Universität Wien

220053 UE METH: UE QUANTI Quantitative Data Collection (2022W)

Continuous assessment of course work

Summary

1 Kulichkina , Moodle
2 Kakavand , Moodle
3 Thomas , Moodle
4 Kaskeleviciute , Moodle
5 Lebernegg , Moodle
6 Bernhard-Harrer , Moodle
7 Noetzel , Moodle
9 Duregger , Moodle
10 Betakova , Moodle

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 30 participants
Language: English
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

We are planning to hold courses on-site to enable personal exchange between students and the teacher. However, due to COVID-19, we might have to switch to a digital format at short notice. Please regularly obtain information on u:find and check your e-mails.

  • Tuesday 11.10. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
  • Tuesday 25.10. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
  • Tuesday 15.11. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
  • Tuesday 29.11. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
  • Tuesday 13.12. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
  • Tuesday 17.01. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
  • Tuesday 31.01. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25

Aims, contents and method of the course

After successful completion of this course, students will be able to:
• correctly identify studies that use common quantitative methods
• explain how to conduct content analysis, surveys, experiments, secondary data analysis
• interpret methodological procedures and results of quantitative research
• critically evaluate quantitative studies and identify quality research
• apply gained knowledge to design and conduct their own quantitative studies

Assessment and permitted materials

(1) Home Assignment 1 – 25%
(2) Home Assignment 2 – 35%
(3) In-class Exercises – 20%
(4) In-class Discussion – 10%
(5) In-class Group Tasks – 10%

Minimum requirements and assessment criteria

• good or very good command of written and spoken English
• ability to meet a set-in-stone deadline
• obligatory attendance (students are allowed to miss a maximum of one class)
• both home assignments must be submitted in order to complete the course

A = 1 (Very Good): 87 - 100%
B = 2 (Good): 75 - 86,99%
C = 3 (Satisfactory): 63 - 74,99%
D = 4 (Enough): 50 - 62,99%
F = 5 (Not Enough): 00 - 49,99%

Reading list

Kumar, R. (2011). Research Methodology – a step guide for beginners. Sage Publishing, London.
+ three academic articles (to be announced during the first session)

Group 2

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Achtung: Sollten mehr Studierende angemeldet sein, als die Raumkapazität zulässt, wird die Veranstaltung digital abgehalten.
Informationen zum Ablauf der Lehrveranstaltung erhalten alle korrekt angemeldeten Studierenden rechtzeitig per E-Mail. Im Falle von digitaler Lehre bzw. hybrider Lehre bleiben die Ziele und Inhalte der Lehrveranstaltung unverändert. Methodisch kommen verschiedene Übungsaktivitäten via Moodle zum Einsatz. Ergänzend können einzelne Gruppenarbeiten in einem Online-Live-Setting stattfinden.

  • Tuesday 11.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Tuesday 25.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Tuesday 15.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Tuesday 29.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Tuesday 13.12. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Tuesday 17.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Tuesday 31.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33

Aims, contents and method of the course

Die Studierenden erlernen und üben quantitative Forschungsmethoden (Datenerhebung). Sie sind nach Abschluss dieser Übung mit den Grundwerkzeugen vertraut, um selbstständig quantitative Designs zur Untersuchung von Forschungsfragen zu erarbeiten und Daten zu erheben.
Es wird dringend empfohlen die dazugehörige Vorlesung zu besuchen!

Assessment and permitted materials

Mitarbeit (Einzel- oder Gruppenübungen zu jedem Thema in der jeweiligen Einheit, Vorbereitung der Pflichtlektüre) und fristgerechte Abgabe von zwei Hausübungen.
Im Falle von digitaler Lehre bzw. hybrider Lehre wird die Mitarbeit ebenfalls durch die Abgabe von Mitarbeitsübungen bewertet. Die Arbeitsaufträge werden in diesem Fall jeweils in den entsprechenden Einheiten auf Moodle gestellt.

