200057 VU Research Approaches in Cognitive Psychology and in Neurosciences (2022S)
Continuous assessment of course work
Labels
NUR FÜR MASTERSTUDIERENDE PSYCHOLOGIE
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from We 02.02.2022 09:00 to We 23.02.2022 09:00
- Deregistration possible until Fr 04.03.2022 09:00
Details
max. 40 participants
Language: English
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 07.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal G Psychologie, Liebiggasse 5, 2. Stock
- Monday 14.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal G Psychologie, Liebiggasse 5, 2. Stock
- Monday 21.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal G Psychologie, Liebiggasse 5, 2. Stock
- Monday 28.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal G Psychologie, Liebiggasse 5, 2. Stock
- Monday 04.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal G Psychologie, Liebiggasse 5, 2. Stock
- Monday 25.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal G Psychologie, Liebiggasse 5, 2. Stock
- Monday 02.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal G Psychologie, Liebiggasse 5, 2. Stock
- Monday 09.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal G Psychologie, Liebiggasse 5, 2. Stock
- Monday 16.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal G Psychologie, Liebiggasse 5, 2. Stock
- Monday 23.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal G Psychologie, Liebiggasse 5, 2. Stock
- Monday 30.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal G Psychologie, Liebiggasse 5, 2. Stock
- Monday 13.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal G Psychologie, Liebiggasse 5, 2. Stock
- Monday 20.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal G Psychologie, Liebiggasse 5, 2. Stock
- Monday 27.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal G Psychologie, Liebiggasse 5, 2. Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Prüfungsimmanent durch: Anwesenheit; aktive Mitarbeit; Hausübungen
Minimum requirements and assessment criteria
In den Präsenzeinheiten darf man maximal zweimal fehlen, damit diese VU noch als besucht gewertet werden kann.
Zur erfolgreichen Teilnahme müssen alle Hausübungen mit mindestens Genügend bewertet worden sein. Außerdem werden nur pünktlich abgegebene Hausübungen gewertet.
Zur erfolgreichen Teilnahme müssen alle Hausübungen mit mindestens Genügend bewertet worden sein. Außerdem werden nur pünktlich abgegebene Hausübungen gewertet.
Examination topics
Vortrag; Diskussionen; Hausübungen (literaturbasiert).
Reading list
Wird in den ersten Einheiten der VU bzw. in Moodle bekannt gegeben. Hier einige Beispiele:deBettencourt MT, Cohen JD, Lee RF, Norman KA, Turk-Browne NB. Closed-loop training of attention with real-time brain imaging. Nat Neurosci. 2015;18(3):470-475. doi:10.1038/nn.3940
Sitaram R, Ros T, Stoeckel L, Haller S, Scharnowski F, Lewis-Peacock J, Weiskopf N, Blefari ML, Rana M, Oblak E, Birbaumer N, Sulzer J. Closed-loop brain training: the science of neurofeedback. Nat Rev Neurosci. 2017 Feb;18(2):86-100. doi: 10.1038/nrn.2016.164.
Moshontz, H. , Campbell, L. , Ebersole, C. R. , Ijzerman, H. , Urry, H. L. , Forscher, P. S. , … Voracek, M., … Chartier, C. R. (2018). The Psychological Science Accelerator: Advancing psychology through a distributed collaborative network. Advances in Methods and Practices in Psychological Science, 1(4), 501-515. https://doi.org/10.1177/2515245918797607
Nelson, L. D., Simmons, J., & Simonsohn, U. (2018). Psychology‘s renaissance. Annual Review of Psychology, 69, 511-534. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-122216-011836
Nosek, B. A., Hardwicke, T. E., Moshontz, H., Allard, A., Corker, K. S., Almenberg, A. D., ... Vazire, S. (in press, 2022). Replicability, robustness, and reproducibility in psychological science. Annual Review of Psychology. [Preprint: Feb 1, 2021, https://psyarxiv.com/ksfvq/]
Open Science Collaboration. (2015). Estimating the reproducibility of psychological science. Science, 349(6251), aac4716. http://dx.doi.org/10.1126/science.aac4716
Voracek, M., Kossmeier, M., & Tran, U. S. (2019). Which data to meta-analyze, and how? A specification-curve and multiverse-analysis approach to meta-analysis. Zeitschrift für Psychologie, 227(1), 64-82. https://doi.org/10.1027/2151-2604/a000357
Sitaram R, Ros T, Stoeckel L, Haller S, Scharnowski F, Lewis-Peacock J, Weiskopf N, Blefari ML, Rana M, Oblak E, Birbaumer N, Sulzer J. Closed-loop brain training: the science of neurofeedback. Nat Rev Neurosci. 2017 Feb;18(2):86-100. doi: 10.1038/nrn.2016.164.
Moshontz, H. , Campbell, L. , Ebersole, C. R. , Ijzerman, H. , Urry, H. L. , Forscher, P. S. , … Voracek, M., … Chartier, C. R. (2018). The Psychological Science Accelerator: Advancing psychology through a distributed collaborative network. Advances in Methods and Practices in Psychological Science, 1(4), 501-515. https://doi.org/10.1177/2515245918797607
Nelson, L. D., Simmons, J., & Simonsohn, U. (2018). Psychology‘s renaissance. Annual Review of Psychology, 69, 511-534. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-122216-011836
Nosek, B. A., Hardwicke, T. E., Moshontz, H., Allard, A., Corker, K. S., Almenberg, A. D., ... Vazire, S. (in press, 2022). Replicability, robustness, and reproducibility in psychological science. Annual Review of Psychology. [Preprint: Feb 1, 2021, https://psyarxiv.com/ksfvq/]
Open Science Collaboration. (2015). Estimating the reproducibility of psychological science. Science, 349(6251), aac4716. http://dx.doi.org/10.1126/science.aac4716
Voracek, M., Kossmeier, M., & Tran, U. S. (2019). Which data to meta-analyze, and how? A specification-curve and multiverse-analysis approach to meta-analysis. Zeitschrift für Psychologie, 227(1), 64-82. https://doi.org/10.1027/2151-2604/a000357
Association in the course directory
Last modified: Th 03.03.2022 15:28
Der jeweilige Forschungsgruppenleiter stellt aktuelle Forschungsfragen und Themenfelder in seinem Forschungsfeld vor, die anhand von Fachliteratur vertieft werden. Exemplarische Themen sind: Neuroimaging, Neurofeedback, automatisierte Expositionstherapie, Forschungssynthese (Meta-Analysen und systematische Reviews), metascience/meta-research (research about research & researchers), Open Science, Methodenreform & credibility revolution in der psychologischen Forschung.
Die Master-Studierenden sollen einen tieferen Einblick in im Rahmen der Mastervertiefung "Psychologische Grundlagen: Geist & Gehirn" bearbeitbare und betreubare Forschungsthemen bekommen. Übergeordnet hat die Lehrveranstaltung den Zweck, dass vorrangig jene Studierenden, die die Mastervertiefung "Psychologische Grundlagen: Geist & Gehirn" belegen, sich in Folge (ab dem lfd. Semester) auf ein eigenes Thema für ihre Masterarbeit festlegen können.
Parallel sollte die VU "Spezialthemen der Kognitionspsychologie und der Neurowissenschaften" besucht werden.
Es gibt Feedback, z. B. durch die Dozenten auf die abgegebenen Hausübungen.