Universität Wien

200213 PS Introduction & Case Studies (2013S)

ADHS

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 20 - Psychologie
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 35 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 13.03. 09:45 - 11:15 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
  • Wednesday 20.03. 09:45 - 11:15 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
  • Wednesday 10.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
  • Wednesday 17.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
  • Wednesday 24.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
  • Wednesday 08.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
  • Wednesday 15.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
  • Wednesday 22.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
  • Wednesday 29.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
  • Wednesday 05.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
  • Wednesday 12.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
  • Wednesday 19.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610
  • Wednesday 26.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal B Psychologie, NIG 6.Stock A0610

Information

Aims, contents and method of the course

Assessment and permitted materials

Minimum requirements and assessment criteria

Studierende sollen durch das Seminar einen Einblick in das Störungsbild der Aufmerksamkeitsdefizit und Hyperaktivitätsstörung (ADHS) bekommen.
Kenntnisse über:
-> Typen der Aufmerksamkeit,
-> Symptome und Komorbiditäten,
-> diagnostisches Vorgehen,
-> Detailkenntnisse zu psychologisch-diagnostischen Verfahren der Intelligenz- und ADHS Diagnostik,
-> Interventionsprogramme,
-> Erziehung eines Kindes mit ADHS
-> mögliche Interventionen in der Schule, im Kindergarten
-> ADHS im Erwachsenenalter
-> Fallbeispiele aus der kinder- und jugendpsychologischen Praxis

Examination topics

Anwesenheit und Mitarbeit, Qualität der Gruppen- und Einzelarbeit

Reading list

u.a.:
Barkley, R. A. (2011). Das große ADHS-Handbuch für Eltern: Verantwortung übernehmen für Kinder mit Aufmerksamkeitsdefizit und Hyperaktivität. Bern: Huber.
Döpfner, M., Frölich, J. & Lehmkuhl, G. (2000). Hyperkinetische Störungen. Leitfaden Kinder- und Jugendpsychotherapie. Hogrefe: Göttingen.

Association in the course directory

27601

Last modified: Mo 07.09.2020 15:38