Minimum requirements and assessment criteria

75 % Anwesenheitspflicht bei Vor-Ort-Lehre, d.h. es ist eine Fehleinheit möglich. Im Falle von digitaler bzw. hybrider Lehre wird die Anwesenheitspflicht der Situation entsprechend angepasst und rechtzeitig an die Studierenden kommuniziert.
Benotung:
60 % Hausübungen + 40 % Mitarbeit
2 Hausübungen:
Hausübung 1: 25 %
Hausübung 2: 35 %
Für eine positive Note müssen beide Hausübungen abgegeben werden und im Durchschnitt 50 % der Gesamtpunkte erreicht werden (d.h. über beide Hausübungen hinweg 30 Punkte). Zudem muss die Mitarbeit als Teilleistung ebenfalls positiv sein, d.h. es müssen mindestens 20 Mitarbeitspunkte über das Semester hinweg gesammelt werden.
Im Falle von digitaler bzw. hybrider Lehre bleiben die Anforderungen und der Beurteilungsmaßstab zu den Hausübungen und Mitarbeitsübungen unverändert.
Notenschlüssel:
100 - 87,0 % Sehr Gut
86,9 - 75,0 % Gut
74,9 - 63,0 % Befriedigend
62,9 - 50,0 % Genügend
49,9 - 00,0 % Nicht Genügend

Reading list

Literatur wird in der Lehrveranstaltung bekannt gegeben.

Group 3

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Ablauf:
Quanti 1 Organisatorisches & Einführung
Quanti 2 Kausalität, Validität, Reliabilität (+ Ausgabe HÜ1)
Deadline HÜ1
Quanti 3 Inhaltsanalyse
Quanti 4 Befragung
Quanti 5 Experiment (+ Ausgabe HÜ2)
Quanti 6 Besprechung HÜ1, offene Fragen
Deadline HÜ2 & Forumsbeitrag
Am 31.01. findet keine Einheit statt.

  • Tuesday 11.10. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
  • Tuesday 25.10. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
  • Tuesday 15.11. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
  • Tuesday 29.11. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
  • Tuesday 13.12. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
  • Tuesday 17.01. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
  • Tuesday 31.01. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG

Aims, contents and method of the course

After successful completion of this course, students will be able to:• correctly identify studies that use common quantitative methods• explain how to conduct content analysis, surveys, experiments, secondary data analysis• interpret methodological procedures and results of quantitative research• critically evaluate quantitative studies and identify quality research• apply gained knowledge to design and conduct their own quantitative studies

Assessment and permitted materials

(1) Home Assignment 1 – 25%(2) Home Assignment 2 – 35%(3) In-class Exercises – 20%(4) In-class Discussion – 10%(5) In-class Group Tasks – 10%

Minimum requirements and assessment criteria

• good or very good command of written and spoken English• obligatory attendance (students are allowed to miss a maximum of one class)• both home assignments must be submitted in order to complete the courseA = 1 (Very Good): 87 - 100%B = 2 (Good): 75 - 86,99%C = 3 (Satisfactory): 63 - 74,99%D = 4 (Enough): 50 - 62,99%F = 5 (Not Enough): 00 - 49,99%

Examination topics

In der Übung erarbeitete Inhalte eigenständig auf neue Fragestellungen anwenden, für die Erarbeitung der Hausübungen kann ein selbständiges Ergänzen der theoretischen Inhalte durch die dazugehörige Vorlesung und/oder Literatur nötig sein.

Reading list

- Brosius, H.-B., A. Haas & F. Koschel (2016). Methoden der empirischen Kommunikationsforschung. VS Verlag für Sozialwissenschaften/GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden, 7. überarbeitete Auflage.
- Karsay, K., Matthes, J., & Fröhlich, V. (2020). Gender role portrayals in television advertisements: Do channel characteristics matter?. Communications, 45(1), 28-52.
https://doi.org/10.1515/commun-2019-2055
- Hanusch, F. (2017). Journalistic Roles and Everyday Life: An empirical account of lifestyle journalists’ professional views. https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1370977
- Matthes, J. & Naderer, B. (2015). Children's consumption behavior in response to food product placements in movies. Journal of Consumer Behaviour, 14(2), 127–136. https://doi.org/10.1002/cb.1507

Group 4

max. 30 participants
Language: English
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 12.10. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
  • Wednesday 09.11. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
  • Wednesday 23.11. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
  • Wednesday 07.12. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
  • Wednesday 11.01. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
  • Wednesday 25.01. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG

Aims, contents and method of the course

Students will learn about the main methods of quantitative data collection such as content analysis, survey, experiment, and secondary data analysis.

After completing this seminar, students will be familiar with the basic tools to independently develop quantitative research designs and collect data.

