Universität Wien

200217 PS PS Allgemeine Psychologie (2006W)

Proseminar Allgemeine Psychologie

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 20 - Psychologie
Continuous assessment of course work

siehe Homepage der Fakultät für Psychologie (http://www.univie.ac.at/Psychologie/)

Details

Language: German

Lecturers

Classes

Currently no class schedule is known.

Information

Aims, contents and method of the course

Die LV gliedert sich in zwei Teile: Nach einer Einfuehrung in die Grundlagen des wissenschaftlichen Arbeitens in der Allgemeinen Psychologie in den ersten 5 Sitzungen (Themen wie wissenschaftliches Lesen, Literaturrecherche, Manuskriptgestaltung, Versuchsdesigns; außerdem wird 1 Text [Kunst-Wilson & Zajonc] gemeinsam in der 5. Einheit gelesen) werden im zweiten Teil der Veranstaltung Texte aus dem Bereich der empirischen Ästhetik und Gesichtsverarbeitung erarbeitet. Diese Studien werden sowohl inhaltlich als auch mit Blick auf die im ersten Teil angesprochenen Methoden diskutiert, um den Studierenden die Moeglichkeit zu geben, im Rahmen eines ersten Einblickes in das Themengebiet der empirischen Ästhetik und Gesichtsverarbeitung gleichzeitig den eigenen Blick fuer zentrale methodische Vorgehensweisen zu schulen.

Assessment and permitted materials

Kurzreferat in der Kleingruppe zu einem wissenschaftlichen Artikel, mündliche Mitarbeit, Abschlusstest

Minimum requirements and assessment criteria

Examination topics

Reading list

Kunst-Wilson, W. R., & Zajonc, R. B. (1980). Affective discrimination of stimuli that cannot be recognized. Science, 207, 557-558.````A) Hekkert, P., Snelders, D. & van Wieringen, P. C. W. (2003). ‘Most advanced, yet acceptable’: Typicality and novelty as joint predictors of aesthetic preference in industrial design. British Journal of Psychology, 94, 111-124.````B) Medved, M. I., Cupchik, G. C. & Oatley, K. (2004). Interpretative memories of artworks. Memory, 12(1), 119-128.````C) Bruce, V., Campbell, R. N., Dherty-Sneddon, G., Import, A., Langton, S., McAuley et al. (2000). Testing face processing skills in children. British Journal of Developmental Psychology, 18, 319-333.````D) Mondloch, C. J., Le Grand, R. & Maurer, D. (2002). Configural face processing develops more slowly than featural face processing. Perception, 31, 553-566.````E) Jones, B. C., Little, A. C., Penton-Voak, I. S., Tiddeman, B. P., Burt, D. M. & Perrett, D. I. (2001). Facial symmetry and judgements of apparent health: Support for a “good genes” explanation of the attractiveness-symmetry relationship. Evolution and Human Behavior, 22, 417-429.````F) Langlois, J. H. & Roggman, L. A. (1990). Attractive faces are only average. Psychological Science, 1(2), 115-121.````I) Burton, L. A., Rabin, L., Wyatt, G., Frohlich, J., Bernstein Vardy, S. & Dimitri, D. (2005). Priming effects for affective vs. neutral faces. Brain and Cognition, 59, 322-329.````J) Karremans, J. C., Stroebe, W. & Claus, J. (in press). Beyond Vicary’s fantasies: The impact of subliminal priming and brand choice. Journal of Experimental Social Psychology.````K) Cárdenas, R. A. & Harris, L. (2006). Symmetrical decorations enhance the attractiveness of faces and abstract designs. Evolution and Human Behavior, 27, 1-18.````L) Vartanian, O., Martindale, C., Podsiadlo, J., Overbay, S. & Borkum, J. (2005). The link between composition and balance in masterworks vs. paintings of lower artistic quality. British Journal of Psychology, 96, 493-503.

Association in the course directory

12500 (N 1.2.5)

Last modified: Fr 31.08.2018 08:53