220046 UE UE-WERB - Exercise Course on Advertisement (2013S)
Continuous assessment of course work
Labels
Summary
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 25.02.2013 09:00 to Fr 01.03.2013 12:00
- Deregistration possible until Su 31.03.2013 23:59
Registration information is available for each group.
Groups
Group 1
Termine: 13.3., 10.4., 24.4., 15.5., 29.5., 12.6., 26.6.
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 13.03. 10:30 - 13:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Wednesday 10.04. 10:30 - 13:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Wednesday 24.04. 10:30 - 13:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Wednesday 15.05. 10:30 - 13:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Wednesday 29.05. 10:30 - 13:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Wednesday 12.06. 10:30 - 13:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Wednesday 26.06. 10:30 - 13:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
Group 2
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Saturday 09.03. 10:00 - 16:00 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG
- Saturday 06.04. 10:00 - 16:00 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
- Saturday 04.05. 10:00 - 16:00 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
- Saturday 08.06. 10:00 - 16:00 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Anwesenheit, Mitarbeit, Einzelarbeiten, Gruppenarbeiten
Minimum requirements and assessment criteria
Ziel der Übung sollte es sein, die Grundbegriffe zum Thema "Werbung", wie z.B: Werbemittel, Werbeträger, Werbebotschaft, Positionierung, Konkurrenz, Stärken-Schwächen, Briefing, Präsentation... zu wiederholen, zu festigen und anhand von praktischen Beispielen anwenden zu können.
Examination topics
Arbeit in der Großgruppe, Einzelarbeit, Gruppenarbeit in Kleingruppen
Reading list
u.a. Ries & Trout: Positionierung, Schweiger: Werbung,
Group 4
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 08.04. 11:30 - 14:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Monday 22.04. 11:30 - 14:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Monday 06.05. 11:30 - 14:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Monday 27.05. 11:30 - 14:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Monday 10.06. 10:00 - 14:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
- Monday 24.06. 10:00 - 14:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
Das Gehirn als Kommunikationszentrum. Kreativität heißt überraschen und neu verknüpfen. Strategic Planning einer Werbekampagne. Kreatives Texten und Konzipieren von Werbung. Best Practice Beispiele und Analyse. Das Briefing für eine Werbekampagne. Wie eine Werbeagentur arbeitet. Konzipieren einer Werbekampagne in allen Communication Channels (above the line, below the line). Präsentation der skizzierten Kampagne vor den ÜbungsteilnehmernInnen.
Minimum requirements and assessment criteria
Ziel der Übung ist es - nach einem Briefing - zum Abschluss der Lehrveranstaltung in der Gruppe eine eigenständige und "überraschend kreative" Kampagne zu skizzieren und auzuarbeiten. Die dafür benötigten "tools" werden davor praktisch und theoretisch durch- genommen.
Group 5
Termine: 22.3., 19.4., 3.5., 17.5., 31.5., 14.6., 28.6.
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 22.03. 09:00 - 12:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
- Friday 19.04. 09:00 - 12:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
- Friday 03.05. 09:00 - 12:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
- Friday 17.05. 09:00 - 12:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
- Friday 31.05. 09:00 - 12:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
- Friday 14.06. 09:00 - 12:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
- Friday 28.06. 09:00 - 12:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
- Friday 28.06. 15:00 - 16:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
Erarbeitung einer Kommunikationskampagne in 3 er Teams- freie Wahl eines Marktes und einer Marke- stufenweiser Konzeptaufbau durch das ganze Semester- Die einzelnen Schritte werden in den Einheiten erarbeitet- Marktaanalyse, SWOT Analyse, Werbeanalyse, Positionierung. Strategien, Kreative Umsetzung , Mediastrategie.
Gastvortrag: die Kommunikation der Wiener Städtischen Versicherung
Gastvortrag: die Kommunikation der Wiener Städtischen Versicherung
Assessment and permitted materials
Anwesenheit, aktive Mitarbeit, Präsentation der Kampagne
Minimum requirements and assessment criteria
Erarbeitung einer Kommunikationskampagne
Arbeiten im Team
Arbeiten im Team
Examination topics
Information, Begleitung der Konzeptionsschritte, Unterstützung der Teams , Zwischenpräsentationen und Optimierungsmöglichkeit
Group 6
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 13.03. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 20.03. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 10.04. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 17.04. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 24.04. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 08.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 15.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 22.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 29.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 05.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 12.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 19.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 26.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
Group 7
This is a practical course, assignments are completed in groups in class and in your own time.
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Sunday 10.03. 10:00 - 18:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Saturday 16.03. 10:00 - 18:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Sunday 17.03. 10:00 - 18:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
The goal of this course is to introduce students to advertising and how to design as well as execute advertising campaigns. They will receive both the necessary theoretical background knowledge as well as practical insights into the design and production of advertising campaigns.
Following a first pitch stage, an introduction into TV ratings is given in class, as well as an introduction into the use of demographics and VALS to assess target audiences.
Following a first pitch stage, an introduction into TV ratings is given in class, as well as an introduction into the use of demographics and VALS to assess target audiences.
Assessment and permitted materials
Grading will be based on the development of a 360° campaign and a media plan for said campaign. The work will be done in class and in your own time in groups of three students.
