Universität Wien
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220010 UE AT-PR - Work Techniques Public Relations (2015W)

Continuous assessment of course work

Summary

3 Pettauer
4 Pöhacker , Moodle
5 Sitte , Moodle
6 Bartosch
7 Fichtinger

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Es wird eine Exkursion geben. Sie findet zum Zeitpunkt eines LV-Termins statt. Alles weitere dazu in der ersten Einheit.

  • Tuesday 20.10. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Tuesday 03.11. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Tuesday 24.11. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Tuesday 01.12. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Tuesday 12.01. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Tuesday 19.01. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG

Aims, contents and method of the course

basic knowldege of PR, differentiation between PR/advertising/marketing/journalism; knowledge and practice of different PR instruments; mediawork (from press relase to press conference), employer/employee communications, dialogue measures, social media activities, special forms of PR, PR concepts; job profiles and job requirements in PR

Assessment and permitted materials

Anwesenheit. Qualität der Übungen. Kleine, interessante Semester-Gruppenübung. Besonders wichtig: Engagement in den LV-Einheiten

Minimum requirements and assessment criteria

Wissen um die wesentlichen Aufgabenfelder der PR. Praxisrelevante PR-Techniken in Übungssituationen angewendet haben. Klare Vorstellung von PR-Berufsfeldern. Hintergrundwissen durch Diskussion mit ExpertInnen und Rezeption von Beispielen.

Examination topics

Ganz viel gemeinsames Erarbeiten. Diskussion. Praktische Übungen in den LV-Einheiten und zu Hause. "Hands on" die wesentlichen PR-Techniken (Text, Interview etc.). Erklärungen anhand von Beispielen aus der Praxis.

Reading list

Wird begleitend und lediglich optional in den LV-Einheiten empfohlen. Es wird hauptsächlich um Praxis und Üben gehen.

Group 2

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Thursday 15.10. 18:15 - 19:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 22.10. 18:15 - 19:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 29.10. 18:15 - 19:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 05.11. 18:15 - 19:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 12.11. 18:15 - 19:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 19.11. 18:15 - 19:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 26.11. 18:15 - 19:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 03.12. 18:15 - 19:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 10.12. 18:15 - 19:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 17.12. 18:15 - 19:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 07.01. 18:15 - 19:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 14.01. 18:15 - 19:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 21.01. 18:15 - 19:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 28.01. 18:15 - 19:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

basic knowldege of PR, differentiation between PR/advertising/marketing/journalism; knowledge and practice of different PR instruments; mediawork (from press relase to press conference), employer/employee communications, dialogue measures, social media activities, special forms of PR, PR concepts; job profiles and job requirements in PR

Assessment and permitted materials

Anwesenheit und Engagement in den LV-Einheiten, Teilnahme an den Übungen in der Lehrveranstaltung, Praxisübungen zur Anwendung von PR-Instrumenten, Erarbeitung eines PR-Konzepts in der Gruppe und Abschlusspräsentation

Minimum requirements and assessment criteria

Kenntnis der zentralen Aufgabenbereiche und Leistungspotenziale der PR, Vermittlung der grundlegenden Instrumente und Methoden der PR anhand von Praxisübungen und Diskussionen, Fähigkeit zur Entwicklung von strategischen PR-Konzepten und -Kampagnen

Examination topics

Praxisübungen in der Gruppe und Diskussion, Agentur-Simulation (Entwicklung eines PR-Konzepts in der Gruppe), konkrete Anwendung von PR-Instrumenten

Reading list

Wird auf Wunsch in der LV empfohlen, im Fokus steht Praxisarbeit

Group 3

Deutsch

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Deutsch

  • Tuesday 20.10. 18:30 - 21:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 03.11. 18:30 - 21:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 17.11. 18:30 - 21:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 01.12. 18:30 - 21:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 12.01. 18:30 - 21:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 26.01. 18:30 - 21:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

basic knowldege of PR, differentiation between PR/advertising/marketing/journalism; knowledge and practice of different PR instruments; mediawork (from press relase to press conference), employer/employee communications, dialogue measures, social media activities, special forms of PR, PR concepts; job profiles and job requirements in PR

Assessment and permitted materials

Laufende Anwesenheit.
Beurteilung der einzelnen Übungen.
Endübung in Gruppe (die aus den einzelnen Übungsschritten entstehen soll).

