Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
210062 LK BAK8: LK International Politics (2018S)
Continuous assessment of course work
Labels
A registration via u:space during the registration phase is required. Late registrations are NOT possible.
Students who miss the first lesson without prior notification will lose their seat in the course.Follow the principles of good scientific practice.The course instructor may invite students to an oral exam about the student’s written contributions in the course. Plagiarized contributions have the consequence that the course won’t be graded (instead the course will be marked with an ‘X’ in the transcript of records).
Students who miss the first lesson without prior notification will lose their seat in the course.Follow the principles of good scientific practice.The course instructor may invite students to an oral exam about the student’s written contributions in the course. Plagiarized contributions have the consequence that the course won’t be graded (instead the course will be marked with an ‘X’ in the transcript of records).
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 05.02.2018 08:00 to Mo 19.02.2018 08:00
- Registration is open from We 21.02.2018 08:00 to Mo 26.02.2018 08:00
- Deregistration possible until Fr 16.03.2018 23:59
Details
max. 50 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 05.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Monday 19.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Monday 09.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Monday 16.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Monday 23.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Monday 30.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Monday 07.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Monday 14.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Monday 28.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Monday 04.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Monday 11.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Monday 18.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Monday 25.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
BeurteilungskriterienFür das positive Abschließen der LV sollen die Teilnehmer*innen (a) mind. 6 kurze schriftliche Reflexionen zu den besprochenen Texten individuell verfassen (je ca. 1-2 Seiten), die in der jeweiligen Einheit ausgedruckt abzugeben sind und die Grundlage für die aktive Teilnahme an der Diskussion bilden (b) einen in der Gruppe vorbereiteten Impuls-Vortrag von 5-7min Dauer halten, der im Kontext der Gruppenarbeit an den Texten steht (c) eine kurze Abschlussarbeit verfassen (ca. 4-6 Seiten).Die Abschlussarbeit kann ein während des Kurses besprochenes Problem aufgreifen oder sich mit der textgestützen Reflexion der Exkursion befassen. Ziel ist es, wissenschaftliche Arbeitsweisen zu erlernen und zu erproben, dabei wird es in der Veranstaltung mehrmals Rückmeldungen zu den ersten kurzen Texten geben (sowohl von Kommiliton*innen als auch von den LV-Verantwortlichen) sowie die Gelegenheit, anfängliche Fehler im Laufe des Semesters auszubessern.Darüber hinaus erwarten wir (d) die regelmäßige Teilnahme an Veranstaltungen, Interesse und Engagement für die Thematik des Kurses sowie aktive Mitarbeit (Textlektüre, Beiträge zur Diskussion, lautes Mitdenken) sowie eine respektvolle und einander wertschätzende Redekultur.
Minimum requirements and assessment criteria
An folgendem Beurteilungsmaßstab können sich die Studierenden orientieren:Teil (a) 30% (die sechs Textentwürfe können unterschiedlich gewichtet werden, um die Fortschritte der Studierenden zu berücksichtigen)
Teil (b) 10%
Teil (c) 30%
Teil (d) 30%Mindestanforderung: 50%. Es kann aber keine der Teilleistungen vollständig ausgelassen werden.
Unentschuldigte Fehlstunden: max. 2.
Entschuldigte Fehlstunden: nach Ermessen im Einzelfall.
Teil (b) 10%
Teil (c) 30%
Teil (d) 30%Mindestanforderung: 50%. Es kann aber keine der Teilleistungen vollständig ausgelassen werden.
Unentschuldigte Fehlstunden: max. 2.
Entschuldigte Fehlstunden: nach Ermessen im Einzelfall.