Minimum requirements and assessment criteria
The students will take away sound knowledge of the conception, production and delivery processes that go with creating an advertising campaign, learn how to work creatively as a team and to pitch to clients by acting out a brief and pitch scenario.
Examination topics
Following a theoretical introduction as well as best (and worst) practice examples, the students will work creatively in small teams of three, acting as an advertising agency with one creative director, one account manager and one agency producer.
As a team, they will draw up a campaign for a product of their choice and plan the production of a TV spot as well as an accompanying cross-media campaign. They will pitch their campaign ideas to the forum (whereby the remaining students and the tutor act as the client) and discuss their ideas. The students will then develop a media planning strategy, with special focus on placing their TV spot on Austrian TV channels.
As a team, they will draw up a campaign for a product of their choice and plan the production of a TV spot as well as an accompanying cross-media campaign. They will pitch their campaign ideas to the forum (whereby the remaining students and the tutor act as the client) and discuss their ideas. The students will then develop a media planning strategy, with special focus on placing their TV spot on Austrian TV channels.
Reading list
Ad Age, creative review, Wired Magazine.
Group 8
Deutsch
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Sunday 26.05. 14:00 - 18:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
- Sunday 09.06. 14:00 - 18:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
- Sunday 23.06. 14:00 - 18:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
- Sunday 30.06. 14:00 - 18:30 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
Anwendung der in den AT vermittelten Arbeitstechniken in Gruppen- und Einzelübungen. Dabei starkes Augenmerk auf Praxisbezug in Briefing und Begleitung. Gestaltung von einzelnen Werbemitteln wie auch medienübergreifenden Kampagnen.
Assessment and permitted materials
Leistungskontrolle in jeder Lehrveranstaltung durch Übungen und am Ende der LVs eine umfangreichere Übung in Einzelarbeit.
Minimum requirements and assessment criteria
Einüben kreativer Abläufe. Erkennen der medienspezifischen Unterschiede in der Zielgruppenansprache und kreativen Ausformung.
Group 9
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 14.03. 18:00 - 21:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 11.04. 18:00 - 21:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 25.04. 18:00 - 21:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 16.05. 18:00 - 21:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 06.06. 18:00 - 21:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Thursday 20.06. 18:00 - 21:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
Group 10
We find a real communication project, do the research, distinguish the target groups, define the media, create a campaign and decline the different ads according to media
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 13.03. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 20.03. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 10.04. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 17.04. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 24.04. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 08.05. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 15.05. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 22.05. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 29.05. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 05.06. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 12.06. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 19.06. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 26.06. 13:30 - 15:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
Creation of Campaigns, Creation of Ads.
Assessment and permitted materials
continuing evaluation, rating of the main project.
Minimum requirements and assessment criteria
Strategic thinking & strategic planning in Business-Communication,
media-orientated thinking,
media-orientated thinking,
Examination topics
anything goes.
Reading list
Homer's Odyssey
Group 11
Termine: 20.3., 17.4., 8.5., 22.5., 5.6., 19.6.
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 20.03. 16:30 - 19:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 17.04. 16:30 - 19:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 08.05. 16:30 - 19:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 22.05. 16:30 - 19:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 05.06. 16:30 - 19:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
- Wednesday 19.06. 16:30 - 19:30 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
Aims, contents and method of the course
New marketing trends and how cross-promotion and cross-communication affect the marketing mix.
Assessment and permitted materials
Attendance, participation and the quality / content of presentations
Minimum requirements and assessment criteria
Participants will understand the goals of the marketing mix, know Guerilla Marketing and Co and can apply in practice
Examination topics
Mix of research, lectures, discussions and individual and group work
Group 12
Dates: 18.3., 15.4., 29.4., 13.5., 3.6., 17.6
max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 18.03. 11:30 - 14:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Monday 15.04. 11:30 - 14:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Monday 29.04. 11:30 - 14:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Monday 13.05. 11:30 - 14:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Monday 03.06. 11:30 - 14:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Monday 17.06. 11:30 - 14:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
Aims, contents and method of the course
Advertisement exercise - advertising campaign: briefing-idea-realization-presentation
focus:
briefing (parameters)
finding an idea (creativity and techniques)
media (incl. web 2.0)
psychology of perception
design basics
client presentation
focus:
briefing (parameters)
finding an idea (creativity and techniques)
media (incl. web 2.0)
psychology of perception
design basics
client presentation
Assessment and permitted materials
attendance, research-works, final presentation: every peergroup presents a campaign
Minimum requirements and assessment criteria
Creation of an advertising campaign based on a client briefing (option: incl. web 2.0)
Examination topics
peergroups: 3-4 students
research: var. topics as homework
creation of an idea
realization of the ad-idea (scribble or layout)
presentation of campaign (in front of the group)
research: var. topics as homework
creation of an idea
realization of the ad-idea (scribble or layout)
presentation of campaign (in front of the group)
Reading list
-
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:38
Erstellen von Positonierungsansätzen
Erstellen von Agenturbriefings
Erstellen von strategischen Präsentationen inkl. Umsetzung
Erarbeiten von kreativen Umsetzungen
Analyse bestehender Werbekampagnen und Diskussion darüber