Universität Wien

220046 UE UE-WERB - Exercise Course on Advertisement (2018S)

Continuous assessment of course work

Summary

1 Betke , Moodle
2 Czerny , Moodle
3 Eschlböck
4 Griesbeck , Moodle
5 Hauer
6 Hellinger
7 McPherson
8 Nemeczek
9 Reif
10 Seyrl
11 Teglasy
12 McPherson

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 21.03. 09:45 - 12:45 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 02.05. 09:45 - 12:45 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 16.05. 09:45 - 12:45 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 30.05. 09:45 - 12:45 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 13.06. 09:45 - 12:45 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Wednesday 27.06. 09:45 - 12:45 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG

Aims, contents and method of the course

Ziel dieser LV ist, den StudentInnen eine praktische Einführung in die Erarbeitung und Ausführung von Werbekampagnen zu geben und durch permanente Übungen eine Verbesserung der Handlungsmöglichkeiten zu erreichen. Sie erhalten neben dem theoretischen und praktischen Hintergrund zur Konzeption und Umsetzung einer Werbekampagne auch die Möglichkeit in der Teamarbeit ihre eigenen Talente noch besser kennenzulernen.

Nach einer theoretischen Einführung sowie dem Input durch nationale und internationale Best-Practice-Beispiele arbeiten die StudentInnen in Teams als Werbeagentur, aber auch als Kunde.
Es wird der Ablauf simuliert von der Produkt-Idee über den Pitch bis zur Kampagnen-Realisierung. Permanentes Training.

Die Studenten erwerben solide Kenntnisse der Konzeption und Umsetzung einer Werbekampagne und lernen, wie man kreativ im Team arbeitet und vor Kunden präsentiert.

Assessment and permitted materials

Jede Teilleistung wird eigenständig bewertet (aktive Mitarbeit in der LV, Anteil an der Gruppenarbeit, Präsentationen). Die Teilleistungen fließen zu 60% in die Beurteilung der Lehrveranstaltung ein, der schriftliche Endtest in der letzten LV zu 40%.

Minimum requirements and assessment criteria

Mindestanforderung für die positive Beurteilung ist die aktive Teilnahme an der Gruppenarbeit. Es besteht Anwesenheitspflicht.

Examination topics

Prüfungsstoff ist der Inhalt der LV, wobei es nicht um auswendig gelernte Inhalte geht, sondern um die Anwendung der erworbenen Kenntnisse.

Group 2

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Der Digitalmarkt gehört zu den wachstumsstärksten in Europa. Das Seminar verschafft einen Überblick über diesen Markt & Geschäftsmodelle, Online Werbeformate, die rechtlichen Rahmenbedingungen, Content Management & Marketing, SEO / SEA sowie technische Grundlagen.

  • Friday 16.03. 14:30 - 17:30 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 13.04. 14:30 - 17:30 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 27.04. 14:30 - 17:30 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 11.05. 14:30 - 17:30 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 25.05. 14:30 - 17:30 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 08.06. 14:30 - 17:30 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Friday 22.06. 14:30 - 17:30 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG

Aims, contents and method of the course

Wen es interessiert, wie Suchmaschinen funktionieren, was Retargeting bedeutet und wie Produkte online strategisch und Cross-Device vertrieben werden, der erhält hier einen Einblick & Cases aus dem Alltag.
Die Theorieblöcke des Seminars sind :
- Digitale Geschäftsmodelle und der Digitalmarkt
- Content Marketing & Management
- SEO / SEA
- Nutzerverhalten & Tracking
- Aktuelle Trends und Entwicklungsfelder
- Google Analytics, WordPress & Google AdWords

Assessment and permitted materials

Im Zuge des Seminars wird in Gruppen ein Produktkonzept entwickelt, das im Verlauf vor den Teilnehmerinnen präsentiert wird. Im zweiten Schritt erarbeiten die Teilnehmerinnen einzeln eine Werbekampagne für das entwickelte Produktkonzept mit Fokus auf Online Werbung.

Minimum requirements and assessment criteria

Neben der Gruppenpräsentation fließen mündliche Mitarbeit und der schriftlich einzureichende Kampagnenplan in die Note ein.

Examination topics

Für die Planung der Kampagne und die Entwicklung des Produktkonzepts sollen die Inhalte aus den Theorieblöcken berücksichtigt und eingearbeitet werden.

Reading list

Nach jedem Termin wird eine Präsentation mit den wichtigsten Inhalten auf Moodle bereit gestellt. Weiterführende Artikel und Literatur zu allen Themenblöcken werden in den Präsentationen bereitgestellt.

