210114 PS E2: Long-Term Course (2007W)
Methodical Basics of Social Research
Continuous assessment of course work
Labels
Erreichbarkeit: per E-Mail: stephan.hofer@univie.ac.at
Details
max. 35 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 11.10. 08:00 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Thursday 18.10. 08:00 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Thursday 25.10. 08:00 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Thursday 08.11. 08:00 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Thursday 15.11. 08:00 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Thursday 22.11. 08:00 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Thursday 29.11. 08:00 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Thursday 06.12. 08:00 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Thursday 13.12. 08:00 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Thursday 10.01. 08:00 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Thursday 17.01. 08:00 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Thursday 24.01. 08:00 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Thursday 31.01. 08:00 - 11:30 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Regelmäßige Anwesenheit, aktive Mitarbeit, Kenntnis der Pflichtliteratur (mündliche und schriftliche Kurztests), mündliche Präsentationen, schriftliche Übungen, Ausarbeitung eines Forschungsprojekts (Gruppenarbeit)
Examination topics
Reading list
King, Gary/Robert O. Keohane/Sidney Verba (1994). Designing Social Inquiry. Scientific Inference in Qualitative Research, Princeton.
Ragin, Charles C. (1994). Constructing Social Research. The Unity and Diversity of Method, Thousand Oaks.
Diekmann, Andreas (2002). Empirische Sozialforschung. Grundlagen, Methoden, Anwendungen, 9. Auflage, Hamburg.
Ragin, Charles C. (1994). Constructing Social Research. The Unity and Diversity of Method, Thousand Oaks.
Diekmann, Andreas (2002). Empirische Sozialforschung. Grundlagen, Methoden, Anwendungen, 9. Auflage, Hamburg.
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:38
Der Langkurs bietet in diesem Sinn eine intensive Beschäftigung mit den methodischen Grundlagen der Sozialforschung. Nach der Teilnahme an diesem Langkurs sollen die Studierenden über die Grundlagen des Forschungsprozesses informiert sein und eigenständige Forschungsarbeiten durchführen können. Nach einer theoretischen Einführung werden methodologische Probleme der qualitativen Sozialforschung anhand von Beispielen diskutiert. Von den Studierenden wird erwartet, innerhalb des Seminars ein eigenes Forschungsprojekt (im Stile eines FWF-Forschungsantrags) auszuarbeiten.