (2005). Körpersprache & Kommunikation : das Handbuch zur nonverbalen Kommunikation (9. Aufl.). Paderborn: Junfermann.
Fengler, J. (2009). Feedback geben. Strategien und Übungen. (4. überarb. und erw. Aufl.). Weinheim: Beltz.
Franck, N. (2012). Gekonnt referieren. Überzeugend präsentieren. Ein Leitfaden für die Geistes- und Sozialwissenschaften. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Lipp, U., & Will, H. (2008). Das große Workshop-Buch. Konzeption, Inszenierung und Moderation von Besprechungen, Klausuren und Seminaren. Weinheim: Beltz.
Seifert, J. W. (2008). Visualisieren, Präsentieren, Moderieren (25. Aufl.). Offenbach: Gabal.
Schulz von Thun, F. (2010). Miteinander reden: 1. Störungen und Klärungen: Allgemeine Psychologie der Kommunikation (48. Aufl.). Reinbek bei Hamburg: Rowohlt.
Watzlawick, P., Beavin, J., & Jackson, D. (2007). Menschliche Kommunikation: Formen, Störungen, Paradoxien (11. unveränd. Auflage). Bern: Huber.
Weidenmann, B. (2011). Erfolgreiche Kurse und Seminare: Professionelles Lernen mit Erwachsenen (8. vollständig überarb. Aufl.). Weinheim: Beltz
Association in the course directory
70612
Last modified: Mo 07.09.2020 15:37
Different facilitation techniques with regard to the preference of different target groups
Use of rhetoric and body language
Feedback
contingency strategies