Group 3

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 14.03. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Wednesday 11.04. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Wednesday 25.04. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Wednesday 09.05. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Wednesday 23.05. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Wednesday 06.06. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Wednesday 20.06. 08:00 - 11:00 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG

Group 4

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Die Anwesenheit beim ersten Termin am 9. März 2018 ist Voraussetzung für die Teilnahme.
Semiotische Werbeanalyse: Werbespots und Verpackungen für Kinderprodukte

  • Friday 09.03. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 16.03. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 23.03. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 13.04. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 20.04. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 27.04. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 04.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 11.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 18.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 25.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 01.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 08.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 15.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 22.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

In dieser Übung lernen Sie Theorien und Methoden der Werbesemiotik mit dem Schwerpunkt Werbespot- und Packaginganalyse kennen. Wir analysieren Werbespots und Verpackungen, die an die Zielgruppe Kind gerichtet sind. Welche typischen und stereotype Zeichen können wir erkennen? Welche Geschichten werden in den Werbespots erzählt? Welche Werte werden kommuniziert? Welche Rollenbilder und Familienbilder werden vermittelt?

Sie werden in Gruppen arbeiten und können die Produkte, Verpackungen und Werbespots, mit denen sie sich beschäftigen wollen, selbst wählen.
Wichtig: In dieser LV werden wir bestehende Werbungen ANALYSIEREN, wir werden keine Kampagne entwickeln.

Minimum requirements and assessment criteria

Was müssen Sie tun, um positiv beurteilt zu werden?
Mindestanforderung für die positive Beurteilung sind eine gelungene Präsentation und die ausführliche Dokumentation der semiotischen Werbeanalyse (Projektbericht).
Es besteht Anwesenheitspflicht, ein zweimaliges unentschuldigtes Fehlen ist gestattet.

Wie wird beurteilt?
Beurteilt wird die Gruppenleistung. Jede Teilleistung wird eigenständig bewertet. Die Präsentation fließt zu 40% in die Beurteilung der Lehrveranstaltung ein, der Projektbericht zu 60%.

Group 5

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 16.03. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Friday 13.04. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Friday 20.04. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Friday 27.04. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Friday 11.05. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Friday 08.06. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Friday 22.06. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG

Aims, contents and method of the course

Ziel: in einer Gruppenarbeit nach einem Briefing von mir eine kreative Werbekampagne ausarbeiten. Wobei es hier auch um die "big idea" geht, die sich above und below the line wiederfinden soll. Lehrinhalte: Welche Gehirnhälfte ist für die Kommunikation entscheidend? Was sind "trigger" in der Kommunikation? Emotionen als Landebahn für erfolgreiche Werbung. Ausgewählte Beispiele herausragender Werbung. "Emotional" und "rational selling proposition" in der Werbung. Was macht ein gutes Briefing aus? Wie arbeitet eine Werbeagentur vom Briefing bis zur Umsetzung? Methode: an Hand von Kreativitätstechniken eine überzeugende Kampagne ausarbeiten und in der Gruppe präsentieren.

Assessment and permitted materials

Teamarbeit für eine kreative Werbekampagne (klassische Medien, neue Medien) nach einem Briefing in den letzten zwei Übungen mit Präsentation in der Gruppe, Mitarbeit und Kurzreferate.

Group 6

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Sunday 08.04. 10:00 - 18:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Sunday 22.04. 10:00 - 18:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
  • Sunday 13.05. 10:00 - 18:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG

Group 7

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Saturday 28.04. 10:00 - 18:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Saturday 23.06. 10:00 - 18:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
  • Sunday 24.06. 10:00 - 18:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

The goal of this course is to introduce students to advertising and how to design as well as execute advertising campaigns. They will receive both the necessary theoretical background knowledge as well as practical insights into the design and production of advertising campaigns.
Following a first pitch stage, an introduction into TV ratings is given in class, as well as an introduction into the use of demographics and VALS to assess target audiences.

Assessment and permitted materials

Grading will be based on the development of a 360° campaign and a media plan for said campaign. The work will be done in class and in your own time in groups of three students.

Minimum requirements and assessment criteria

The students will take away sound knowledge of the conception, production and delivery processes that go with creating an advertising campaign, learn how to work creatively as a team and to pitch to clients by acting out a brief and pitch scenario.

Examination topics

Following a theoretical introduction as well as best (and worst) practice examples, the students will work creatively in small teams of three, acting as an advertising agency with one creative director, one account manager and one agency producer.
As a team, they will draw up a campaign for a product of their choice and plan the production of a TV spot as well as an accompanying cross-media campaign. They will pitch their campaign ideas to the forum (whereby the remaining students and the tutor act as the client) and discuss their ideas. The students will then develop a media planning strategy, with special focus on placing their TV spot on Austrian TV channels.

Reading list

Ad Age, creative review, Wired Magazine.

Group 8

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Thursday 22.03. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 19.04. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 03.05. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 24.05. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Thursday 14.06. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG

Group 9

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 14.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 21.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 11.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 18.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 25.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 02.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 09.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 16.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 23.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 30.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 06.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 13.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 20.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Wednesday 27.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

Entwicklung einer Werbe-Strategie

Kreation einer Werbe-Kampagne

Assessment and permitted materials

Current evaluation
Homework, Presentation

Minimum requirements and assessment criteria

physical and mental presence, efforts and commitment

Examination topics

Our Semester-Project
"Nature-Museum" for Kids

Reading list

War and Peace, Lew Tolstoi
daily lecture of "Heute", the free viennese Newspaper

Group 10

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 20.03. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 17.04. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 08.05. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 29.05. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 12.06. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Tuesday 26.06. 16:45 - 19:45 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG

Group 11

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

mandatory attendance (except March 13th)

  • Tuesday 13.03. 18:30 - 20:00 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Monday 09.04. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Monday 23.04. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Monday 07.05. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Monday 14.05. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Monday 28.05. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Monday 11.06. 14:30 - 17:30 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG

Aims, contents and method of the course

Real work on real advertising-campaigns with real clients.

