Universität Wien

200275 UE Basic Skills of Clinical Psychology (2009W)

8.00 ECTS (4.00 SWS), SPL 20 - Psychologie
Continuous assessment of course work

Weitere Termine finden im HS H statt:
27.11.09 8.00-12.00 Uhr
05.12.09 9.00-18.00 Uhr
16.01.10 9.00-18.00 Uhr

Gegebenenfalls finden sie aktuelle Nachrichten sowie Skripten, Unterlagen u.ä. zu dieser Lehrveranstaltung unter http://psychologie.univie.ac.at.

Die Voraussetzungen für diese Lehrveranstaltung entnehmen Sie bitte dem Studienplan für das Diplomstudium Psychologie (Homepage der Fakultät für Psychologie - Studium - Download - SSC Psychologie: Allgemeine Informationen).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Saturday 28.11. 09:00 - 18:00 Hörsaal A Psychologie, NIG 6.Stock A0606
  • Friday 04.12. 15:00 - 19:00 Hörsaal C Psychologie, NIG 6.Stock A0618

Information

Aims, contents and method of the course

communication, non-verbal communication
observation of behavior
conversation, conversation guides
anamnesis & exploration
clinical-psychological diagnosis with structured interviews
online-counseling

Assessment and permitted materials

short presentations
role play (video)
creation of conversation guide
written reflection about the course
compulsory attendance
continuous contribution / participation in discussion and reflection

Minimum requirements and assessment criteria

fundumental practical and theoretical competencies in Clinical Psychology and Health Psychology, application of diverse techniques (communication, interviewing) and structured clinical-psychological interviews etc.

Examination topics

frontal teaching
short presentations
role plays
videos
exercises in small groups
group work
discussion & reflection in the plenum
e-learning tasks

Reading list

Bachmair, S., Faber, J., Hennig, C., Kolb, R. & Willig, W. (2007). Beraten will gelernt sein: Ein praktisches Lehrbuch für Anfänger und Fortgeschrittene. Weinheim: Beltz.
Crisand, E. & Crisand, M. (2000). Psychologie der Gesprächsführung. Heidelberg: Sauer.
Dahmer, H. & Dahmer, J. (2003). Gesprächsführung. Eine praktische Anleitung. Stuttgart: Thieme.
Dilling, H., Mombour, W. & Schmidt, M. H. (Hrsg.). (1993). Internationale Klassifikation psychischer Störungen. ICD-10 Kapitel V (F). Klinisch-diagnostische Leitlinien. Bern: Huber.
Flammer, A. (1997). Einführung in die Gesprächspsychologie. Bern: Huber.
Fydrich, T., Renneberg, B., Schmitz, B. & Wittchen, H.-U. (1997). Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV (SKID-II). Achse II: Persönlichkeitsstörungen. Weinheim: Beltz.
Kryspin-Exner, I., Lueger-Schuster, B. & Weber, G. (1998). Klinische Psychologie und Gesundheitspsychologie. Postgraduale Aus- und Weiterbildung. Wien: WUV.
Nestmann, F., Engel, F. & Sickendiek, U. (Hrsg.). (2004). Das Handbuch der Beratung. Band 1: Disziplinen und Zugänge. Tübingen: dgvt.
Nestmann, F., Engel, F. & Sickendiek, U. (Hrsg.). (2004). Das Handbuch der Beratung. Band 2: Ansätze und Methoden. Tübingen: dgvt.
Saß, H. Wittchen, H.-U. & Zaudig, M. (1996). Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen (DSM-IV). Göttingen: Hogrefe.
Schneider, S. & Margraf, J. (2006). Diagnostisches Interview bei psychischen Störungen (DIPS für DSM-IV-TR). 3. überarbeitete Auflage. Berlin: Springer.
Schulz von Thun, F. (1981): Miteinander Reden 1. Störungen und Klärungen. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt.
Schulz von Thun, F. (1989): Miteinander Reden 2. Stile, Werte und Persönlichkeitsentwicklung. Differentielle Psychologie der Kommunikation. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt.
Wittchen, H.-U., Wunderlich, U., Gruschwitz, S. & Zaudig, M. (1997). Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV (SKID-I). Achse I: Psychische Störungen. Göttingen: Hogrefe.


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21500

Last modified: Mo 07.09.2020 15:38