Universität Wien

200067 UE Basic Skills of Clinical Psychology (2012W)

8.00 ECTS (4.00 SWS), SPL 20 - Psychologie
Continuous assessment of course work

In Ausnahmefällen kann das Fehlen eines Block- bzw. eines Samstagstermins durch eine schriftliche Arbeit über den versäumten Stoff und dem Ausfüllen der versäumten Arbeitsblätter in Absprache mit dem LV-Leiter kompensiert werden.

Zusätzlich zu den Blockterminen müssen E-Learning-Aufgaben zur freien Einteilung bearbeitet werden (ca. 4 - 8 Stunden Zeitumfang).

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Friday 19.10. 13:15 - 18:15 Hörsaal C Psychologie, NIG 6.Stock A0618
Saturday 20.10. 09:45 - 18:15 Hörsaal C Psychologie, NIG 6.Stock A0618
Saturday 24.11. 09:45 - 18:15 Hörsaal C Psychologie, NIG 6.Stock A0618
Saturday 01.12. 09:45 - 18:15 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Saturday 15.12. 09:45 - 18:15 Hörsaal C Psychologie, NIG 6.Stock A0618

Information

Aims, contents and method of the course

Communication, non-verbal communication, observation of behavior
Conversation, conversation guides, strategies and techniques
Anamnesis & exploration
Clinical-psychological diagnosis with structured interviews (e.g., SCID)
Online-counseling

Assessment and permitted materials

Short presentations
Role play (video)
Creation of conversation guide
Written reflection about the course
Compulsory attendance
Continuous contribution / participation in discussion and reflection

Minimum requirements and assessment criteria

Fundumental practical and theoretical competencies in Clinical Psychology and Health Psychology, application of diverse techniques (communication, interviewing) and structured psychological interviews etc.

Examination topics

Frontal teaching
Short presentations
Role plays
Videos
Exercises
Group work
Discussion & reflection in the plenum
E-learning tasks

Reading list

Bachmair, S., Faber, J., Hennig, C., Kolb, R. & Willig, W. (2007). Beraten will gelernt sein: Ein praktisches Lehrbuch für Anfänger und Fortgeschrittene. Weinheim: Beltz.
Crisand, E. & Crisand, M. (2000). Psychologie der Gesprächsführung. Heidelberg: Sauer.
Dahmer, H. & Dahmer, J. (2003). Gesprächsführung. Eine praktische Anleitung. Stuttgart: Thieme.
Dilling, H., Mombour, W. & Schmidt, M. H. (Hrsg.). (1993). Internationale Klassifikation psychischer Störungen. ICD-10 Kapitel V (F). Klinisch-diagnostische Leitlinien. Bern: Huber.
Felnhofer, A., Kothgassner, O. D. & Kryspin-Exner, I. (Hrsg.). (2011). Ethik in der Psychologie. Wien: UTB.
Flammer, A. (1997). Einführung in die Gesprächspsychologie. Bern: Huber.
Fydrich, T., Renneberg, B., Schmitz, B. & Wittchen, H.-U. (1997). Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV (SKID-II). Achse II: Persönlichkeitsstörungen. Weinheim: Beltz.
Kryspin-Exner, I., Lueger-Schuster, B. & Weber, G. (1998). Klinische Psychologie und Gesundheitspsychologie. Postgraduale Aus- und Weiterbildung. Wien: WUV.
Lutz, W., Stangier, U., Maercker, A. & Petermann, F. (Hrsg.). (2012). Klinische Psychologie - Intervention und Beratung. Göttingen: Hogrefe.
Nestmann, F., Engel, F. & Sickendiek, U. (Hrsg.). (2004). Das Handbuch der Beratung. Band 1: Disziplinen und Zugänge. Tübingen: dgvt.
Nestmann, F., Engel, F. & Sickendiek, U. (Hrsg.). (2004). Das Handbuch der Beratung. Band 2: Ansätze und Methoden. Tübingen: dgvt.
Saß, H. Wittchen, H.-U. & Zaudig, M. (1996). Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen (DSM-IV). Göttingen: Hogrefe.
Schneider, S. & Margraf, J. (2006). Diagnostisches Interview bei psychischen Störungen (DIPS für DSM-IV-TR). 3. überarbeitete Auflage. Berlin: Springer.
Schulz von Thun, F. (1981): Miteinander Reden 1. Störungen und Klärungen. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt.
Schulz von Thun, F. (1989): Miteinander Reden 2. Stile, Werte und Persönlichkeitsentwicklung. Differentielle Psychologie der Kommunikation. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt.
Wittchen, H.-U., Wunderlich, U., Gruschwitz, S. & Zaudig, M. (1997). Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV (SKID-I). Achse I: Psychische Störungen. Göttingen: Hogrefe.

Association in the course directory

21500

Last modified: Mo 07.09.2020 15:37