210134 SE M8: Gender and Politics (2021S)
Gender, mirgation and securitisation
Continuous assessment of course work
Labels
REMOTE
Die Lehre wird im SoSe 2021 zu Beginn voraussichtlich digital stattfinden. Je nach Lage wird auf hybride oder Vor-Ort-Lehre umgestellt. Die Lehrenden werden die konkrete Organisationsform und Lehrmethodik auf ufind und Moodle bekannt geben, wobei auch mit kurzfristigen Änderungen gerechnet werden muss.Eine Anmeldung über u:space innerhalb der Anmeldephase ist erforderlich! Eine nachträgliche Anmeldung ist NICHT möglich.
Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung.Achten Sie auf die Einhaltung der Standards guter wissenschaftlicher Praxis und die korrekte Anwendung der Techniken wissenschaftlichen Arbeitens und Schreibens.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung.Achten Sie auf die Einhaltung der Standards guter wissenschaftlicher Praxis und die korrekte Anwendung der Techniken wissenschaftlichen Arbeitens und Schreibens.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Th 04.02.2021 08:00 to Th 18.02.2021 08:00
- Registration is open from Mo 22.02.2021 08:00 to Mo 01.03.2021 08:00
- Deregistration possible until Mo 22.03.2021 23:59
Details
max. 50 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
-
Tuesday
09.03.
11:30 - 13:00
Hybride Lehre
Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock -
Tuesday
16.03.
11:30 - 13:00
Hybride Lehre
Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock -
Tuesday
23.03.
11:30 - 13:00
Hybride Lehre
Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock -
Tuesday
13.04.
11:30 - 13:00
Hybride Lehre
Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock -
Tuesday
20.04.
11:30 - 13:00
Hybride Lehre
Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock -
Tuesday
27.04.
11:30 - 13:00
Hybride Lehre
Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock -
Tuesday
04.05.
11:30 - 13:00
Hybride Lehre
Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock -
Tuesday
11.05.
11:30 - 13:00
Hybride Lehre
Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock -
Tuesday
18.05.
11:30 - 13:00
Hybride Lehre
Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock -
Tuesday
01.06.
11:30 - 13:00
Hybride Lehre
Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock -
Tuesday
08.06.
11:30 - 13:00
Hybride Lehre
Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock -
Tuesday
15.06.
11:30 - 13:00
Hybride Lehre
Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock -
Tuesday
22.06.
11:30 - 13:00
Hybride Lehre
Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock -
Tuesday
29.06.
11:30 - 13:00
Hybride Lehre
Hörsaal 1 (H1), NIG 2.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Presence and active participation
Weekly readings and assignments (30% of the final grade)
Presentation (10%)
Research proposal (20%)
Term paper (40%)
Weekly readings and assignments (30% of the final grade)
Presentation (10%)
Research proposal (20%)
Term paper (40%)
Minimum requirements and assessment criteria
In order to successfully complete the seminar, all assignments (see above) must have been completed on time and assessed positively.
Examination topics
Reading list
Die Literatur wird zu Beginn des Seminars bekanntgegeben.
Association in the course directory
Last modified: Fr 12.05.2023 00:19
The discursive reinterpretation and institutional reorganization of migration as a matter of “national security and public order” are highly gendered processes that often construct male migrants as “violent oppressors”, female migrants as “passive victims” and the majority society as “equal, emancipated and democratic”. This results in a number of disciplinary and punitive measures (e.g. compulsory “value courses”, cuts in social benefits in the event of “unwillingness to integrate”) that serve to ethnicize migrant communities by constructing them as “culturally different” and reproduce gender and class inequalities. At the same time, this negative attitude towards migration is relativized and sometimes even promoted to increase the integration of migrant women in care work in Western European societies.
The aim of this seminar is to work out and understand these intensifying and contradicting processes of reinterpretation and reorganization of migration and asylum from a gender-theoretical and intersectional perspective.