200156 SE Advanced Seminar: Clinical Psychology and Health Psychology (2018W)
Planung und Auswertung klinischer Studien
Continuous assessment of course work
Labels
Vertiefungsseminare können nur fürs Pflichtmodul B verwendet werden! Eine Verwendung fürs Modul A4 Freie Fächer ist nicht möglich.
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 03.09.2018 07:00 to Tu 25.09.2018 07:00
- Deregistration possible until We 03.10.2018 07:00
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Wednesday
10.10.
13:15 - 14:45
Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Wednesday
17.10.
13:15 - 14:45
Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Wednesday
24.10.
13:15 - 14:45
Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Wednesday
31.10.
13:15 - 14:45
Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Wednesday
07.11.
13:15 - 14:45
Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Wednesday
14.11.
13:15 - 14:45
Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Wednesday
21.11.
13:15 - 14:45
Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Wednesday
28.11.
13:15 - 14:45
Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Wednesday
05.12.
13:15 - 14:45
Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Wednesday
12.12.
13:15 - 14:45
Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Wednesday
09.01.
13:15 - 14:45
Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Wednesday
16.01.
13:15 - 14:45
Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Wednesday
23.01.
13:15 - 14:45
Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Information
Aims, contents and method of the course
In dieser Veranstaltung schauen wir uns Lösungen für Planung und Auswertung klinischer Studien an. Wir beginnen mit dem klassischen Studiendesign in der klinischen Forschung (randomisierte kontrollierte Studie) und diskutieren methodische Ansätze, mit denen man Baseline-Informationen nutzt, wie man mit fehlenden Werten umgeht, wie man Effekte unterschiedlicher TherapeutInnen berücksichtigt, Subgruppen von PatientInnen untersucht, wie man mit Protokollverletzungen umgeht und welche Informationen man veröffentlicht. Weitere Themen: Mehrere Messzeitpunkte, Explorative Studien, Beobachtungsstudien, usw.
Assessment and permitted materials
Planung und Auswertung einer Beispielstudie/eines Beispieldatensatzes mit schriftlicher Zusammenfassung und Präsentation im Seminar
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Zur EinführungSimmons, J. P., Nelson, L. D., & Simonsohn, U. (2011). False-positive psychology: undisclosed flexibility in data collection and analysis allows presenting anything as significant. Psychological Science, 22, 1359-1366.Inhalt:Chan A.-W., Tetzlaff, J. M., Altman, D. G., Laupacis, A., Gøtzsche, P. C., Krleža-Jerić, K., Hróbjartsson, A., Mann, H., Dickersin, K., Berlin, J., Doré, C., Parulekar, W., Summerskill, W., Groves, T., Schulz, K., Sox, H., Rockhold, F. W., Rennie, D., & Moher, D. (2013). SPIRIT 2013 Statement: Defining standard protocol items for clinical trials. Annals of Internal Medicine, 158, 200-207.Committee for Medicinal Products for Human Use. (2015). Guideline on adjustment for baseline covariates in clinical trials. London: European Medicines Agency.Committee for Medicinal Products for Human Use. (2015). Guideline on adjustment for baseline covariates in clinical trials. London: European Medicines Agency.Committee for Medicinal Products for Human Use. (2007). Reflection paper on methodological issues in confirmatory clinical trials planned with an adaptive design. London: European Medicines Agency.Committee for Medicinal Products for Human Use. (2005). Guideline on the choice of the noninferiority margin. London: European Medicines Agency.Committee for Medicinal Products for Human Use. (2010). Guideline on missing data in confirmatory clinical trials. London: European Medicines Agency.Committee for Medicinal Products for Human Use. (2016). Guideline on multiplicity issues in clinical trials. London: European Medicines Agency.Committee for Medicinal Products for Human Use. (2014). Guideline on the investigation of subgroups in confirmatory clinical trials. London: European Medicines Agency.Bender, R., Ziegler, A., & Lange, S. (2007). Logistische Regression. Deutsche Medizinische Wochenschrift, 132, e33-e35.Kuss, O., Blettner, M., & Börgermann, J. (2016). Propensity score: an alternative method of analyzing treatment effects. Deutsches Ärzteblatt International, 113, 597-603.VertiefungChan, A.-W., Tetzlaff, J. M., Gøtzsche, P. C., Altman, D.G., Mann, H., Berlin, J., Dickersin, K., Hróbjartsson, A., Schulz, K. F., Parulekar, W. R., Krleža-Jerić, K., Laupacis, A., & Moher, D. (2013). SPIRIT 2013 Explanation and Elaboration: Guidance for protocols of clinical trials. BMJ, 346, e7586.Simon, R. (1989). Optimal two-stage designs for phase II clinical trials. Controlled Clinical Trials, 10, 1-10.Greene, C. J., Morland, L. A., Durkaski, V. L., & Frueh, B. C. (2008). Noninferiority and equivalence designs: Issues and implications for mental health research. Journal of Traumatology and Stress, 21, 433-439.Michaels, D., & Monforton, C. (2005). Manufacturing uncertainty: Contested science and the protection of the public’s health and environment. American Journal of Public Health, 95 (S1), S39-S48.
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:37