Examination topics
siehe Syllabus
Reading list
Diese Literaturliste ist vorläufig und dient zur Orientierung hinsichtlich der Problematiken, mit denen sich die Veranstaltung inhaltlich und theoretisch beschäftigen wird. Die konkreten Textgrundlagen der jeweiligen Einheiten werden sich im Syllabus bzw. auf Moodle befinden.Acharya, Amitav/Buzan, Barry (2017): Why is there no Non-Western International Relations Theory? Ten years on. In: International Relations of the Asia-Pacific 17 (3), 341-370.Becker, Egon/Hummel, Diana/Jahn, Thomas (2011): Gesellschaftliche Naturverhältnisse als Rahmenkonzept. In: Groß, Matthias (Hg.): Handbuch Umweltsoziologie. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.Benhabib, Seyla (2014): Von Horkheimer zu Habermas und in die Neue Welt. Der ethisch-politische Horizont der Kritischen Theorie. In: Blätter für deutsche und internationale Politik 8, 97-109.Bilgin, Pinar (2008): Thinking past 'Western' IR? In: Third World Quarterly 29 (1), 5-23.Blaney, David L./Inayatullah, Naeem (2002): Neo-Modernization? IR and the Inner Life of Modernization Theory. In: European Journal of International Relations 8 (1), 103-137.Brand, Ulrich/Vadrot, Alice B. M. (2013): Epistemic Selectivities and the Valorisation of Nature: The Cases of the Nagoya Protocol and the Intergovernmental Science-Policy Platform for Biodiversity and Ecosystem Services (IPBES). In: Law, Environment and Development Journal 9 (2), 202-220.Brand, Ulrich/Wissen, Markus (2011): Die Regulation der ökologischen Krise. in: Österreichische Zeitschrift für Soziologie 36 (2), 12-34.Coronil, Fernando (2000): Naturaleza del poscolonialismo: del eurocentrismo al globocentrismo. In: Lander, Edgardo (Hg.): La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, 87-113.Dietz, Kristina/Wissen , Markus (2009): Kapitalismus und ‚natürliche Grenzen’: Eine kritische Diskussion ökomarxistischer Zugänge zur ökologischen Krise. In: Prokla 156, 351-369.Dussel, Enrique (1995): The Invention of the Americas. Eclipse of "the Other" and the Myth of Modernity. New York: The Continuum Publishing Company.Escobar, Arturo (1999): After Nature. Steps to an Antiessentialist Political Ecology. In: Current Anthropology 40 (1), 1-30.Foucault, Michel (1978): Was ist Kritik? Berlin: Merve-Verlag.Gruffydd Jones, Branwen (2006): Decolonizing International Relations. Lanham, Boulder: Rowman & Littlefield Publishers.Habermas, Jürgen (1985): Der philosophische Diskurs der Moderne. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.Horkheimer, Max (2007 [1947]): Zur Kritik der instrumentellen Vernunft. Frankfurt a. M.: Fischer.Horkheimer, Max (2011[1937]): Traditionelle und kritische Theorie. In: Ders. (Hg.): Traditionelle und kritische Theorie: Fünf Aufsätze. Frankfurt a. M.: Fischer.Jones, Christopher S. (2003): Editor’s Introduction: Locating the ‘‘I’’ in ‘‘IR’’ - Dislocating Euro-American Theories. In: Global Society 17 (2), 107-110.Mies, Maria/Shiva, Vandana (1993): Ecofeminism. London: Zed Books.Mignolo, Walter D. (2011): The Darker Side of Western Modernity: Global Futures, Decolonial Options. Durham, London: Duke University Press.Quijano, Aníbal (2000): Coloniality of Power, Eurocentrism and Latin America. In: Nepantla: Views from South (1) 3, 533-580.Quijano, Aníbal (2007): Coloniality and Modernity/Rationality. In: Cultural Studies 21 (2-3), 168-178.Shilliam, Robbie (2009): The Atlantic as a vector of uneven and combined development. In: Cambridge Review of International Affairs 22 (1), 69-88.Shilliam, Robbie (2011): International Relations and Non-Western Thought. Imperialism, colonialism and the investigations of global modernity. New York: Routledge.
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:38
- Gruppenpräsentationen
- Gruppenarbeiten entlang verschiedener Theorieschulen
- Exkursion plus kritische Reflexion dazu
- mehre kurze Textarbeiten (ca. 1 Seite) zur Erprobung verschiedener wiss. Arbeitsstile
- eine längere Textarbeit (ca. 5 Seiten)