210035 UE BAK4.1 Qualitative Methods of Empirical Social Research (2013S)
Continuous assessment of course work
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Letzte Einheit (Posterpräsentation) am 27.06.2013 um 13.15 - 14.45h, HS 1, NIG EG
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 08.02.2013 08:00 to We 20.02.2013 22:00
- Registration is open from Fr 22.02.2013 08:00 to Su 03.03.2013 22:00
- Deregistration possible until Mo 01.04.2013 22:00
Details
max. 40 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Saturday 23.03. 09:00 - 11:55 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Saturday 23.03. 13:00 - 16:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Saturday 20.04. 09:00 - 12:00 Hörsaal 2 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 5 Hof 3
- Saturday 20.04. 13:00 - 16:00 Hörsaal 2 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 5 Hof 3
- Saturday 15.06. 09:00 - 12:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Saturday 15.06. 13:00 - 16:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Diese Lehrveranstaltung ist Teil eines Kooperationsprojektes mehrerer Lehrveranstaltungen. Nach einer allgemeinen Einführung über qualitative empirische Sozialforschung, werden anhand von Diskussionsrunden (Fokusgrupen) unterschiedliche Sichtweisen zum Thema "Gesundheitsreform in Österreich" untersucht. Nach einer Einführung in die Methodologie und Theorie von Fokusgruppenforschung in den ersten LV-Einheiten werden Studierende im zweiten Teil Fokusgruppen organisieren, moderieren, transkribieren und analysieren. Studierende haben so die Möglichkeit alle Arbeitsschritte - von der Entscheidung für eine Fokusgruppenforschung bis zur Produktion von Ergebnissen - praktisch zu erarbeiten und die Ergebnisse als Teil des Kooperationsprojekts zu integrieren.
Assessment and permitted materials
Aktive Mitarbeit, Lesen der Pflichtlektüre, Zwischentest, Durchführung einer Fokusgruppe, Protokollierung der Arbeitsschritte und Zusammenfassung der Ergebnisse, PosterpräsentationEine selbstständige Anmeldung innerhalb der Anmeldephase zu Semesterbeginn über univis ist für die Teilnahme an dieser Lehrveranstaltung verpflichtend!
Eine nachträgliche Anmeldung ist NICHT möglich.Anwesenheitspflicht in der ersten LV-Einheit: Studierenden, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung, und Studierende von der Warteliste können nachrücken.
Eine nachträgliche Anmeldung ist NICHT möglich.Anwesenheitspflicht in der ersten LV-Einheit: Studierenden, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung, und Studierende von der Warteliste können nachrücken.
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Bohnsack R (2007) Gruppendiskussion. In: Flick U, von Kardoff E, Steinke I (eds) Qualitative Sozialforschung. Eine Einführung. 5. Auflage. Rowohlt, Reinbeck, pp 369-384
Carey, M. A. 1995. Comment: Concerns in the analysis of focus group data. Qualitative Health Research 5:487-95.
Flick U, von Kardoff E, Steinke I (2010): Was ist qualitative Forschung? Einleitung und Überblick. In: Flick U, von Kardoff E, Steinke I (eds) Qualitative Sozialforschung. Eine Einführung. 8. Auflage. Rowohlt, Reinbeck.
Hennink M (2007) International focus group research: a handbook for the health and social sciences. Cambridge Univ Pr, Cambridge
Hollander JA (2004) The Social Contexts of Focus Groups. Journal of Contemporary Ethnography 33 (5):602-637.
Krueger R, Casey M (2009) Focus groups: A practical guide for applied research. 4 edn. Sage, Los Angeles
Mayring P (2008) Qualitative Inhaltsanalyse: Grundlagen und Techniken. 10 edn. Beltz, Weinheim, Basel
Merton, Robert K., Marjorie Fiske, and Patricia L. Kendall. (1956|1990) The focused interview: A manual of problems and procedures. 2nd ed. New York: The Free Press.
Smithson J (2000) Using and analysing focus groups: limitations and possibilities. International Journal of Social Research Methodology 3 (2):103-119
Strauss AL, Corbin J (1996) Grounded theory: Grundlagen qualitativer Sozialforschung. Beltz, Bern
Carey, M. A. 1995. Comment: Concerns in the analysis of focus group data. Qualitative Health Research 5:487-95.
Flick U, von Kardoff E, Steinke I (2010): Was ist qualitative Forschung? Einleitung und Überblick. In: Flick U, von Kardoff E, Steinke I (eds) Qualitative Sozialforschung. Eine Einführung. 8. Auflage. Rowohlt, Reinbeck.
Hennink M (2007) International focus group research: a handbook for the health and social sciences. Cambridge Univ Pr, Cambridge
Hollander JA (2004) The Social Contexts of Focus Groups. Journal of Contemporary Ethnography 33 (5):602-637.
Krueger R, Casey M (2009) Focus groups: A practical guide for applied research. 4 edn. Sage, Los Angeles
Mayring P (2008) Qualitative Inhaltsanalyse: Grundlagen und Techniken. 10 edn. Beltz, Weinheim, Basel
Merton, Robert K., Marjorie Fiske, and Patricia L. Kendall. (1956|1990) The focused interview: A manual of problems and procedures. 2nd ed. New York: The Free Press.
Smithson J (2000) Using and analysing focus groups: limitations and possibilities. International Journal of Social Research Methodology 3 (2):103-119
Strauss AL, Corbin J (1996) Grounded theory: Grundlagen qualitativer Sozialforschung. Beltz, Bern
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Last modified: We 15.12.2021 00:22