Universität Wien FIND

Return to Vienna for the summer semester of 2022. We are planning to hold courses mainly on site to enable the personal exchange between you, your teachers and fellow students. We have labelled digital and mixed courses in u:find accordingly.

Due to COVID-19, there might be changes at short notice (e.g. individual classes in a digital format). Obtain information about the current status on u:find and check your e-mails regularly.

Please read the information on https://studieren.univie.ac.at/en/info.

220050 VO SPEZI: VO SOME B Theories and Practices of Social Media Communication B (2021W)

MIXED

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Monday 11.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5, Kolingasse 14-16, EG00
Monday 18.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5, Kolingasse 14-16, EG00
Monday 25.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5, Kolingasse 14-16, EG00
Monday 08.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5, Kolingasse 14-16, EG00
Monday 15.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5, Kolingasse 14-16, EG00
Monday 22.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5, Kolingasse 14-16, EG00
Monday 29.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5, Kolingasse 14-16, EG00
Monday 06.12. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5, Kolingasse 14-16, EG00
Monday 13.12. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5, Kolingasse 14-16, EG00
Monday 10.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5, Kolingasse 14-16, EG00
Monday 17.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5, Kolingasse 14-16, EG00
Monday 24.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5, Kolingasse 14-16, EG00
Monday 31.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5, Kolingasse 14-16, EG00

Information

Aims, contents and method of the course

Die Vorlesung gibt einen Überblick über zentrale theoretische Ansätze und aktuelle Forschungsfelder sozialer Medien.

Zentrale Konzepte:
* Definitionen und Systematiken sozialer Medien
* Affordanzen und Kontext Kollaps
* Privacy Paradox und Privacy Calculus
* Netzwerköffentlichkeit und Gegenöffentlichkeiten
* Plattformökonomie
* Plattform Governance
Ausgewählte Forschungsfelder und Phänomene:
* Hypes
* Misinformation und Desinformation
* Hassrede
* Echokammern und Filterblasen

Methoden:
Lerninhalte (Lektüre, Lehr- und Lernvideos, Podcasts, Aufgaben für das Selbststudium) werden auf der Lernplattform Moodle eingestellt. Die Studierenden werden in Lerngruppen eingeteilt, in denen sie gemeinsam die gestellten Aufgaben bearbeiten und diskutieren sollen. Auf diese Weise vorbereitet kommen die Studierenden in die hybride Vorlesung, in der von der Dozentin Fragen beantwortet und Verständnisschwierigkeiten geklärt werden. Darüber hinaus können jederzeit auch Fragen asynchron in einem Lernforum gestellt werden.

Assessment and permitted materials

Multiple Choice Prüfung (je nach Pandemiesituation in Präsenz oder digital) & optionale Übungen (siehe Beurteilungsmaßstab)

Minimum requirements and assessment criteria

Für das Bestehen der Prüfung ist es erforderlich, mindestens 50% der Multiple Choice Fragen richtig zu beantworten. Während des Semesters haben die Studierenden die Möglichkeit über freiwillige Übungen bis zu 10 Bonuspunkte (je 5 für SOME A und B, gültig für alle vier Prüfungstermine) zu erzielen.

Notenschlüssel:
100,00 % 87,00 % 1
86,99 % 75,00 % 2
74,99 % 63,00 % 3
62,99 % 50,00 % 4
49,99 % 0,00 % 5

Examination topics

Prüfungsstoff ist der gesamte Inhalt der Vorlesung (SOME A+B) wie in Moodle dokumentiert.

Reading list

Persily, N. & Tucker, J. A. (2020). Social media and democracy: The state of the field and prospects for reform. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Schmidt, J.-H. (2017). Social Media (2., aktualisierte und erweiterte Auflage). Wiesbaden: Springer VS.

Association in the course directory

Last modified: Tu 07.09.2021 07:28