Universität Wien

220046 UE UE-WERB - Exercise Course on Advertisement (2013S)

Continuous assessment of course work

Summary

1 Eschlböck
2 Athanasiadis
4 Hauer
5 Holiczki
6 Kratky
7 McPherson
8 Betke
9 Nemeczek
11 Seyrl
12 Teglasy , Moodle

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

Termine: 13.3., 10.4., 24.4., 15.5., 29.5., 12.6., 26.6.

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 13.03. 10:30 - 13:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 10.04. 10:30 - 13:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 24.04. 10:30 - 13:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 15.05. 10:30 - 13:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 29.05. 10:30 - 13:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 12.06. 10:30 - 13:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 26.06. 10:30 - 13:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG

Group 2

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Saturday 09.03. 10:00 - 16:00 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG
  • Saturday 06.04. 10:00 - 16:00 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
  • Saturday 04.05. 10:00 - 16:00 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
  • Saturday 08.06. 10:00 - 16:00 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG

Aims, contents and method of the course

Zusammenfassung: Grundbegriffe der Werbung
Erstellen von Positonierungsansätzen
Erstellen von Agenturbriefings
Erstellen von strategischen Präsentationen inkl. Umsetzung
Erarbeiten von kreativen Umsetzungen
Analyse bestehender Werbekampagnen und Diskussion darüber

Assessment and permitted materials

Anwesenheit, Mitarbeit, Einzelarbeiten, Gruppenarbeiten

Minimum requirements and assessment criteria

Ziel der Übung sollte es sein, die Grundbegriffe zum Thema "Werbung", wie z.B: Werbemittel, Werbeträger, Werbebotschaft, Positionierung, Konkurrenz, Stärken-Schwächen, Briefing, Präsentation... zu wiederholen, zu festigen und anhand von praktischen Beispielen anwenden zu können.

Examination topics

Arbeit in der Großgruppe, Einzelarbeit, Gruppenarbeit in Kleingruppen

Reading list

u.a. Ries & Trout: Positionierung, Schweiger: Werbung,

Group 4

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Monday 08.04. 11:30 - 14:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Monday 22.04. 11:30 - 14:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Monday 06.05. 11:30 - 14:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Monday 27.05. 11:30 - 14:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Monday 10.06. 10:00 - 14:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Monday 24.06. 10:00 - 14:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

Das Gehirn als Kommunikationszentrum. Kreativität heißt überraschen und neu verknüpfen. Strategic Planning einer Werbekampagne. Kreatives Texten und Konzipieren von Werbung. Best Practice Beispiele und Analyse. Das Briefing für eine Werbekampagne. Wie eine Werbeagentur arbeitet. Konzipieren einer Werbekampagne in allen Communication Channels (above the line, below the line). Präsentation der skizzierten Kampagne vor den ÜbungsteilnehmernInnen.

Minimum requirements and assessment criteria

Ziel der Übung ist es - nach einem Briefing - zum Abschluss der Lehrveranstaltung in der Gruppe eine eigenständige und "überraschend kreative" Kampagne zu skizzieren und auzuarbeiten. Die dafür benötigten "tools" werden davor praktisch und theoretisch durch- genommen.

Group 5

Termine: 22.3., 19.4., 3.5., 17.5., 31.5., 14.6., 28.6.

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 22.03. 09:00 - 12:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 19.04. 09:00 - 12:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 03.05. 09:00 - 12:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 17.05. 09:00 - 12:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 31.05. 09:00 - 12:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 14.06. 09:00 - 12:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 28.06. 09:00 - 12:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 28.06. 15:00 - 16:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

Erarbeitung einer Kommunikationskampagne in 3 er Teams- freie Wahl eines Marktes und einer Marke- stufenweiser Konzeptaufbau durch das ganze Semester- Die einzelnen Schritte werden in den Einheiten erarbeitet- Marktaanalyse, SWOT Analyse, Werbeanalyse, Positionierung. Strategien, Kreative Umsetzung , Mediastrategie.
Gastvortrag: die Kommunikation der Wiener Städtischen Versicherung

Assessment and permitted materials

Anwesenheit, aktive Mitarbeit, Präsentation der Kampagne

Minimum requirements and assessment criteria

Erarbeitung einer Kommunikationskampagne
Arbeiten im Team

Examination topics

Information, Begleitung der Konzeptionsschritte, Unterstützung der Teams , Zwischenpräsentationen und Optimierungsmöglichkeit

Group 6

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 13.03. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 20.03. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 10.04. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 17.04. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 24.04. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 08.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 15.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 22.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 29.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 05.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 12.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 19.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 26.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG

Group 7

This is a practical course, assignments are completed in groups in class and in your own time.