Please note that this seminar is taught in English.

Assessment and permitted materials

Participation in classes and two homework assignments.

The grade comprises of:
40% Participation in seminar
60% Two homework assignments (25% for the first home assignment, 35% for the second homework assignment)

For a positive grade, both homework assignments must be submitted and an average of 50% of the total points must be achieved.

Minimum requirements and assessment criteria

75% Attendance is required to successfully pass the course.

Grading
87.0 – 100% Excellent
75.0 – 86.9% Good
63.0 – 74.9% Satisfactory
50.0 – 62.9% Sufficient
00.0 – 49.9% Unsatisfactory

Reading list

Will be announced in the course.

Group 5

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Currently, we plan to hold courses on-site. In case the semester will take place in the form of remote learning, content and aims of the course remain unchanged.

The course will be taught in English. Assignments will be accepted in English and German.

  • Thursday 10.11. 09:45 - 13:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Friday 11.11. 09:45 - 13:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Saturday 12.11. 09:45 - 13:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG

Aims, contents and method of the course

Students get to know and learn to apply the most common methods of quantitative data collection in Communication Science: content analysis, survey research, experimental designs, secondary data analysis. They learn to evaluate their own and others’ methods in terms of reliability and validity, and how to detect spurious relationships and false causality claims. After completion of the seminar, students are able to develop and implement quantitative designs for data collection, as well as critically evaluate methods in academic papers.

Assessment and permitted materials

• participation (individual and/or group exercises in all sessions, preparation of required reading) (40%)
• timely submission of one home assignment (60%)

Minimum requirements and assessment criteria

• good or very good command of written and spoken English
• obligatory attendance (75% attendance required; that means a maximum of 90min can be missed)

Grading:
60% homework
40% participation in classes

To receive a positive grade, both the homework assignments as well as the participation grades have to be positive.

Examination topics

- Differentiation between empirical and non-empirical research
- Operationalization and measurement of independent and dependent, manifest and latent, variables
- Validity and reliability
- Correlation and causality
- Basic understanding of experimental research, content analyses, and survey research

Reading list

Will be announced in class.

Group 6

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Stand heute (10.07.2022) wird die Übung präsent abgehalten. Informationen zum Ablauf der Lehrveranstaltung im Sommersemester 2022 erhalten alle korrekt angemeldeten Studierenden rechtzeitig per E-Mail.

Im Falle von digitaler Lehre bzw. hybrider Lehre bleiben die Ziele und Inhalte der Lehrveranstaltung unverändert. Methodisch kommen verschiedene Übungsaktivitäten via Moodle zum Einsatz. Ergänzend können einzelne Gruppenarbeiten in einem Online-Live-Setting stattfinden.

  • Thursday 10.11. 09:45 - 13:15 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
  • Friday 11.11. 09:45 - 13:15 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
  • Saturday 12.11. 09:45 - 13:15 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG

Aims, contents and method of the course

Die Studierenden erlernen und üben quantitative Forschungsmethoden (Datenerhebung). Sie sind nach Abschluss dieser Übung mit den Grundwerkzeugen vertraut, um selbstständig quantitative Designs zur Untersuchung von Forschungsfragen zu erarbeiten und Daten zu erheben. Es handelt sich hier um eine praktische Übung, in der das Wissen aus der Vorlesung angewendet werden soll. Es wird dringend empfohlen, die dazugehörige Vorlesung zu besuchen, da nicht alle Konzepte im Detail wiederholt werden können.

Assessment and permitted materials

Mitarbeit (Einzel- oder Gruppenübungen zu jedem Thema in der jeweiligen Einheit, Vorbereitung der Pflichtlektüre) und fristgerechte Abgabe von einer Hausübung.

Minimum requirements and assessment criteria

ACHTUNG: Diese LV wird im Blockformat abgehalten.
75% Anwesenheitspflicht, d.h. es ist eine Fehleinheit (= 90min!) möglich. Die Anwesenheitspflicht gilt bei Vor-Ort-Lehre wie auch bei digitaler bzw. hybrider Lehre. Im Falle von digitaler Lehre bzw. hybrider Lehre wird die Anwesenheitspflicht entweder über Anwesenheitsübungen oder über die Teilnahme an synchronen Online-Einheiten überprüft.

