200226 PS Proseminar Educational Psychology (2013W)
Quality Management in Early Childhood Education and Care
Continuous assessment of course work
Labels
Preliminary discussion 10.10.2013, 15.00 (s.t.; ON TIME) till 17.00
Please save 1 or 2 of the following dates for the field trip (08.00-11.00):
14.10., 15.10., 18.10. or 21.10.
Please save 1 or 2 of the following dates for the field trip (08.00-11.00):
14.10., 15.10., 18.10. or 21.10.
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 16.09.2013 09:00 to Th 26.09.2013 15:00
- Deregistration possible until Th 03.10.2013 12:00
Details
max. 35 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Thursday
10.10.
15:00 - 17:00
Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
Thursday
24.10.
15:00 - 20:00
Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
Thursday
14.11.
15:00 - 20:00
Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
Thursday
28.11.
15:00 - 20:00
Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
Thursday
12.12.
15:00 - 20:00
Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
Thursday
16.01.
15:00 - 20:00
Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
Thursday
23.01.
15:00 - 20:00
Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
Thursday
30.01.
15:00 - 20:00
Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
Information
Aims, contents and method of the course
Pädagogische Qualität in elementaren Bildungseinrichtungen (Krippen, Kindergärten), unterschiedliche Qualitätsbegriffe und Qualitätsperspektiven, Grundlagen der Qualitätsmessung und-entwicklung, Qualitätsstandards in Österreich, verschiedene Instrumente der Qualitätsmessung, Qualitätsmanagement
Assessment and permitted materials
75% Anwesenheitspflicht, Referat sowie schriftliche Abschlussrarbeit, aktive und kritische Beteiligung an den Diskussionen und Gruppenarbeiten, Beteiligung an den Aufgabenstellungen in moodle
Minimum requirements and assessment criteria
Erwerb grundlegender Kenntnisse sowie die kritische Auseinandersetzung mit Qualitätskriterien, Qualitätsprüfung-und entwicklung sowie mit wissenschaftlichen Evaluationsinstrumenten im Anwendungsfeld Krippe, Kindergarten und Hort
Examination topics
Qualitätsbeobachtungen im Anwendungsfeld Kindergarten (Exkursion), Referate in Teams mit interaktivem Anteil, Einsatz von Medien und Gestaltung von Gruppenarbeiten, wie ppt-Präsentationen, praktische Übungen, Rollenspiele, Posterpräsentationen etc.
Reading list
Hartmann, W. & Stoll, M. (2006). Mehr Qualität für Kinder. Qualitätsstandards und Zukunftsperspektiven für den Kindergarten. Wien: öbv&hpt.Charlotte Bühler-Institut & PädQUIS (Hrsg.). (2007). Dimensionen pädagogischer Qualität in Kindergärten. Internationale Forschungsergebnisse - Empfehlungen-Qualitätsfeststellung. Forschungsbericht. Wien: Charlotte Bühler-Institut.Tietze, W., Schuster, K.-M., Grenner, K. & Roßbach, H.-G. (2005). Kindergarten-Skala (KES-R). Weinheim: Beltz.
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:38