Universität Wien

220026 PK Communication Science Research Practice (2013S)

Continuous assessment of course work

Summary

1 Dorer
2 Herczeg , Moodle
4 Rodriguez-Amat , Moodle
5 Lojka

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

Termine: 22.3., 19.4., 3.5., 17.5., 14.6., 28.6.

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 22.03. 12:30 - 15:30 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 19.04. 12:30 - 15:30 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 03.05. 12:30 - 15:30 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 17.05. 12:30 - 15:30 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 31.05. 12:30 - 15:30 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 14.06. 12:30 - 15:30 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 28.06. 12:30 - 15:30 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG

Aims, contents and method of the course

Das Forschungspraktikum beschäftigt sich kritisch mit dem Prozess der politischen Kommunikation. Berücksichtigt werden soll dabei das weitgehende Fehlen der Geschlechterperspektive und die Konsequenzen für die kommunikationswissenschaftliche Forschung.

Group 2

Termine: 18.3., 15.4., 29.4., 13.5., 3.6., 17.6.

Forschungsvorhaben - Generalthema: "Einsamkeit - MigrantInnen und Medien"

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Monday 18.03. 13:00 - 16:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Monday 15.04. 13:00 - 16:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Monday 29.04. 13:00 - 16:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Monday 13.05. 13:00 - 16:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Monday 03.06. 13:00 - 16:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Monday 17.06. 13:00 - 16:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

"Allein im Schwarm" war der Titel eines Artikels 2012 in der Zeitschrift Cicero in dem sich Michael Naumann mit der Einsamkeit in Zeiten des Internet befasst hatte. Und zu Beginn des 20. Jahrhunderts beschrieben die Soziologen Tönnies, Durkheim und Simmel die Bedrohung der Gesellschaft durch die soziale Desintegration und das Aufgehen in der anonymen Massengesellschaft. Aus diesen beiden Bezugspunkten heraus soll ein erstes Pilotprojekt im Rahmen des Seminars entwickelt werden. In dem theoretischen Bezugssystem "MigrantInnen", "Medien" und "Einsamkeit" soll ausgehend v. psychologischen Konstrukt des Selbstkonzeptes (u.a. Stichwort: Identität(sbildung) und Medien) eine theoretische Verankerung der Problemstellung vorgenommen werden.

Minimum requirements and assessment criteria

Umsetzung eines empirischen Forschungsprojektes, das als Pilotstudie angelegt ist, um erste Ergebnisse in dem Feld "Mediennutzung"; "MigrantInnen" und "Einsamkeit" zu generieren.
Zum Einsatz kommen dabei vor allem qualitative Methoden (Befragung).

Reading list

Auszug (Literaturliste wird auf Moodle bereitgestellt):

Hammeran, Regine / Baspinar, Deniz / Simon, Erk (2007): Selbstbild und Mediennutzung junger Erwachsener mit türkischer Herkunft. Ergebnisse einer qualitativen Studie. In: Media Perspektiven, H. 3, 126-135.
Haußer, Karl (1995): Identitätspsychologie. Berlin: Springer.
McKenna, Katelyn Y. A. / Buffardi, Laura / Seidman, Gwendolyn (2005): Selbstdarstellung
gegenüber Freunden und Fremden im Netz. In: Renner, Karl-Heinz / Schütz, Astrid /Machilek, Franz (Hrsg.): Internet und Persönlichkeit: differentiell-pychologische und
diagnostische Aspekte der Internetnutzung. Göttingen: Hogrefe, 175-188.
Mettler-v.Meibom (Hg.) (1996): Einsamkeit in der Mediengesellschaft. Münster: Lit. Verlag
Mummendey, A. & Kessler, T. (2008). Akzeptanz oder Ablehnung von Andersartigkeit: Die Beziehung zwischen Zuwanderern und Einheimischen aus einer sozialpsychologischen Perspektive. In F. Kalter (Ed.), Migration und Integration (Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, Sonderheft 48; S. 513-528). Wiesbaden: VS-Verlag.
Kessler, T., & Mummendey, A. (2007). Vorurteile und Beziehungen zwischen sozialen Gruppen. In K. Jonas, W. Stroebe & M. Hewstone (Hrsg.), Sozialpsychologie: Eine Einführung (5. Aufl., S. 487-531). Heidelberg: Springer.
Mummendey, A. & Waldzus, S. (2004). National differences and European plurality: Discrimination or tolerance between European countries. In R. K. Herrmann, T. Risse, & M.B. Brewer (Eds.), Transnational Identities. Becoming European in the EU (pp. 59 - 72). Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, Inc.
Schütz, Astrid / Rentzsch, Katrin (2007): Selbst und Kommunikation. In: Six, Ulrike / Gleich, Uli /Gimmler, Roland (Hrsg.): Kommunikationspsychologie - Medienpsychologie. 1. Aufl. Weinheim: Beltz PVU, 118-133.

