200168 UE Psychological Counselling Skills (2022S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from We 02.02.2022 09:00 to We 23.02.2022 09:00
- Deregistration possible until Fr 04.03.2022 09:00
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Die LVA wird in PRÄSENZ unter Einhaltung aller notwendigen, gesetzlich vorgegebenen Hygienemaßnahmen stattfinden.
Sollten sich die gesetzlichen Bestimmungen ändern, wird die LVA auf ONLINE-PRÄSENZ-UNTERRICHT über Zoom umgestellt. (Achtung: Für die Online-Präsenz-Lehre ist eine Teilnahme mit Webcam und Mikrofon erforderlich.)- Monday 14.03. 09:45 - 13:00 Hörsaal H Psychologie KG Liebiggasse 5
- Monday 28.03. 09:45 - 13:00 Hörsaal H Psychologie KG Liebiggasse 5
- Monday 25.04. 09:45 - 13:00 Hörsaal H Psychologie KG Liebiggasse 5
- Monday 09.05. 09:45 - 13:00 Hörsaal H Psychologie KG Liebiggasse 5
- Monday 23.05. 09:45 - 13:00 Hörsaal H Psychologie KG Liebiggasse 5
- Monday 20.06. 09:45 - 13:00 Hörsaal H Psychologie KG Liebiggasse 5
- Monday 27.06. 09:45 - 13:00 Hörsaal H Psychologie KG Liebiggasse 5
- Monday 04.07. 09:45 - 13:00 Hörsaal H Psychologie KG Liebiggasse 5
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Face-to-face or online sessions, through active participation and contribution during the lessons.
Diligence and quality of the completion of the assigned homework will be checked.
Diligence and quality of the completion of the assigned homework will be checked.
Minimum requirements and assessment criteria
x Attendance (online with webcam and audio) and active participation in the course
x elaboration of learning packages between units (exercises and reflections)
x independent group work
x elaboration of learning packages between units (exercises and reflections)
x independent group work
Examination topics
Reading list
including:
unter anderem:
Miller, W. R., Rollnick, S., Reuss, J., & Trunk, C. (2015). Motivierende Gesprächsführung: Motivational Interviewing: 3. Auflage des Standardwerks in Deutsch: Vol. 3. Auflage. Lambertus-Verlag.
Schulz von Thun, F. (1981). Miteinander reden: 1. Störungen und Klärungen. Allgemeine Psychologie der Kommunikation. Rowohlt Taschenbuch Verlag
Schmidt-Atzert, L. & Amelang, M. (2012). Psychologische Diagnostik. Springer-Verlag: Heidelberg
Westhoff, Kluck (2008), Psychologische Gutachten, schreiben und beurteilen, Springer Verlag (Kapitel 12)
Wittchen, Hoyer (2011), Klinische Psychologie und Psychotherapie, Springer Verlag (Kapitel 16)
Mentzel, Grotzfeld, Haub (2009), Mitarbeitergespräche, Rudolf Haufe Verlag (Kapitel 2 und 3)
Schmitz, Billen (2008), Lösungsorientierte Mitarbeitergespräche, Redline Wirtschaft (Kapitel 3 und 4)
unter anderem:
Miller, W. R., Rollnick, S., Reuss, J., & Trunk, C. (2015). Motivierende Gesprächsführung: Motivational Interviewing: 3. Auflage des Standardwerks in Deutsch: Vol. 3. Auflage. Lambertus-Verlag.
Schulz von Thun, F. (1981). Miteinander reden: 1. Störungen und Klärungen. Allgemeine Psychologie der Kommunikation. Rowohlt Taschenbuch Verlag
Schmidt-Atzert, L. & Amelang, M. (2012). Psychologische Diagnostik. Springer-Verlag: Heidelberg
Westhoff, Kluck (2008), Psychologische Gutachten, schreiben und beurteilen, Springer Verlag (Kapitel 12)
Wittchen, Hoyer (2011), Klinische Psychologie und Psychotherapie, Springer Verlag (Kapitel 16)
Mentzel, Grotzfeld, Haub (2009), Mitarbeitergespräche, Rudolf Haufe Verlag (Kapitel 2 und 3)
Schmitz, Billen (2008), Lösungsorientierte Mitarbeitergespräche, Redline Wirtschaft (Kapitel 3 und 4)
Association in the course directory
Last modified: Tu 26.04.2022 13:49
Theoretical and practical examination of
- basics of communication and psychological conversation management,
- selected communication models
- behavioral observation
- case vignettes
- Self-reflection, the role of the psychologist
- Initial discussion of one's own professional role and ethical principles
- Practical examples from everyday work as a clinical psychologist (with a focus on psychosomatics)
The course is interactive with theoretical lectures, videos, practical exercises, discussions in large and small groups, role plays,...