Universität Wien

200199 SE Seminar in Applied Psychology: Work, Economy, and Society (2023W)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 20 - Psychologie
Continuous assessment of course work

Anwendungsseminare können nur fürs Pflichtmodul B verwendet werden! Eine Verwendung fürs Modul A4 Freie Fächer ist nicht möglich.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

The course takes place every 2nd Mon from 09:15 to 12:30

Friday 06.10. 09:45 - 13:00 Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
Friday 13.10. 11:30 - 14:45 Seminarraum Psychologie NIG 6.OG A0621A
Friday 17.11. 09:45 - 13:00 Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
Friday 24.11. 09:45 - 13:00 Seminarraum Psychologie NIG 6.OG A0621A
Friday 01.12. 09:45 - 13:00 Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
Friday 12.01. 09:45 - 13:00 Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
Friday 26.01. 09:45 - 13:00 Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606

Information

Aims, contents and method of the course

The aim of the course is an active engagement with selected fields of A&O psychology in business consulting environment.

Exemplary topics: Special aspects of consulting in the environment of agile project management and agile business organizations (VUCA world); transformative learning design (Theory U); opportunities and risks of teleworking (Digital Leadership); competence management; The role of mentoring and coaching in a world of demographic change.

Methods: The goal is an active, practice-based engagement in selected topics via groupwork. By means of project work in the field and/or interviews with experts from the field of consulting, the students are to get an idea of common consulting practice and present their experiences in the course.

Assessment and permitted materials

Type of performance assessment: preparation of a topic area in the group, joint planning and implementation of "field work", interactive design of a unit with the inclusion of short presentations to be prepared, summary of one's own contribution to the course in the form of a seminar paper.

Minimum requirements and assessment criteria

Prerequisite: Willingness to participate in group and field work/interview (can also be done virtually) and to critically examine the topics. Students should already have a basic theoretical knowledge of selected topics in A&O Psychology and have dealt with the implementation of this knowledge in practice.

Examination topics

Active presence at the units - if absent from more than one unit, a substitute performance is required.
Active participation in the group work: preparation of the selected topic in a team, design & execution of the "field work" as a team, presentation of the results within the framework of a unit in a form & format attractive for the other students.

Reading list

• Andriof (2021): Praxisbuch Für Wirksame Veränderung - Mit der Theorie U Arbeiten; Verlag Springer Berlin / Heidelberg ; 2021
• Baua (2021): Schwerpunktprogramm: Sicherheit und Gesundheit in der digitalen Arbeit – Chancen und Risiken der Digitalisierung für menschengerechte Gestaltung von Arbeit https://www.baua.de/DE/Aufgaben/Forschung/Schwerpunkt-Digitale- Arbeit/_functions/BereichsPublikationssuche_Formular.html?nn=8827266
siehe Video von Herrn Prof. Winfried Hacker (TU Dresden) über Chancen und Risiken der Digitalisierung für menschengerechte Gestaltung der Arbeitswelt. Hacker Winfried https://tu- dresden.de/cdd/leitung_und_beteiligte/mitglieder/psychologie/prof-dr-winfried-hacker
• Buzanich-Pöltl, (2020); Moving Organisations: Wie Sie sich durch agile Transformation krisenfest aufstellen; 1. Auflage, Schäffer-Poeschel Verlag
• Buchholz, Knorre (2017): Interne Kommunikation in agilen Unternehmen – eine Einführung, Springer Verlag
• Kolodej Christa (2022): Priming – Stärkende Räume entstehen lassen: Eine Kernkompetenz für Beratung, Verhandlung und Mediation; Springer Verlag (erschient erst im Juni 2022). Als Ersatz wird ein Artikel & ein Interview mit der Autorin zur Verfügung gestellt. Zusätzliche Studienrecherche erwünscht.
• Laros (2015); Transformatives Lernen nach Mezirow - Transformative Lernprozesse von Unternehmerinnen mit Migrationsgeschichte; Wiesbaden: • Springer Fachmedien Wiesbaden 2015-05- 06, p.19-35
• Mütze-Niewöhner, Hacker, Hardwig, Kauffeld, Latniak, Nicklich, Pietrzyk (2021): Projekt- und Teamarbeit in der digitalisierten Arbeitswelt – Herausforderungen, Strategien und Empfehlungen; Verlag: Berlin : Heidelberg : Springer Berlin Heidelberg : Imprint: Springer Vieweg ; 2021 ; 1st ed. 2021.
• Weber, Ribbat (2021): Kennzeichen flexibler, agiler Organisationen und ihre Bedeutung für Führung und
Wohlbefinden bei der Arbeit; ASU Arbeitsmedizin / Sozialmedizin / Umweltmedizin von Gentner Zeitschrift für medizinische Prävention Ausgaben 12-2021 24.11.2021
Der gesamte Artikel kann von der Internetseite des Journals "Arbeitsmedizin, Sozialmedizin, Umweltmedizin", Volume 56, Nr. 12, S. 738-745 heruntergeladen werden: https://www.asu- arbeitsmedizin.com/wissenschaft/kennzeichen-flexibler-agiler-organisationen-und-ihre-bedeutung- fuer-fuehrung-und

Association in the course directory

Last modified: Sa 23.09.2023 12:47