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Sunday 10.03. 10:00 - 18:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Saturday 16.03. 10:00 - 18:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Sunday 17.03. 10:00 - 18:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

The goal of this course is to introduce students to advertising and how to design as well as execute advertising campaigns. They will receive both the necessary theoretical background knowledge as well as practical insights into the design and production of advertising campaigns.
Following a first pitch stage, an introduction into TV ratings is given in class, as well as an introduction into the use of demographics and VALS to assess target audiences.

Assessment and permitted materials

Grading will be based on the development of a 360° campaign and a media plan for said campaign. The work will be done in class and in your own time in groups of three students.

Minimum requirements and assessment criteria

The students will take away sound knowledge of the conception, production and delivery processes that go with creating an advertising campaign, learn how to work creatively as a team and to pitch to clients by acting out a brief and pitch scenario.

Examination topics

Following a theoretical introduction as well as best (and worst) practice examples, the students will work creatively in small teams of three, acting as an advertising agency with one creative director, one account manager and one agency producer.
As a team, they will draw up a campaign for a product of their choice and plan the production of a TV spot as well as an accompanying cross-media campaign. They will pitch their campaign ideas to the forum (whereby the remaining students and the tutor act as the client) and discuss their ideas. The students will then develop a media planning strategy, with special focus on placing their TV spot on Austrian TV channels.

Reading list

Ad Age, creative review, Wired Magazine.

Group 8

Deutsch

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Sunday 26.05. 14:00 - 18:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Sunday 09.06. 14:00 - 18:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Sunday 23.06. 14:00 - 18:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Sunday 30.06. 14:00 - 18:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

Anwendung der in den AT vermittelten Arbeitstechniken in Gruppen- und Einzelübungen. Dabei starkes Augenmerk auf Praxisbezug in Briefing und Begleitung. Gestaltung von einzelnen Werbemitteln wie auch medienübergreifenden Kampagnen.

Assessment and permitted materials

Leistungskontrolle in jeder Lehrveranstaltung durch Übungen und am Ende der LVs eine umfangreichere Übung in Einzelarbeit.

Minimum requirements and assessment criteria

Einüben kreativer Abläufe. Erkennen der medienspezifischen Unterschiede in der Zielgruppenansprache und kreativen Ausformung.

Group 9

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Thursday 14.03. 18:00 - 21:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 11.04. 18:00 - 21:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 25.04. 18:00 - 21:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 16.05. 18:00 - 21:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 06.06. 18:00 - 21:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 20.06. 18:00 - 21:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG

Group 10

We find a real communication project, do the research, distinguish the target groups, define the media, create a campaign and decline the different ads according to media

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 13.03. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 20.03. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 10.04. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 17.04. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 24.04. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 08.05. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 15.05. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 22.05. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 29.05. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 05.06. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 12.06. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 19.06. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 26.06. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

Creation of Campaigns, Creation of Ads.

Assessment and permitted materials

continuing evaluation, rating of the main project.

Minimum requirements and assessment criteria

Strategic thinking & strategic planning in Business-Communication,
media-orientated thinking,

Examination topics

anything goes.

Reading list

Homer's Odyssey

Group 11

Termine: 20.3., 17.4., 8.5., 22.5., 5.6., 19.6.

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 20.03. 16:30 - 19:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 17.04. 16:30 - 19:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 08.05. 16:30 - 19:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 22.05. 16:30 - 19:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 05.06. 16:30 - 19:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 19.06. 16:30 - 19:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

New marketing trends and how cross-promotion and cross-communication affect the marketing mix.

Assessment and permitted materials

Attendance, participation and the quality / content of presentations

Minimum requirements and assessment criteria

Participants will understand the goals of the marketing mix, know Guerilla Marketing and Co and can apply in practice

Examination topics

Mix of research, lectures, discussions and individual and group work

Group 12

Dates: 18.3., 15.4., 29.4., 13.5., 3.6., 17.6

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Monday 18.03. 11:30 - 14:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Monday 15.04. 11:30 - 14:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Monday 29.04. 11:30 - 14:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Monday 13.05. 11:30 - 14:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Monday 03.06. 11:30 - 14:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Monday 17.06. 11:30 - 14:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG

Aims, contents and method of the course

Advertisement exercise - advertising campaign: briefing-idea-realization-presentation
focus:
briefing (parameters)
finding an idea (creativity and techniques)
media (incl. web 2.0)
psychology of perception
design basics
client presentation

Assessment and permitted materials

attendance, research-works, final presentation: every peergroup presents a campaign

Minimum requirements and assessment criteria

Creation of an advertising campaign based on a client briefing (option: incl. web 2.0)

Examination topics

peergroups: 3-4 students
research: var. topics as homework
creation of an idea
realization of the ad-idea (scribble or layout)
presentation of campaign (in front of the group)

Reading list

-

Association in the course directory

Last modified: Mo 07.09.2020 15:38