Minimum requirements and assessment criteria

Feedback und Diskussionen / Reflexionen der einzelnen Übungen sollen es den Studierenden ermöglichen, eine sehr praxisorientierte Anwendung von PR-Maßnahmen kennen zu lernen.

Examination topics

Inputs des LV-Leiters mit zahlreichen zur Verfügung gestellten Unterlagen.
Praktische Übungen innerhalb und (teilweise) außerhalb der LV.
Diskussion und Reflexion innerhalb der LV.

Group 4

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 13.10. 09:45 - 13:15 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 10.11. 09:45 - 13:15 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 17.11. 09:45 - 13:15 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 24.11. 09:45 - 13:15 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 01.12. 09:45 - 13:15 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 12.01. 09:45 - 13:15 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 19.01. 09:45 - 13:15 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

basic knowldege of PR, differentiation between PR/advertising/marketing/journalism; knowledge and practice of different PR instruments; mediawork (from press relase to press conference), employer/employee communications, dialogue measures, social media activities, special forms of PR, PR concepts; job profiles and job requirements in PR

Group 5

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Thursday 22.10. 09:45 - 12:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 05.11. 09:45 - 12:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 19.11. 09:45 - 12:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 03.12. 09:45 - 12:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 17.12. 09:45 - 12:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 14.01. 09:45 - 12:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 28.01. 09:45 - 12:45 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

basic knowldege of PR, differentiation between PR/advertising/marketing/journalism; knowledge and practice of different PR instruments; mediawork (from press relase to press conference), employer/employee communications, dialogue measures, social media activities, special forms of PR, PR concepts; job profiles and job requirements in PR

Assessment and permitted materials

Personal presence, actice participation, oral presentation, written homework (single or group work)

Minimum requirements and assessment criteria

Understanding of PR as separate discipline in the context of other communication disciplines (advertising, marketing, journalism); knowledge of tasks, functions and fields of action, knowledge of market-oriented vs. societal-oriented PR approach

Examination topics

interactive practice, discussion, group work, inviting guests from varoius fields of practice (PR consultant, journalist, press officer...)

Reading list

Kunczik, Michael: Public Relation, Böhlau, 2010
Bentele, Fröhlich, Szyszka (Hrsg.): Handbuch der Public Relations, VS Verlag, 2008

Further recommendations of the Public Relations Association Austria: http://prva.at/service/buchtipps

Group 6

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 16.10. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 30.10. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 13.11. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 27.11. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 11.12. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 08.01. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 22.01. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG

Aims, contents and method of the course

basic knowldege of PR, differentiation between PR/advertising/marketing/journalism; knowledge and practice of different PR instruments; mediawork (from press relase to press conference), employer/employee communications, dialogue measures, social media activities, special forms of PR, PR concepts; job profiles and job requirements in PR

Assessment and permitted materials

Personal presence, active participation, oral presentation, written homework (single or group work)

Minimum requirements and assessment criteria

Understanding of PR as separate discipline in the context of other communication disciplines (advertising, marketing, journalism); knowledge of tasks, functions and fields of action, knowledge of market-oriented vs. societal-oriented PR approach

Examination topics

interactive practice, discussion, group work

Group 7

Intensives Arbeiten an praxisrelevanten Aufgabenstellungen.

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Saturday 14.11. 10:00 - 18:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Saturday 28.11. 10:00 - 18:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Saturday 12.12. 10:00 - 18:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG

Aims, contents and method of the course

Praxisalltag von PR-Experten erarbeiten von der Planung über Strategie zur Umsetzung, inkl. Projektmanagement. Das Arbeiten mit allen PR-Instrumenten, das Verfassen von Pressemeldungen und Wordings sind an dieser Stelle nur exemplarisch hervorgehoben.

Assessment and permitted materials

Personal presence, actice participation, written homework

Minimum requirements and assessment criteria

Aufgrund der vielfältigen Aufgaben und Arbeitsbereiche werden in einzelnen Übungen aus der Praxis Aufgabenstellungen gelöst. Dadurch wird die Arbeit eines PR-Experten transparent und nachvollziehbar.

Examination topics

interactive practice, discussion, group work

Reading list

Ruisinger, Jorzik: Public Relations - Leitfaden für ein modernes Kommunikationsmanagement, SCHÄFFER, POESCHEL, 2008

Bentele, Fröhlich, Szyszka (Hrsg.): Handbuch der Public Relations, VS Verlag, 2008

Further recommendations of the Public Relations Association Austria: http://prva.at/service/buchtipps

Association in the course directory

Last modified: We 20.10.2021 00:22