200099 SE Seminar in Applied Psychology: Mind and Brain (2023S)
Kulturpsychologische Zugänge zur Analyse von Apps und Plattformen
Continuous assessment of course work
Labels
Dieses Anwendungsseminar kann für alle Schwerpunkte absolviert werden!Anwendungsseminare können nur für das Pflichtmodul B verwendet werden! Eine Verwendung für das Modul A4 Freie Fächer ist nicht möglich.
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Th 02.02.2023 09:00 to Th 23.02.2023 09:00
- Deregistration possible until Fr 03.03.2023 09:00
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Beginn des Seminars am 1.3 !
Das Seminar ist mit zwei Vorträgen verknüpft, die ebenfalls schon terminisiert sind24.04.2023 16.45-18.15 HS 1 NIGMoritz Meister: Titel: „Mental Health Apps and how to analyze them: A Critical Psychology-Perspective”11.05.23 15-16 HS G Liebiggasse 5
Sara Miriam Pritz: Techniken emotionaler Subjektivierung.
Methodologische Überlegungen zur qualitativen Analyse mobiler Softwareapplikationen am Beispiel von Mood-Tracking-Apps
- Wednesday 01.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
- Wednesday 08.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
- Wednesday 15.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
- Wednesday 22.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
- Wednesday 29.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
- Wednesday 19.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
- Wednesday 26.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
- Wednesday 03.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
- Wednesday 10.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
- Wednesday 17.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
- Wednesday 31.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
- Wednesday 07.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
- Wednesday 14.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
- Wednesday 21.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
- Wednesday 28.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Information
Aims, contents and method of the course
The course contributes to University of Vienna's new strategic focus on #Digital and data-based transformation in science an society#
Assessment and permitted materials
regular and active participation
close reading of seminar texts
presentation of one#s own empirical (group) project
final paper
close reading of seminar texts
presentation of one#s own empirical (group) project
final paper
Minimum requirements and assessment criteria
60% quality of content and formal quality of final paper
20% presentation(s) of empirical project
20 activity in seminar, feedback for others
20% presentation(s) of empirical project
20 activity in seminar, feedback for others
Examination topics
Immanenter Prüfungscharakter
Reading list
Burgess, J./Baym, N. K. (2020): Twitter: A biography. New York.
Light, B.A., Burgess, J.E., & Duguay, S. (2018) The walkthrough method: An approach to the study of apps. New Media and Society, 20(3), 881-900.
McVeigh-Schultz, J./Baym, N. K. (2015) Thinking of you: Vernacular affordance in the context of the microsocial relationship app, Couple. Social Media+Society, 1(2), 2056305115604649. https://doi.org/10.1177/2056305115604649
Meister, M. & Slunecko, T. (2021) Digitale Dispositive psychischer Gesundheit. Eine Analyse der Resilienz-App ‚SuperBetter‘. Zeitschrift für qualitative Forschung, 22(2), 242-265 https://doi.org/10.3224/zqf.v22i2.05
Schäffer, B. (2013) „Kontagion“ mit dem Technischen. Zur generationsspezifischen Einbindung in die Welt medientechnischer Dinge. In: Bohnsack, R., Nentwig-Gesemann, I., Nohl, AM. (Hrsg.) Die dokumentarische Methode und ihre Forschungspraxis. VS Verlag für Sozialwissenschaften, 51-74. https://doi.org/10.1007/978-3-322-92213-7_3
Schulz, J. (2019) Klicklust und Verfügbarkeitszwang. Techno-affektive Gefüge einer neuen digitalen Hörigkeit. In: Mühlhoff, R./Breljak, A./Slaby, J. (Hrsg.): Affekt Macht Netz. Bielefeld. S. 131-154.
Light, B.A., Burgess, J.E., & Duguay, S. (2018) The walkthrough method: An approach to the study of apps. New Media and Society, 20(3), 881-900.
McVeigh-Schultz, J./Baym, N. K. (2015) Thinking of you: Vernacular affordance in the context of the microsocial relationship app, Couple. Social Media+Society, 1(2), 2056305115604649. https://doi.org/10.1177/2056305115604649
Meister, M. & Slunecko, T. (2021) Digitale Dispositive psychischer Gesundheit. Eine Analyse der Resilienz-App ‚SuperBetter‘. Zeitschrift für qualitative Forschung, 22(2), 242-265 https://doi.org/10.3224/zqf.v22i2.05
Schäffer, B. (2013) „Kontagion“ mit dem Technischen. Zur generationsspezifischen Einbindung in die Welt medientechnischer Dinge. In: Bohnsack, R., Nentwig-Gesemann, I., Nohl, AM. (Hrsg.) Die dokumentarische Methode und ihre Forschungspraxis. VS Verlag für Sozialwissenschaften, 51-74. https://doi.org/10.1007/978-3-322-92213-7_3
Schulz, J. (2019) Klicklust und Verfügbarkeitszwang. Techno-affektive Gefüge einer neuen digitalen Hörigkeit. In: Mühlhoff, R./Breljak, A./Slaby, J. (Hrsg.): Affekt Macht Netz. Bielefeld. S. 131-154.
Association in the course directory
Last modified: Mo 15.05.2023 11:27