Universität Wien

200189 PS Areas of Application (2014S)

Psychologie der Beeinflussung

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 20 - Psychologie
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 35 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Thursday 13.03. 18:30 - 20:00 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Thursday 20.03. 18:30 - 20:00 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Thursday 27.03. 18:30 - 20:00 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Thursday 03.04. 18:30 - 20:00 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Thursday 10.04. 18:30 - 20:00 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Thursday 08.05. 18:30 - 20:00 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Thursday 15.05. 18:30 - 20:00 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Thursday 22.05. 18:30 - 20:00 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Thursday 05.06. 18:30 - 20:00 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Thursday 12.06. 18:30 - 20:00 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
Thursday 26.06. 18:30 - 20:00 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610

Information

Aims, contents and method of the course

main focus in this term: Basics and aspects of applied social psychology

Assessment and permitted materials

Referat/Seminararbeit, Gruppenuebungen, Fallbeispiele, Mitarbeit in den Einheiten und im e-Learning-Forum

Minimum requirements and assessment criteria

Ziel der LV ist es, die psycholgischen Mechanismen der Beeinflussung von Menschen kennen und anhand von sozialpsychologischen Theorien verstehen zu lernen. Ein weiteres Ziel ist es, Kriterien aus sozialpsychologischen Erkenntnissen abzuleiten, die es möglich machen, die Psychologie als Wissenschaft von anderen Angeboten am Lebenshilfemarkt zu unterscheiden. Es soll gelernt werden, fachlich fundiert zu analysieren, welche Angebote wissenschaftlich angemessen sind und welche Aspekte als manipulierend und beeinflussend einzuschätzen sind.

Examination topics

Praesentation, Fallbeispiele, praktische Gruppenuebungen, Videoanalyse, Kontakt mit ehem. Kultmitgliedern, Referate, Diskussion, Lehrausgänge

Reading list

Clayton, S. D. (2012). The Oxford handbook of environmental and conservation psychology. Oxford: University Press

Kaplan, R. & Kaplan, S. (1989). The experience of nature. A psychological perspective. Cambridge: Cambridge University Press

Nilson, K., Sangster, M., Gallis, C., Hartig, T., de Vries, S., Seeland, K. & Schipperijn, J. (2011). Forests, trees and human health. New York: Springer

Steg, L., van den Berg, A. E. & de Groot, J. I. M. (2012). Envrionmental psychology: An introduction. London: Wiley-Blackwell

Thompson, C. D., Aspinall, P. & Bell, S. (2010). Innovative approaches to researching landscape and health. New York: Routledge


Association in the course directory

27409

Last modified: Mo 07.09.2020 15:37