Universität Wien

210076 UE M2: Methods of Political Science (2012W)

8.00 ECTS (4.00 SWS), SPL 21 - Politikwissenschaft
Continuous assessment of course work

The course offers a deeper insight into issues of methodology, while focusing on a variety of qualitative methods, frequently used in social sciences.
Different methodological approaches are introduced, discussed and applied by means of exemplary group work and small research projects conducted by the participants.
Special emphasis is put on the following qualitative research methods:
> expert interview
> problem centered interview
> narrative interview
> focus groups
The course aims at making students familiar with qualitative methods frequently used in social sciences.
The course is designed to further methodological knowledge and concrete skills needed in social research. It further attempts to arouse sensibility and critical reflection regarding the scope and limits of relevant methods.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 40 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Monday 08.10. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Monday 15.10. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Monday 22.10. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Monday 29.10. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Monday 05.11. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Monday 12.11. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Monday 19.11. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Monday 26.11. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Monday 03.12. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Monday 10.12. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Monday 17.12. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Monday 07.01. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Monday 14.01. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Monday 21.01. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Monday 28.01. 08:30 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock

Information

Aims, contents and method of the course

Die Lehrveranstaltung stellt ausgewählte methodische Zugänge aus dem qualitativen Spektrum der empirischen Sozialforschung ins Zentrum: ExpertInnen-Interview, problemfokussiertes Interview, narratives Interview und Gruppendiskussion.
Diese Methoden werden vorgestellt, ihre jeweiligen Anwendungsbereiche skizziert und notwendige Skills für die forschungspraktische Umsetzung durch die TeilnehmerInnen vermittelt.
Der Schwerpunkt der Lehrveranstaltung liegt auf der Anwendung des Gelernten: Die TelnehmerInnen bilden Forschungsteams und führen kleinere empirische Forschungsprojekte im Themenbereich "Reisen, Ortsveränderung, Auslandserfahrung, Mobilität" durch.
Die Forschungstätigkeit wird von der Phase der Erstellung eines Forschungsdesigns bis zum Verfassen des Forschungsberichts von der LV-Leiterin begleitet und betreut. Die UE findet deshalb nicht nur plenar sondern phasenweise in Form von Teambetreuung statt.

Assessment and permitted materials

Anwesenheit (max. 2maliges Fehlen) und aktive Mitarbeit
Erstellung eines Forschungskonzepts in Teamarbeit (Strukturvorschlag wird in der UE besprochen und ist über Moodle verfügbar)
Durchführung der empirischen Forschung (im Team) und plenare Präsentation der vorläufigen Ergebnisse
Zumindest zwei verpflichtende Zwischenbesprechungen der einzelnen Teams mit der LV-Leiterin während der Erhebungs- und der Auswertungsphase
Erstellen eines schriftlichen Forschungsberichts in Teamarbeit (empfohlener Abgabetermin 15.Februar 2013)

Minimum requirements and assessment criteria

Erwerb von Kenntnissen ausgewählter empirischer Erhebungs- und Auswertungsmethoden im Bereich qualitativer sozialwissenschaftlicher Forschung
Fähigkeit zur Erstellung und Präsentation eines Forschungsdesigns
Planung und Durchführung eines Projekts in Teamarbeit
Vermittlung vorläufiger Forschungsergebnisse an die KollegInnen aus dem PS
Fähigkeit zur Erstellung eines Forschungsberichts im Team

Examination topics

Input der LV-Leiterin (Qualitative Ansätze in der empirischen Sozialforschung, Vorstellung der ausgewählten Methoden und Anwendungsbereiche, Erarbeitung von Forschungsfragen und Erstellung von Forschungsdesigns)
Erarbeitung der konkreten Fragestellung und des Forschungsdesigns sowie Durchführung der empirischen Forschung (Erhebung und Auswertung) in Teams (4-5 Personen)
Präsentation von Werkstattberichten im Plenum (Handout verpflichtend, visuelle Unterstützung der Präsentation empfohlen)

Reading list

Ader, H.J./ Mellenbergh, G.J./ Hand, D.J. (2012): Advising on research methods. Huizen.
Bauer, M. (1998): The Narrative Interview. London School of Economics and Political Science. Methodology Institute. London.
Berg, B.L. (2009): Qualitative research methods for the social sciences. Boston.
Bohnsack, R. (2004): Group Discussions and Focus Groups. In: Flick, U. et al. (eds.): A Companion to Qualitative Research. London. 214-221.
Denzin, N. K./ Lincoln, Y. S. ed. (2003): Collecting and Interpreting Qualitative Materials. Thousand Oaks California-London. New Delhi.
Flick, U. (2006): An Introduction to Qualitative Research. Third Edition. Thousand Oaks California-London. New Delhi.
Fontana, A./ Frey, J.H. (2000): The Interview: from Structural Questions to Negotiated Text. In: Denzin, N./ Licoln, V.S. (eds.): Handbook of Qualitative Research. London. 645-672.
Hermanns, H. (2004): Interviewing as an Activity. In: Flick, U. et al. (eds.): A Companion to Qualitative Research. London. 209-213.
Jovchelovitch, S./ Bauer, M.W. (2000): Narrative Interviewing. London. LSE Research Online. http://eprints.lse.ac.uk/2633.
Krueger, R. (2000): Focus Groups: A Practical Guide for Applied Research. Thousand Oaks California.
Mason, J. (2002): Qualitative Interviewing: Asking, Listening and Interpreting. In: May, T. (ed.): Qualitative Research in Action. London. 225-241.
Mayring, P. (2000): Qualitative content analysis. Volume 1, No 2-2000. http://qualitative-research.net/fqs.
Puchta, C./ Potter, J. (2004): Focus Group Practice. London.
Richie, J./ Lewis, J. (ed.) (2006): Qualitative Research Practice. A Guide for Social Science Students and Researchers. Thousand Oaks California-London. New Delhi.
Rubin, H. J./Rubin, I. S. (1995): Qualitative Interviewing. The Art of Hearing Data. Thousand Oaks California-London. New Delhi.
Seale, C./ Gobo, G./ Gubrium, J./ Silverman, D. (2004): Qualitative Research Practice. London. 48-85.
Seidman, J. (1998): Interviewing as Qualitative Research. New York.
Steward, D. (2007): Focus Groups. Theory and Practice. Thousand Oaks California.
Wengraf, T. (2001): Qualitative Research Interviewing: Biographic Narrative and Semi-Structured Methods. London.
Witzel, A. (2000): The Problem-Centered Interview. Forum: Qualitative Social Research. Volume 1, No. 1-2000. http://qualitative-research.net/fqs.

Association in the course directory

Last modified: Mo 07.09.2020 15:38