Universität Wien

220045 UE UE-PR - Exercise Course on Public Relations (2013W)

Continuous assessment of course work

Summary

1 Leitner
2 Exinger
3 Pick
4 Scherlofsky
5 Segur-Cabanac
6 Seyrl
7 Lengauer

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1


Die UE-PR wird wird sich dem Thema strategische Konzeption der PR-Arbeit widmen. Die Studierenden können aus den verschiedensten Themenkreisen (Politik, Industrie, Non Profit-PR, Produkt-PR) die Aufgabenstellung für ihre Gruppenarbeiten wählen.

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Thursday 10.10. 17:00 - 20:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Thursday 24.10. 17:00 - 20:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Thursday 07.11. 17:00 - 20:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Thursday 21.11. 17:00 - 20:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Thursday 05.12. 17:00 - 20:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Thursday 09.01. 17:00 - 20:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Thursday 23.01. 17:00 - 20:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG

Assessment and permitted materials

Participation, active presence in the classroom and a final PR-concept presentation developed in groups

Minimum requirements and assessment criteria

Erlernen der praktischen Fähigkeiten zur eigenständigen Erarbeitung und Entwicklung von PR-Konzepten für Unternehmen, Institutionen und Produkte

Examination topics

Lectures, discussions, work in groups

Reading list

Wird in der ersten LV bekanntgegeben

Group 2

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 09.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 16.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 23.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 30.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 06.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 13.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 20.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 27.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 04.12. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 11.12. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 18.12. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 08.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 15.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 22.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 29.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG

Assessment and permitted materials

Participation, active presence in the classroom and a final PR-concept presentation developed in groups

Examination topics

Lectures, discussions, work in groups

Group 3

Die UE beschäftigt sich mit Social Media und Onlinekommunikation in Public Relations und Public Affairs. Als Abschlussarbeit erabeiten Studierende ein Strategiekonzept für ein von ihnen ausgewähltes Unternehmen oder eine Organisation.

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Monday 07.10. 13:00 - 16:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Monday 21.10. 13:00 - 16:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Monday 04.11. 13:00 - 16:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Monday 18.11. 13:00 - 16:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Monday 02.12. 13:00 - 16:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Monday 16.12. 13:00 - 16:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Monday 20.01. 13:00 - 16:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG

Assessment and permitted materials

Participation, active presence in the classroom and a final PR-concept presentation developed in groups

Examination topics

Lectures, discussions, work in groups

Group 4

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Saturday 14.12. 10:00 - 18:00 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
  • Saturday 11.01. 10:00 - 18:00 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG
  • Saturday 18.01. 10:00 - 18:00 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG

Aims, contents and method of the course

This exercise is providing a compact introduction into the huge realm of communication to support ecological, social and economical sustainability: Strategies, campaigns and audio-visual activities. The participants become acquainted with special methods to analyse and develop communication (campaigns, activities, media) and apply these methods to learn and improve actual projects (which are presented within the lessons) in the field of sustainability.

Assessment and permitted materials

Continuous presence and active participation in plenary lessons and working groups throughout the three workshop days; draw up a 2-page summary on a topic freely chosen out of the field of communication for sustainability.

Minimum requirements and assessment criteria

Become acquainted with the crisis of sustainability, ways and strategies to overcome and possible contribution by communication.

Examination topics

Lectures, discussions, work in groups, presentation and discussion; application of special methods to creatively analyse and develop projects and media.

Reading list

Literature on the topic will be presented, circulated during the workshops. A list of selected literature with short summaries will be submitted.

Group 5

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 25.10. 14:30 - 18:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Saturday 26.10. 10:00 - 18:00 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 10.01. 12:30 - 16:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Saturday 11.01. 10:00 - 18:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG

Aims, contents and method of the course

Von Spenden & Sponsoring zu Corporate Social Responsibility
Inhalt: Die Übung bietet eine Einführung in das Thema Corporate Social
Responsibility (CSR), einen Überblick über unterschiedliche
Kooperationsmöglichkeiten zwischen NGOs und Unternehmen sowie über die
Besonderheiten von Non-Profit-PR. Was ist CSR? Was ist der Unterschied
zwischen Spenden, Sponsoring und strategischen Partnerschaften? Wie
entstehen sinnvolle Kooperationen zwischen NGOs und Unternehmen?
Welche Erwartungen haben Unternehmen an NGOs und umgekehrt? Diese und
weitere Fragen werden an Hand von vielen praktischen Beispielen und
Übungen erläutert.

Assessment and permitted materials

Participation, active presence in the classroom and a final PR-concept presentation developed in groups

Minimum requirements and assessment criteria

Die TeilnehmerInnen sollen am Ende der Übung die unterschiedlichen
Kooperationsmöglichkeiten von NGOs kennen sowie in der Lage sein, gute von
schlechter CSR zu unterscheiden und eigenständig ein Kooperationskonzept zu
verfassen.

Examination topics

Lectures, discussions, work in groups

Group 6

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 09.10. 16:30 - 19:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 23.10. 16:30 - 19:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 06.11. 16:30 - 19:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 20.11. 16:30 - 19:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 04.12. 16:30 - 19:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 18.12. 16:30 - 19:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 15.01. 16:30 - 19:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 29.01. 16:30 - 19:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

Event marketing is more than just organizing an event it is a strategically important part of the marketing mix. Public relations and cross-promotion increase the efficiency of an event

Assessment and permitted materials

Participation, active presence in the classroom and a final PR-concept presentation developed in groups

Minimum requirements and assessment criteria

Gaining the ability to independently work and developevent marketing strategies for companies, organizations and produkts/brands.

Examination topics

Analytics-oriented hands-on tasks/exercises.

Group 7

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 18.10. 10:00 - 13:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 08.11. 10:00 - 13:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 22.11. 10:00 - 13:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 06.12. 10:00 - 13:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 24.01. 10:00 - 13:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 24.01. 13:00 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

„UE Praxisfeld PR: Strategien der PR im Kulturbereich“

Die LV führt in die PR-relevanten Spezifika des Kulturbereiches ein und behandelt anhand von Beispielen die Erstellung eines PR-Konzeptes. Dazu kommen Übungen zur Verteilererstellung und zum Verfassen von Pressetexten, verbunden mit einer Übersicht zur Medienarbeit im Kulturbereich.
Sie erhalten in diesem Seminar die Gelegenheit, Kultur-PR und Medienarbeit in einer realitätsnahen Übungssituation kennen zu lernen. Die Exkursion zur PR-Abteilung einer Wiener Kulturinstitution bietet unmittelbaren Einblick in die Praxis.

Assessment and permitted materials

Anwesenheit, aktive Beteiligung an Diskussionen und Gruppenarbeiten. Das Schwergewicht liegt auf der Qualität der erarbeiteten PR-Konzepte und der Präsentationen.

Reading list

Wird im Verlauf der LV bekannt gegeben

Group 8

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 11.10. 15:30 - 18:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 25.10. 15:30 - 18:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 15.11. 15:30 - 18:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 29.11. 15:30 - 18:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 13.12. 15:30 - 18:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 17.01. 15:30 - 18:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 31.01. 15:30 - 18:30 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG

Assessment and permitted materials

Participation, active presence in the classroom and a final PR-concept presentation developed in groups

Examination topics

Lectures, discussions, work in groups

Association in the course directory

Last modified: Mo 07.09.2020 15:38