210036 UE BAK4.1 Qualitative Methods of Empirical Social Research (2012S)
Continuous assessment of course work
Labels
Einführungstermin: 01.03.2012 11.30-13.00h HS1 NIG Erggeschoß
Abschlusstermin: 25.06.2012 16.45-18.15h HS1 NIG ErggeschoßBeide Termine sind verpflichtend!
Abschlusstermin: 25.06.2012 16.45-18.15h HS1 NIG ErggeschoßBeide Termine sind verpflichtend!
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 17.02.2012 08:00 to Mo 27.02.2012 22:00
- Registration is open from Th 01.03.2012 08:00 to Su 04.03.2012 22:00
- Deregistration possible until Su 01.04.2012 22:00
Details
max. 40 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 02.03. 09:45 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Friday 02.03. 15:00 - 18:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Friday 23.03. 09:45 - 13:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Friday 23.03. 16:30 - 20:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Friday 01.06. 09:45 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Friday 01.06. 15:00 - 18:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Diese Lehrveranstaltung ist Teil eines Kooperationsprojektes mehrerer Lehrveranstaltungen. Nach einer allgemeinen Einführung über qualitative empirische Sozialforschung, werden anhand von Fokusgruppen unterschiedliche Sichtweisen zum Thema „elektronische Gesundheitsakte“ (ELGA) in Österreich untersucht. Nach einer Einführung in die Methodologie und Theorie von Fokusgruppenforschung in den ersten LV-Einheiten werden Studierende im zweiten Teil Fokusgruppen organisieren, moderieren, transkribieren und analysieren. Studierende haben so die Möglichkeit alle Arbeitsschritte - von der Entscheidung für eine Fokusgruppenforschung bis zur Produktion von Ergebnissen - praktisch zu erarbeiten und die Ergebnisse als Teil des Kooperationsprojekts zu integrieren.Der Besuch der VO „Qualitative Methoden der empirischen Sozialforschung“ von Prof. Uwe Flick parallel zu dieser LV wird empfohlen.
Assessment and permitted materials
Aktive Mitarbeit, Lesen der Pflichtlektüre, Durchführung einer Fokusgruppe und Protokollierung der jeweiligen Arbeitsschritte, Abschlusstest
Minimum requirements and assessment criteria
Studierende sollen Grundlagen und Praktiken qualitativer Sozialforschung am Beispiel von Fokusgruppen erlernen und vertiefen. Darüber hinaus sollen Möglichkeiten und Grenzen von qualitativer Forschung, sowie Fragen zu Analyse, Qualitätssicherung und Anwendungsgebieten vermittelt werden.
Examination topics
Reading list
Bohnsack R (2007) Gruppendiskussion. In: Flick U, von Kardoff E, Steinke I (eds) Qualitative Sozialforschung. Eine Einführung. 5. Auflage. Rowohlt, Reinbeck, pp 369-384
Carey, M. A. 1995. Comment: Concerns in the analysis of focus group data. Qualitative Health Research 5:487-95.
Flick U, von Kardoff E, Steinke I (2010): Was ist qualitative Forschung? Einleitung und Überblick. In: Flick U, von Kardoff E, Steinke I (eds) Qualitative Sozialforschung. Eine Einführung. 8. Auflage. Rowohlt, Reinbeck.
Hennink M (2007) International focus group research: a handbook for the health and social sciences. Cambridge Univ Pr, Cambridge
Hollander JA (2004) The Social Contexts of Focus Groups. Journal of Contemporary Ethnography 33 (5):602-637.
Krueger R, Casey M (2009) Focus groups: A practical guide for applied research. 4 edn. Sage, Los Angeles
Mayring P (2008) Qualitative Inhaltsanalyse: Grundlagen und Techniken. 10 edn. Beltz, Weinheim, Basel
Merton, Robert K., Marjorie Fiske, and Patricia L. Kendall. (1956|1990) The focused interview: A manual of problems and procedures. 2nd ed. New York: The Free Press.
Smithson J (2000) Using and analysing focus groups: limitations and possibilities. International Journal of Social Research Methodology 3 (2):103-119
Strauss AL, Corbin J (1996) Grounded theory: Grundlagen qualitativer Sozialforschung. Beltz, Bern
Carey, M. A. 1995. Comment: Concerns in the analysis of focus group data. Qualitative Health Research 5:487-95.
Flick U, von Kardoff E, Steinke I (2010): Was ist qualitative Forschung? Einleitung und Überblick. In: Flick U, von Kardoff E, Steinke I (eds) Qualitative Sozialforschung. Eine Einführung. 8. Auflage. Rowohlt, Reinbeck.
Hennink M (2007) International focus group research: a handbook for the health and social sciences. Cambridge Univ Pr, Cambridge
Hollander JA (2004) The Social Contexts of Focus Groups. Journal of Contemporary Ethnography 33 (5):602-637.
Krueger R, Casey M (2009) Focus groups: A practical guide for applied research. 4 edn. Sage, Los Angeles
Mayring P (2008) Qualitative Inhaltsanalyse: Grundlagen und Techniken. 10 edn. Beltz, Weinheim, Basel
Merton, Robert K., Marjorie Fiske, and Patricia L. Kendall. (1956|1990) The focused interview: A manual of problems and procedures. 2nd ed. New York: The Free Press.
Smithson J (2000) Using and analysing focus groups: limitations and possibilities. International Journal of Social Research Methodology 3 (2):103-119
Strauss AL, Corbin J (1996) Grounded theory: Grundlagen qualitativer Sozialforschung. Beltz, Bern
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:38