Universität Wien

200099 SE Seminar in Applied Psychology: Mind and Brain (2023S)

Kulturpsychologische Zugänge zur Analyse von Apps und Plattformen

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 20 - Psychologie
Continuous assessment of course work

Dieses Anwendungsseminar kann für alle Schwerpunkte absolviert werden!

Anwendungsseminare können nur für das Pflichtmodul B verwendet werden! Eine Verwendung für das Modul A4 Freie Fächer ist nicht möglich.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Beginn des Seminars am 1.3 !

Das Seminar ist mit zwei Vorträgen verknüpft, die ebenfalls schon terminisiert sind

24.04.2023 16.45-18.15 HS 1 NIG
Moritz Meister: Titel: „Mental Health Apps and how to analyze them: A Critical Psychology-Perspective”

11.05.23 15-16 HS G Liebiggasse 5
Sara Miriam Pritz: Techniken emotionaler Subjektivierung.
Methodologische Überlegungen zur qualitativen Analyse mobiler Softwareapplikationen am Beispiel von Mood-Tracking-Apps

Wednesday 01.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Wednesday 08.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Wednesday 15.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Wednesday 22.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Wednesday 29.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Wednesday 19.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Wednesday 26.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Wednesday 03.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Wednesday 10.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Wednesday 17.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Wednesday 31.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Wednesday 07.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Wednesday 14.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Wednesday 21.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Wednesday 28.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624

Information

Aims, contents and method of the course

The course contributes to University of Vienna's new strategic focus on #Digital and data-based transformation in science an society#

Assessment and permitted materials

regular and active participation
close reading of seminar texts
presentation of one#s own empirical (group) project
final paper

Minimum requirements and assessment criteria

60% quality of content and formal quality of final paper
20% presentation(s) of empirical project
20 activity in seminar, feedback for others

Examination topics

Immanenter Prüfungscharakter

Reading list

Burgess, J./Baym, N. K. (2020): Twitter: A biography. New York.
Light, B.A., Burgess, J.E., & Duguay, S. (2018) The walkthrough method: An approach to the study of apps. New Media and Society, 20(3), 881-900.
McVeigh-Schultz, J./Baym, N. K. (2015) Thinking of you: Vernacular affordance in the context of the microsocial relationship app, Couple. Social Media+Society, 1(2), 2056305115604649. https://doi.org/10.1177/2056305115604649
Meister, M. & Slunecko, T. (2021) Digitale Dispositive psychischer Gesundheit. Eine Analyse der Resilienz-App ‚SuperBetter‘. Zeitschrift für qualitative Forschung, 22(2), 242-265 https://doi.org/10.3224/zqf.v22i2.05
Schäffer, B. (2013) „Kontagion“ mit dem Technischen. Zur generationsspezifischen Einbindung in die Welt medientechnischer Dinge. In: Bohnsack, R., Nentwig-Gesemann, I., Nohl, AM. (Hrsg.) Die dokumentarische Methode und ihre Forschungspraxis. VS Verlag für Sozialwissenschaften, 51-74. https://doi.org/10.1007/978-3-322-92213-7_3
Schulz, J. (2019) Klicklust und Verfügbarkeitszwang. Techno-affektive Gefüge einer neuen digitalen Hörigkeit. In: Mühlhoff, R./Breljak, A./Slaby, J. (Hrsg.): Affekt Macht Netz. Bielefeld. S. 131-154.

Association in the course directory

Last modified: Mo 15.05.2023 11:27