Advertisement exercise - advertising campaign: briefing-idea-realization-presentation
focus:
briefing (parameters)
finding an idea (creativity and techniques)
media (incl. web 2.0)
psychology of perception
design basics
client presentation

method:
peergroups: 3-4 students
research: var. topics as homework
creation of an idea
realization of the ad-idea (scribble or layout)
presentation of campaign (in front of the group)

Assessment and permitted materials

attendance, active cooperation, research-works, final presentation: every peergroup presents a campaign

Minimum requirements and assessment criteria

Final grade:
Work (group+individual): 8 x 10 points
presentation & campaign = 80
= 160 points max. (-10 absence)
0-80 points: 5
81-100 points: 4
101-120 points: 3
121-140 points: 2
141-160 points: 1

Examination topics

-

Reading list

In the lectures.

Group 12

max. 30 participants
Language: English

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Saturday 28.04. 10:00 - 18:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Saturday 23.06. 10:00 - 18:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG
  • Sunday 24.06. 10:00 - 18:00 Seminarraum 5, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

This course is an introduction to Trendspotting.
- In groups of 3, you will discuss and research on the marketing application of new trends in the consumer market.
- Use magazines, the web and go to a shopping area to see what stands out most.
- Find, Follow and research a new trend in advertising and or branding, ie fashion, music, tv, products, technology, advertising or lifestyle.
- Build an advertising campaign using that in regards to selling the trend to a CLIENTS already pre-existing product or brand.
The course objectives are to discover the complex universe of consumer trends and to appreciate their role in branding strategy.
HISTORY
the evolution of youth culture/trends, marketing companies realising that they can manipulate these youth movements and brand movements by utilising the look, style and feel of the trend.
from the second world war, and baby boom generation ..... teddy boys, beatniks, mods, hippies, rockers, punks, psychobilly, goth, skins then discuss rave cultures explosion with music/the web/video and new technologies and group mind set,
collapsing the state vector of these individual sub genres and youth movements with the transformation of individual node-based subcultures to a more modular collective demographic, utilising the emerging cyber technologies of design, brand awareness, and new emerging media to create the selectively brand loyal techno/advertising/media savvy consumers we are today.
WHY
What are trends and fads?
Why do we need to refer to trends?
- For sales/capturing a market "demographic"
- Tracking trends
- Imposing one’s viewpoint
- Setting up a reliable source network
- Applying trends to strategy implementation
discuss - in terms of marketing, design, product ranges, graphic and fashion styles discuss - Talk about the history of youth culture and different approaches to trends,
trendspotting branding, styles
discuss - how media cater to the youth demographic using trends, in music/design/style/visuals
discuss - how trends affect: design/branding and client expectations using examples from 1995 - 2015:
MTV, REcord Labels, MacUser, MuZIK, Loaded and lad culture.....
discuss - how marketers pick up on underground trends, products, social movements like flashmobs etc. and use them to form ad campaigns/sell products.
discuss - trends from the end user experience and the marketing angle. How the underground sub cultures and products grow from underground cultures, beliefs, ideologies and ideas, to collective movements and style
discuss - The global trends in 2013/2014 and what remains
mobile platforms / tablets / flashmobs 'history' / social media / web 2.0 / reactive
branding / ageism in media and marketing / itunes / digital distribution / user generated content / notebooks / apps / kinect / ...
discuss - The global trends in 2015 and what remains
creative code applications /realtime user graphics /consumer branding"YOU"/ realtime branding / interactive video 2.0 /interactive social media / twitter / social media 2.0 'linking of all media" / oculus rift / ... discuss - The role of futurologists. Forecasting the trends of tomorrow or creating the new paradigm for yourself?
Present – look at examples of advertising and marketing tricks and techniques from derren brown and charlie brookers production and TV experience. Hands-on experience of kinect, video mapping technology and oculus rift in class.

Assessment and permitted materials

Assessment :
- In groups of 3, discuss and research on the marketing application of new trends in the consumer market.
- Use magazines, the web and go to a shopping area to see what stands out most.
- Find, Follow and research a new trend in advertising and or branding, ie fashion, music, tv, products, technology, advertising or lifestyle.
- Build an advertising campaign using that in regards to selling the trend to a CLIENTS already pre-existing product or brand.

Minimum requirements and assessment criteria

You will need to come up with creative new concepts.

Examination topics

Following an introduction into the history of brands and youth cultures/trends, you will work hands-on as a team of 3 and build an ad campaign that uses new trends in regards to selling an already existing product or brand.

Reading list

Ad Age, creative review, Wired Magazine.

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Last modified: Mo 07.09.2020 15:38