210109 SE M4 b: International Politics and Development (2016S)
M4b: SpezialisierungsSE(b) Gender, Peace and Security
Continuous assessment of course work
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Die selbstständige Anmeldung innerhalb der Anmeldephase zu Semesterbeginn ist für die Teilnahme an dieser Lehrveranstaltung verpflichtend!Eine nachträgliche Anmeldung ist NICHT möglich.Anwesenheitspflicht in der ersten LV-Einheit: Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung, und Studierende von der Warteliste können nachrücken.Nach der ab Oktober 2015 geltenden Satzung der Universität Wien gibt es neue letztmögliche Abgabefristen für Seminararbeiten falls Lehrveranstaltungsleiter keine kürzeren Fristen bekannt geben.Wintersemester der 30.AprilSommersemester der 30. SeptemberDie Lehrveranstaltungsleitung kann im Einzelfall entscheiden, ob ein Gespräch zur Arbeit erforderlich ist.
Das Gespräch ist notenrelevant und ist zu dokumentieren (Prüfungsprotokoll).
Stellt sich bei dem Gespräch heraus, dass der/die Studierende über die Inhalte des schriftlichen Beitrags keine oder ungenügend Auskünfte geben kann, ist die Seminararbeit (=Teilleistung) negativ zu bewerten.Gibt der/die Studierende zu, dass die Arbeit nicht selbst verfasst wurde, ist die Lehrveranstaltung mit einem "X" zu bewerten (HfL "Nichtbeurteilung wegen unerlaubter Hilfsmittel").
Das Gespräch ist notenrelevant und ist zu dokumentieren (Prüfungsprotokoll).
Stellt sich bei dem Gespräch heraus, dass der/die Studierende über die Inhalte des schriftlichen Beitrags keine oder ungenügend Auskünfte geben kann, ist die Seminararbeit (=Teilleistung) negativ zu bewerten.Gibt der/die Studierende zu, dass die Arbeit nicht selbst verfasst wurde, ist die Lehrveranstaltung mit einem "X" zu bewerten (HfL "Nichtbeurteilung wegen unerlaubter Hilfsmittel").
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from We 03.02.2016 08:00 to Tu 23.02.2016 23:59
- Deregistration possible until Th 31.03.2016 23:59
Details
max. 40 participants
Language: English
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 10.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
- Thursday 17.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
- Thursday 07.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
- Thursday 14.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
- Thursday 21.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
- Thursday 28.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
- Thursday 12.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
- Thursday 19.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
- Thursday 02.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
- Thursday 09.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
- Thursday 16.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
- Thursday 23.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
- Thursday 30.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 31 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Grades will be based on your performance on the student presentations, book review, research proposal, research paper and active contribution to class discussions.
Student presentation: 10%
Presentation and discussion of core literature to assess the state of the art of Feminist International Relations.
Book review: 15%
Students will complete a book review. The instructor will post the name of the books for the book review on Moodle. The book review should have a length of 2 or 3 pages (max. 900 words) and is due May 12th, 2016.
Assignments related to reading material: 15%
You have to write four commentaries (max. 2 pages each). These consist of an abstract (half a page) and a commentary on the chosen article and should reflect a critical understanding of the reading.
Research Proposal:
The research proposal is due June 2nd, 2016.
Research Paper: 60%
The final paper is due September 15th, 2016. The research papers should have a minimum length of 20 pages.
Student presentation: 10%
Presentation and discussion of core literature to assess the state of the art of Feminist International Relations.
Book review: 15%
Students will complete a book review. The instructor will post the name of the books for the book review on Moodle. The book review should have a length of 2 or 3 pages (max. 900 words) and is due May 12th, 2016.
Assignments related to reading material: 15%
You have to write four commentaries (max. 2 pages each). These consist of an abstract (half a page) and a commentary on the chosen article and should reflect a critical understanding of the reading.
Research Proposal:
The research proposal is due June 2nd, 2016.
Research Paper: 60%
The final paper is due September 15th, 2016. The research papers should have a minimum length of 20 pages.
Minimum requirements and assessment criteria
Für einen positiven Abschluss der Lehrveranstaltung sind alle Teilleistungen zu erbringen. Für eine positive Beurteilung sind mindestens 60 % des geforderten Prozentsatzes zu erreichen.
Examination topics
Reading list
Shepherd, Laura (ed.) (2010): Gender Matters in Global Politics: A Feminist Introduction to International Relations. New York: Routledge,
Gülay, Caglar/Prügl, Elisabeth/Zwingel, Susanne (eds.) (2013): Feminist Strategies in International Governance. New York: Routledge
Shrinin, Rai/Waylen, Georgina (eds.) (2014): New Frontiers in Feminist Political Economy. New York: Routledge,
Hawkesworth, Mary (2012): Political Worlds of Women. Activism, Advocacy, and Governance in the Twenty-First Century. Boulder: Westview Press.
Harcourt, Wendy (2009): Body Politics in Development. Critical Debates in Gender and Development. London/New York: Zed Books.
Alsop, Rachel/Fitzsimons, Annette/Lennon, Kathleen (2002): theorizing gender. Cambridge: Polity Press.
Gülay, Caglar/Prügl, Elisabeth/Zwingel, Susanne (eds.) (2013): Feminist Strategies in International Governance. New York: Routledge
Shrinin, Rai/Waylen, Georgina (eds.) (2014): New Frontiers in Feminist Political Economy. New York: Routledge,
Hawkesworth, Mary (2012): Political Worlds of Women. Activism, Advocacy, and Governance in the Twenty-First Century. Boulder: Westview Press.
Harcourt, Wendy (2009): Body Politics in Development. Critical Debates in Gender and Development. London/New York: Zed Books.
Alsop, Rachel/Fitzsimons, Annette/Lennon, Kathleen (2002): theorizing gender. Cambridge: Polity Press.
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:38
2. Students will gain knowledge of new concepts and identify important topics in Feminist IR.
3. Students gain comprehensive insight into conflict and peace research and international development from a gender perspective.
4. Students will be able to explain the relationship between local-national- global, private - public, international - personal, political and economic power from a feminist perspective.This course will explore core questions in Feminist International Relations. How are the paradigms and concepts of the main theories in International Relations gendered? How will our understanding of international relations change if we apply a gender perspective? Which concepts and methodologies have scholars of Feminist IR developed? Additionally to the discussion of different feminist theoretical approaches, the participants will become familiar with central debates of the discipline of IR, gender perspectives on conflict and peace research as well as on international development. We will discuss central topics like the concept of security, women`s participation in armed conflict and in post-conflict peacebuilding, the implementation of United Nations S/RES/1325 (2000) and its consecutive resolutions dealing with Women, Peace, and Security. Another part will deal with development, transnational feminism, the World Conferences on Women and Women`s Rights as Human Rights.