200178 PS Proseminar General Psychology (2007W)
Continuous assessment of course work
Labels
siehe Homepage der Fakultät für Psychologie (http://www.univie.ac.at/Psychologie/)
Details
max. 40 participants
Language: German
Lecturers
Classes
Currently no class schedule is known.
Information
Aims, contents and method of the course
Die ersten Einheiten dienen dazu, eine Einführung in grundlegende Themen des wissenschaftlichen Arbeitens wie Wissenschaftsorganisation, wissenschaftl. Lesen und Schreiben und Methoden zu geben. Danach werden gemeinsam ausgewählte Kapitel aus Michael Eysencks Buch "Principles of Cognitive Psychology" erarbeitet und durch Lektüre verwandter Texte inhaltlich vertieft.
Assessment and permitted materials
Diskussionsbeteiligung, Referat, Abschlusstest
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Blocklehrveranstaltung (s.o.)
Reading list
Lehrbuch: ``Eysenck, M. W. (2001). Principles of Cognitive Psychology (2nd ed.). Hove, East Sussex: Psychology Press.````Folgende Kapitel werden behandelt:``- 4 (Attention & pattern recognition) ``- 5 (Short-term memory & learning) ``- 6 (Long-term memory)``- 9 (Problem solving & decision making)``````Artikel:``Baddeley, A. (2003). Working memory: Looking back and looking forward. Nature Reviews Neuroscience, 4(10), 829-839.````Cherry, E. C. (1953). Some Experiments on the Recognition of Speech, with One and with 2 Ears. Journal of the Acoustical Society of America, 25(5), 975-979.````Craik, F. I. M., & Lockhart, R. S. (1972). Levels of Processing - Framework for Memory Research. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 11(6), 671-684.````Godden, D. R., & Baddeley, A. D. (1975). Context-dependent memory in two natural environments: On land and under water. British Journal of Psychology, 66, 325-331. ````Kvavilashvili, L., Mirani, J., Schlagman, S., & Kornbrot, D. E. (2003). Comparing flashbulb memories of September 11 and the death of Princess Diana: Effects of time delays and nationality. Applied Cognitive Psychology, 17(9), 1017-1031.````Stroop, J. R. (1935). Studies of interference in serial verbal reactions. Journal of ``Experimental Psychology, 18, 643-662.````Unterrainer, J. M., Kaller, C. P., Halsband, U., & Rahm, B. (2006). Planning abilities and chess: A comparison of chess and non-chess players on the Tower of London task. British Journal of Psychology, 97, 299-311.``````Das Buch von Eysenck finden Sie in der Präsenzaufstellung der Fachbibliothek sowie in der Lehrbuchsammlung der Hauptbibliothek. Kopiervorlagen der Artikel sind im Handapparat in der Fachbereichsbibliothek Psychologie zu finden.
Association in the course directory
12500 (N 1.2.5.)
Last modified: Fr 31.08.2018 08:53