Group 3

Termine: 18.3., 15.4., 29.4., 13.5., 3.6., 17.6.

max. 30 participants u:stream
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Monday 18.03. 14:00 - 17:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Monday 15.04. 14:00 - 17:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Monday 29.04. 14:00 - 17:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Monday 13.05. 14:00 - 17:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Monday 03.06. 14:00 - 17:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Monday 17.06. 14:00 - 17:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

Es wird mit den Methoden a)Denke-Laut und b)quantitative Befragung gearbeitet.
In der LV werden besprochen: Möglichkeiten und sinnvoller Einsatz der beiden Methoden, genaue Umsetzungsschritte, Auswertung (DL: qualitativ und quantitativ; z.B.: quantitativ) - beide Gruppen arbeiten mit SPSS (genaue Unterweisung im Seminar).
Zentrale theoretische Konstrukte: Werte, Mediensozialisation, PSI/PSB

Assessment and permitted materials

Mitarbeit und schriftliche Abschlussarbeit (Durchführung eines Forschungsprojekts in Kleingruppen von ca. 3 Personen. Jeder berarbeitet innerhal der Gruppen seine eigenen Fälle bzw. Hypothesen)

Minimum requirements and assessment criteria

Wissenschaftliche Fragestellungen sollen mit empirischen Daten und entsprechenden Methoden beantwortet werden. Der Einsatz der richtigen Methode und einer entsprechenden Auswertung (in Planung und Umsetzung) sind zentrale Teile der Lernziele.

Examination topics

Es werden die Arbeitsschritte der Reihe nach vorgestellt, die TeilnehmerInnen setzen diese anhand ihrer Forschungsarbeit in die Praxis um und stellen am Ende der LV (letzte Einheit) die eigenen Erfahrungen mit der Methode vor.
Es gibt in jeder LV Feedback und Hilfe für die beiden Methodengruppen.
Die Arbeitsschritte sind:
- relevante Fragestellung
- Methodenwahl (Vor- und Nachteile)
- Erhebungsinstrumente und Untersuchungsdesign
- Durchführung der Untersuchung
- Auswertungsschritte (Statistik und SPSS, Grounded Theory)

Reading list

Lernmodule werden auf der Plattform zur Verfügung gestellt

Group 4

Course in English. Readings, language in class and writings by the students are in English. Language is however not the main goal of the course, therefore the quality of the language will not be an issue in the evaluation process.

max. 30 participants
Language: English
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 12.03. 08:00 - 09:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 19.03. 08:00 - 09:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 09.04. 08:00 - 09:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 16.04. 08:00 - 09:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 23.04. 08:00 - 09:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 30.04. 08:00 - 09:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 07.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 14.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 28.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 04.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 11.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 18.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 25.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

Analysis of languages of Communication. This course is about qualitative content analysis. From semiotics to discourse analysis. In 5 units we will discuss, explore and practice 5 different approaches to qualitative analysis of communication contents: after an introduction on Epistemology and the linguistic turn, Structural Semiology, Generative Narrative analysis, Interpretive semiotics and Rethoric analysis will follow.

Assessment and permitted materials

15% Online contribution -social networks, activity, quality, etc.
30% Class contribution -discussion, knowledge (have you read the texts?), extra information, etc.
55% Quality of the final assignment (10/15 papges (6000 words), individual or pairs): creativity, rigour, sources, etc.

Minimum requirements and assessment criteria

* Students will learn to approach qualitative data from several approaches and be able to discern what of the perspectives is more adequate to what sort of findings/research question.
* Students will learn to formulate research questions and explore the state of the art inside the paradigmatic constellation of qualitative research and textual analysis.
* Students will be able to use several communication instruments -efficient literary database search, social networks, online sources- that suit him/her as a proper communication research.
* Students will learn to discuss and to contribute -online and presentially- in the developing of the course with adequate contents.
* Students have to learn the major concepts and conditions involving semiotics and qualitative textual and discursive analysis.

Examination topics

Three types of session: Teaching-reading seminar, practical-discussing seminar and project sessions.
Every unit will consist of two parts:
- lecture about a particular approach (1,5 hours)
- discussion and exercises of the texts for the unit (1'5 hours).
Project sessions (sessions 30.10, 04.12, 08.01 and 29.01) will consist of a collaborative session of short presentations and discussion on the subjects of each one's papers. This will end with a final 6000 word-paper (individual or in pairs), apart from several exercises in class.

Reading list

** Will be defined with the first session of the course and updated regularly.

Group 5

In dieser LV gehen wir der Frage nach, ob bzw. inwieweit traditionelle Konzepte wie Opinion Leader, Multi-Step-Flow. etc. (die ja zB in PR-Konzepten immer wieder Erwähnung finden) angesichts "neuer Medien" noch tragfähig sind.

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Thursday 14.03. 10:00 - 13:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 11.04. 10:00 - 13:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 25.04. 10:00 - 13:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 16.05. 10:00 - 13:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 06.06. 10:00 - 13:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 20.06. 10:00 - 13:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

siehe Glossar auf der SPL-Homepage

Minimum requirements and assessment criteria

siehe Glossar auf der SPL-Homepage

Association in the course directory

Last modified: Mo 07.09.2020 15:38