200208 UE Supporting conversations in difficult situations (2019S)
Über die Bedeutung von psychologischer Erster Hilfe, Akutbetreuung und Krisenintervention
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Tu 26.02.2019 09:00 to Fr 08.03.2019 09:00
- Deregistration possible until Fr 08.03.2019 09:00
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 14.03. 11:30 - 14:45 Seminarraum Psychologie NIG 6.OG A0621A
- Thursday 04.04. 11:30 - 14:45 Seminarraum Psychologie NIG 6.OG A0621A
- Thursday 09.05. 11:30 - 14:45 Seminarraum Psychologie NIG 6.OG A0621A
- Thursday 16.05. 11:30 - 14:45 Seminarraum Psychologie NIG 6.OG A0621A
- Thursday 06.06. 11:30 - 14:45 Fakultätssitzungszimmer Psychologie L5 HE.50
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
• attendence, active participation and mutual support
• conscientious preparation before sessions and post-session follow-up (reading, Moodle)
• completion of tasks given in the course
• conscientious preparation before sessions and post-session follow-up (reading, Moodle)
• completion of tasks given in the course
Minimum requirements and assessment criteria
• attend at least 80% of presence units
• active participation
• hand in at least 60% of the tasks (to finish course positively)
• active participation
• hand in at least 60% of the tasks (to finish course positively)
Examination topics
Course with continuous assessment of students' performance (compulsory attendance!): Tasks available on the internet should be prepared by students.
Reading list
further reading:
• Höfner, C., & Holzhauser, F. (2014). Freiwilligenarbeit in der Krisenintervention. Wien: facultas.wuv.
• Juen, B., Kratzer, D., Beck, T., Warger, R., Stickler, M., ... , Andreatta, P. (2017). Kinder in Krisen und Katastrophen Spezielle Aspekte psychosozialer Notfallversorgung: Ein Handbuch für KriseninterventionsmitarbeiterInnen und psychosoziale Fachkräfte. Innsbruck: studia Universitätsverlag.
• Juen, B., Kratzer, D., Vogel, I., Siller, H., Schwarz, D., ... , Gmeiner, V. (2013). Krisenintervention und Notfallpsychologie: Ein Handbuch für KriseninterventionsmitarbeiterInnen und psychosoziale Fachkräfte. Innsbruck: studia Universitätsverlag.
• Nikendei, A. (2017). Taschenbuch psychosoziale Notfallversorgung (PSNV): Praxisbuch Krisenintervention. Edewecht: Stumpf + Kossendey.
• Preitler, B. (2016). An ihrer Seite sein: Psychosoziale Betreuung von traumatisierten Flüchtlingen. Innsbruck: Studienverlag.
• Sonneck, G., Kapusta, N., Tomandl, G., Voracek, M. (2012). Krisenintervention und. Suizidverhütung. Wien: UTB Facultas.
• Höfner, C., & Holzhauser, F. (2014). Freiwilligenarbeit in der Krisenintervention. Wien: facultas.wuv.
• Juen, B., Kratzer, D., Beck, T., Warger, R., Stickler, M., ... , Andreatta, P. (2017). Kinder in Krisen und Katastrophen Spezielle Aspekte psychosozialer Notfallversorgung: Ein Handbuch für KriseninterventionsmitarbeiterInnen und psychosoziale Fachkräfte. Innsbruck: studia Universitätsverlag.
• Juen, B., Kratzer, D., Vogel, I., Siller, H., Schwarz, D., ... , Gmeiner, V. (2013). Krisenintervention und Notfallpsychologie: Ein Handbuch für KriseninterventionsmitarbeiterInnen und psychosoziale Fachkräfte. Innsbruck: studia Universitätsverlag.
• Nikendei, A. (2017). Taschenbuch psychosoziale Notfallversorgung (PSNV): Praxisbuch Krisenintervention. Edewecht: Stumpf + Kossendey.
• Preitler, B. (2016). An ihrer Seite sein: Psychosoziale Betreuung von traumatisierten Flüchtlingen. Innsbruck: Studienverlag.
• Sonneck, G., Kapusta, N., Tomandl, G., Voracek, M. (2012). Krisenintervention und. Suizidverhütung. Wien: UTB Facultas.
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:37
The participants of the course should get an insight into professional practices in crisis intervention / acute care.content:
human behavior in crisis and emergency situations, basics of psychotraumatology, suicide, grief, conversation and psychological interventions, mental hygiene, talking with children, culture and religion, etc.Method:
Method mix: discussion, group work, individual work, role play, expert lecture, presentation, self-reading