210069 SE BAK10: International Politics and Development (2023S)
Post-Colonialism: China and "the West"
Continuous assessment of course work
Labels
Eine Anmeldung über u:space innerhalb der Anmeldephase ist erforderlich! Eine nachträgliche Anmeldung ist NICHT möglich.
Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung.Achten Sie auf die Einhaltung der Standards guter wissenschaftlicher Praxis und die korrekte Anwendung der Techniken wissenschaftlichen Arbeitens und Schreibens.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung.Achten Sie auf die Einhaltung der Standards guter wissenschaftlicher Praxis und die korrekte Anwendung der Techniken wissenschaftlichen Arbeitens und Schreibens.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from We 01.02.2023 08:00 to Tu 14.02.2023 08:00
- Registration is open from Th 16.02.2023 11:00 to We 22.02.2023 08:00
- Deregistration possible until Mo 20.03.2023 23:59
Details
max. 50 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 08.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Wednesday 15.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Wednesday 22.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Wednesday 29.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Wednesday 19.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Wednesday 26.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Wednesday 03.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Wednesday 10.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Wednesday 17.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Wednesday 24.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Wednesday 31.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Wednesday 07.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Wednesday 14.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Wednesday 21.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Wednesday 28.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
see: Minimum requirements and assessment standard
Minimum requirements and assessment criteria
15 % oral contributions to the discussion,
5 % written questions on the basic literature (2 questions on each text),
5 % written formulation of the SE thesis question (350 characters plus 3 references),
10 % presentation of the seminar paper (10 minutes) and handout,
5 % counter-reading of a seminar paper,
60 % written seminar paper (20,000 characters including spaces/person) (groups of two).
A maximum of two absences as well as the timely completion of all mentioned performances are requirements for a positive SE degree.
5 % written questions on the basic literature (2 questions on each text),
5 % written formulation of the SE thesis question (350 characters plus 3 references),
10 % presentation of the seminar paper (10 minutes) and handout,
5 % counter-reading of a seminar paper,
60 % written seminar paper (20,000 characters including spaces/person) (groups of two).
A maximum of two absences as well as the timely completion of all mentioned performances are requirements for a positive SE degree.
Examination topics
see: Minimum requirements and assessment standard
Reading list
Said, Edward (2003/1978): Orientalism, London/New/York, 1-28 (Introduction).
Hall, Stuart (1992): The West and the Rest: Discourse and Power, in: Hall, Stuart/Gieben, Bram (ed.): Formations of Modernity, Cambridge, 185-227.
Vogelsang, Kai (2014): Geschichte Chinas, Stuttgart, 446-471.
Klein, Thoralf (2017): Die „gelbe Gefahr“, in: Europäische Geschichte Online (EGO), ed. by Leibniz-Institut für Europäische Geschichte (IEG), Mainz, http://www.ieg-ego.eu/kleint-2015-de.
Schiffauer, Leonie (2021): Feindbild China. Der Diskurs um Menschenrechte im Zeichen der systemischen Konkurrenz, https://zeitschrift-luxemburg.de/artikel/feindbild-china/.
Ooi, Su-Mei/D’Arcangelis, Gwen (2018): Framing China: Discourses of othering in US news and political rhetoric, in: Global Media and China, Vol XX, 1-15.
Jäger, Margarete/Jäger, Siegfried (2007): Deutungskämpfe. Theorie und Praxis Kritischer Diskursanalyse, Wiesbaden, 15-37, 297-301.
Mahbubani, Kishore (2020): Has China Won? The Chinese Challenge to American Primacy, New York, o. S. (Chap. 1: Introduction).
Noesselt, Nele (2016): Chinesische Politik, Baden-Baden, 231-269 (Chap. 7: Ausblick: Chinas Bedeutung für die (Welt-)Politik im globalisierten System des 21. Jahrhunderts).
Hall, Stuart (1992): The West and the Rest: Discourse and Power, in: Hall, Stuart/Gieben, Bram (ed.): Formations of Modernity, Cambridge, 185-227.
Vogelsang, Kai (2014): Geschichte Chinas, Stuttgart, 446-471.
Klein, Thoralf (2017): Die „gelbe Gefahr“, in: Europäische Geschichte Online (EGO), ed. by Leibniz-Institut für Europäische Geschichte (IEG), Mainz, http://www.ieg-ego.eu/kleint-2015-de.
Schiffauer, Leonie (2021): Feindbild China. Der Diskurs um Menschenrechte im Zeichen der systemischen Konkurrenz, https://zeitschrift-luxemburg.de/artikel/feindbild-china/.
Ooi, Su-Mei/D’Arcangelis, Gwen (2018): Framing China: Discourses of othering in US news and political rhetoric, in: Global Media and China, Vol XX, 1-15.
Jäger, Margarete/Jäger, Siegfried (2007): Deutungskämpfe. Theorie und Praxis Kritischer Diskursanalyse, Wiesbaden, 15-37, 297-301.
Mahbubani, Kishore (2020): Has China Won? The Chinese Challenge to American Primacy, New York, o. S. (Chap. 1: Introduction).
Noesselt, Nele (2016): Chinesische Politik, Baden-Baden, 231-269 (Chap. 7: Ausblick: Chinas Bedeutung für die (Welt-)Politik im globalisierten System des 21. Jahrhunderts).
Association in the course directory
Last modified: Tu 14.03.2023 12:09
At the same time, "the West" is arming itself discursively against China, which is often portrayed in the media as a threat. The Western rhetoric of the "red" or "yellow peril," established since the colonial era and especially after the "loss of China" (1949), is being revived. It articulates (neo-)colonial notions of Western superiority that have essentially determined the relationship between "the West" and China since the Opium Wars of the 1840s.
The seminar will focus on the critical analysis of Western representations of China and the Western-Chinese relations articulated in them. The theoretical starting point of the seminar is formed by postcolonial approaches, which open up the construction of China as "the Other" and thus at the same time processes of Western identity formation for reflection. The seminar will focus on China's colonial history, current Western policies towards China, and Western political-media discourses on China.Methods: Oral: text discussion, working groups, (short) presentations.
Written: questions on basic literature, development of the question of the seminar paper, seminar paper.