210067 SE BAK12: Austrian Politics (2021W)
Religious Policy and Islam
Continuous assessment of course work
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MIXED
Eine Anmeldung über u:space innerhalb der Anmeldephase ist erforderlich! Eine nachträgliche Anmeldung ist NICHT möglich.
Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fernbleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung.Achten Sie auf die Einhaltung der Standards guter wissenschaftlicher Praxis und die korrekte Anwendung der Techniken wissenschaftlichen Arbeitens und Schreibens.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fernbleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung.Achten Sie auf die Einhaltung der Standards guter wissenschaftlicher Praxis und die korrekte Anwendung der Techniken wissenschaftlichen Arbeitens und Schreibens.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 06.09.2021 08:00 to Mo 20.09.2021 08:00
- Registration is open from We 22.09.2021 08:00 to We 29.09.2021 08:00
- Deregistration possible until Fr 22.10.2021 23:59
Details
max. 50 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Online teaching is not comparable to face-to-face teaching. If the Corona measures of the government and the university allow it, as much of this seminar as possible will be held as face-to-face teaching. The personal presence of students is also desired in the case of hybrid teaching, of course, but not mandatory- If this is not possible due to increasing infection rates or the associated measures, it may also be that individual appointments are held only in the form of reading and smaller written work on it, since longer online courses often make less sense than intensive reading and written reflection on what has been read.
-
Tuesday
05.10.
09:45 - 11:15
Hybride Lehre
Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock -
Tuesday
12.10.
09:45 - 11:15
Hybride Lehre
Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock -
Tuesday
19.10.
09:45 - 11:15
Hybride Lehre
Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock -
Tuesday
09.11.
09:45 - 11:15
Hybride Lehre
Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock -
Tuesday
16.11.
09:45 - 11:15
Hybride Lehre
Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock -
Tuesday
23.11.
09:45 - 11:15
Hybride Lehre
Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock -
Tuesday
30.11.
09:45 - 11:15
Hybride Lehre
Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock -
Tuesday
07.12.
09:45 - 11:15
Hybride Lehre
Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock -
Tuesday
14.12.
09:45 - 11:15
Hybride Lehre
Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock -
Tuesday
11.01.
09:45 - 11:15
Hybride Lehre
Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock -
Tuesday
18.01.
09:45 - 11:15
Hybride Lehre
Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock -
Tuesday
25.01.
09:45 - 11:15
Hybride Lehre
Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
1. Participation in discussions (if these can take place)
2. Short written reflections on read texts or current examples of the politics of religion and Islam in Austria
3. Seminar paper at the end of the Semester (in German, English, Spanisch or Arabic)
2. Short written reflections on read texts or current examples of the politics of religion and Islam in Austria
3. Seminar paper at the end of the Semester (in German, English, Spanisch or Arabic)
Minimum requirements and assessment criteria
For a passing grade, students must have turned in at least all written reflections during the semester and a seminar paper they have written themselves. The latter must meet the minimum standards for a passing grade. Participation in discussions may enhance a passing grade. The seminar paper counts 50% toward the grade, the written short papers during the semester and the discussions together count 50%.
Examination topics
Since this is an examination-immanent course, there is no examination material. In the course of the semester, however, students should learn about the main features of Austrian religious policy and Islam policy and learn to reflect on them critically.
In addition, the writing of a scientific seminar paper will be practiced.
In addition, the writing of a scientific seminar paper will be practiced.
Reading list
(Auswahl)Michael Minkenberg: Staat und Kirche in westlichen Demokratien
in: Michael Minkenberg/Ulrich Willems (Hg.): Politik und Religion (Politische Vierteljahresschrift Sonderhefte) VS Verlag für Sozialwissenschaften: Wiesbaden, 2003, S. 115-138.Sieglinde Rosenberger/Julia Mourão Permoser: Religiöse Staatsbürgerschaft: Widersprüche der Governance von Diversität
in: Kurt Appel/Christian Danz/Richard Potz/Sieglinde Rosenberger/Angelika Walser (Hg.): Religion in Europa heute - Sozialwissenschaftliche, rechtswissenschaftliche und hermeneutisch-religionsphilosophische Perspektiven. V&R Unipress: Göttingen, 2012, S. 67-84.Paul Zulehner: Muslimas und Muslime in Österreich im Migrationsstress. Springer VS: Wiesbaden, 2016.Thomas Schmidinger: Politischer Islam in Österreich
in: Floris Biskamp / Stefan E. Hößl (Hg.): Islam und Islamismus. Perspektiven für die politische Bildung: Gießen, 2013, S. 85-102.Werner T. Bauer: Der Islam in Österreich. Ein Überblick. ÖGPP: Wien, 2016.Farid Hafez: Muslimische Aggiornamenti und Denominationalismus in Österreich. Eine Analyse des Fallbeispiels „Islamische Glaubensgemeinschaft in Österreich“
in: Jürgen Nautz, Kristina Stöckl, Roman Siebenrock (Hg.)Öffentliche Religionen in Österreich Politikverständnis und zivilgesellschaftliches Engagement. Innsbruck University Press: Innsbruck, 2013, S. 211-224.Weitere Literatur wird, je nach Präsenz- oder Online-Lehre noch angegeben.
in: Michael Minkenberg/Ulrich Willems (Hg.): Politik und Religion (Politische Vierteljahresschrift Sonderhefte) VS Verlag für Sozialwissenschaften: Wiesbaden, 2003, S. 115-138.Sieglinde Rosenberger/Julia Mourão Permoser: Religiöse Staatsbürgerschaft: Widersprüche der Governance von Diversität
in: Kurt Appel/Christian Danz/Richard Potz/Sieglinde Rosenberger/Angelika Walser (Hg.): Religion in Europa heute - Sozialwissenschaftliche, rechtswissenschaftliche und hermeneutisch-religionsphilosophische Perspektiven. V&R Unipress: Göttingen, 2012, S. 67-84.Paul Zulehner: Muslimas und Muslime in Österreich im Migrationsstress. Springer VS: Wiesbaden, 2016.Thomas Schmidinger: Politischer Islam in Österreich
in: Floris Biskamp / Stefan E. Hößl (Hg.): Islam und Islamismus. Perspektiven für die politische Bildung: Gießen, 2013, S. 85-102.Werner T. Bauer: Der Islam in Österreich. Ein Überblick. ÖGPP: Wien, 2016.Farid Hafez: Muslimische Aggiornamenti und Denominationalismus in Österreich. Eine Analyse des Fallbeispiels „Islamische Glaubensgemeinschaft in Österreich“
in: Jürgen Nautz, Kristina Stöckl, Roman Siebenrock (Hg.)Öffentliche Religionen in Österreich Politikverständnis und zivilgesellschaftliches Engagement. Innsbruck University Press: Innsbruck, 2013, S. 211-224.Weitere Literatur wird, je nach Präsenz- oder Online-Lehre noch angegeben.
Association in the course directory
Last modified: Fr 12.05.2023 00:19
Since this is a seminar that will probably have to be offered as a hybrid course due to the specifications on the Corona pandemic that were still not known when the course concept was developed, the course will consist of a lecture element on the one hand, but also a relatively large amount of reading with smaller written assignments during the semester and a seminar paper at the end of the semester on the other. However, as much seminar character as possible should be retained. In this respect - if the regulations of the federal government and the university allow it - as much classroom teaching with discussion as possible is planned. However, since the development in this regard is not yet foreseeable in the fall, this can still be fixed at the beginning of the semester. In this respect, the contents of the course have been finalized, but not yet the methods. However, there will only be presentations by students if face-to-face teaching is possible.