Universität Wien

200144 SE Application seminar: Selected Topics of Cognitive Psychology B (2014W)

Strukturgleichungsmodelle

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 20 - Psychologie
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Monday 06.10. 15:00 - 16:30 PCR Computerhörsaal Psychologie, NIG 6.Stock A0607
Monday 13.10. 15:00 - 16:30 PCR Computerhörsaal Psychologie, NIG 6.Stock A0607
Monday 20.10. 15:00 - 16:30 PCR Computerhörsaal Psychologie, NIG 6.Stock A0607
Monday 27.10. 15:00 - 16:30 PCR Computerhörsaal Psychologie, NIG 6.Stock A0607
Monday 03.11. 15:00 - 16:30 PCR Computerhörsaal Psychologie, NIG 6.Stock A0607
Monday 10.11. 15:00 - 16:30 PCR Computerhörsaal Psychologie, NIG 6.Stock A0607
Monday 17.11. 15:00 - 16:30 PCR Computerhörsaal Psychologie, NIG 6.Stock A0607
Monday 24.11. 15:00 - 16:30 PCR Computerhörsaal Psychologie, NIG 6.Stock A0607
Monday 01.12. 15:00 - 16:30 PCR Computerhörsaal Psychologie, NIG 6.Stock A0607
Monday 15.12. 15:00 - 16:30 PCR Computerhörsaal Psychologie, NIG 6.Stock A0607
Monday 12.01. 15:00 - 16:30 PCR Computerhörsaal Psychologie, NIG 6.Stock A0607
Monday 19.01. 15:00 - 16:30 PCR Computerhörsaal Psychologie, NIG 6.Stock A0607
Monday 26.01. 15:00 - 16:30 PCR Computerhörsaal Psychologie, NIG 6.Stock A0607

Information

Aims, contents and method of the course

Das Seminar gibt einen Überblick über Grundlagen und Anwendungen von Strukturgleichungsmodellen (structural equation modeling; SEM). Wichtige Anwendungen von SEM in der psychologischen und empirischen Forschung werden vorgestellt und diskutiert; Vor- und Nachteile von SEM gegenüber alternativen Methoden werden erläutert. Im Seminars wird auch die konkrete Durchführung von SEM-Analysen besprochen und demonstriert, anhand des frei zugänglichen Programmpakets lavaan in R.

Assessment and permitted materials

Referat und Handout, Diskussionsbeiträge und Protokoll, Anwesenheit.

Minimum requirements and assessment criteria

Erwerb vertiefter Kenntnisse im Bereich der Grunlagen und Anwendung von SEM.

Examination topics

Referate mit anschließender Diskussion.

Reading list

Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). New York: Guildford Press.

MacCallum, R. C., & Austin, J. T. (2000). Applications of structural equation modeling in psychological research. Annual Review of Psychology, 51, 201-226.

Tomarken, A. J., & Waller, N. G. (2005). Structural equation modeling: Strengths, limitations, and misconceptions. Annual Review of Clinical Psychology, 1, 31-65.

Association in the course directory

Last modified: Mo 07.09.2020 15:37