Benotung: 60 % Hausübungen + 40 % Mitarbeit
Für eine positive Note müssen bei der Hausübung zumindest 30 Punkte erreicht werden. Zudem muss die Mitarbeit als Teilleistung ebenfalls positiv sein, d.h. es müssen mindestens 20 Mitarbeitspunkte über das Semester hinweg gesammelt werden.

Im Falle von digitaler Lehre bzw. hybrider Lehre bleiben die Anforderungen und der Beurteilungsmaßstab zu den Hausübungen und zur Mitarbeit unverändert.

Notenschlüssel:
100 - 87,0 % Sehr Gut
86,9 - 75,0 % Gut
74,9 - 63,0 % Befriedigend
62,9 - 50,0 % Genügend
49,9 - 00,0 % Nicht Genügend

Examination topics

Studierende sollen in der Übung erarbeitete Inhalte eigenständig auf neue Fragestellungen anwenden. Für die Erarbeitung der Hausübungen kann ein selbständiges Ergänzen der Inhalte durch die dazugehörige Vorlesung und/ oder Literatur nötig sein.

Reading list

Literatur wird vor der Lehrveranstaltung via Moodle bekannt gegeben.

Group 7

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 11.10. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Tuesday 25.10. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Tuesday 15.11. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Tuesday 29.11. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Tuesday 13.12. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Tuesday 17.01. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Tuesday 31.01. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33

Aims, contents and method of the course

Die Studierenden erlernen und üben quantitative Forschungsmethoden (Datenerhebung). Sie sind nach Abschluss dieser Übung mit den Grundwerkzeugen vertraut, um selbstständig quantitative Designs zur Untersuchung von Forschungsfragen zu erarbeiten und Daten zu erheben.
Es wird dringend empfohlen die dazugehörige Vorlesung zu besuchen: https://ufind.univie.ac.at/de/course.html?lv=220054&semester=2022W

Assessment and permitted materials

Mitarbeit (Einzel- oder Gruppenübungen zu jedem Thema in der jeweiligen Einheit, Vorbereitung der Pflichtlektüre) und fristgerechte Abgabe von zwei Hausübungen.

Im Falle von digitaler bzw. hybrider Lehre wird die Mitarbeit ebenfalls durch die Abgabe von Mitarbeitsübungen bewertet. Die Arbeitsaufträge werden in diesem Fall jeweils in den entsprechenden Einheiten auf Moodle gestellt.

Minimum requirements and assessment criteria

75 % Anwesenheitspflicht bei Vor-Ort-Lehre, d.h. es ist nur eine Fehleinheit möglich. Im Falle von digitaler bzw. hybrider Lehre wird die Anwesenheitspflicht der Situation entsprechend angepasst und rechtzeitig an die Studierenden kommuniziert.

Benotung: 60 % Hausübungen + 40 % Mitarbeit

2 Hausübungen:
Hausübung 1: 25 %
Hausübung 2: 35 %

Für eine positive Note müssen beide Hausübungen abgegeben werden und im Durchschnitt 50 % der Gesamtpunkte erreicht werden (d.h. über beide Hausübungen hinweg 30 Punkte). Zudem muss die Mitarbeit als Teilleistung ebenfalls positiv sein, d.h. es müssen mindestens 20 Mitarbeitspunkte über das Semester hinweg gesammelt werden.
Im Falle von digitaler bzw. hybrider Lehre bleiben die Anforderungen und der Beurteilungsmaßstab zu den Hausübungen und Mitarbeitsübungen unverändert.

Notenschlüssel:
100 - 87,0 % Sehr Gut
86,9 - 75,0 % Gut
74,9 - 63,0 % Befriedigend
62,9 - 50,0 % Genügend
49,9 - 00,0 % Nicht Genügend

Reading list

Wird in der Lehrveranstaltung bekannt gegeben.

Group 8

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Nach derzeitigem Stand (31.07.22) kann der Kurs in Präsenz vor Ort stattfinden. Im Falle von hybrider oder digitaler Lehre (je nach COVID-19-Situation) bleiben die Anforderungen und der Beurteilungsmaßstab unverändert.

  • Tuesday 11.10. 13:15 - 14:45 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
  • Tuesday 25.10. 13:15 - 14:45 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
  • Tuesday 15.11. 13:15 - 14:45 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
  • Tuesday 29.11. 13:15 - 14:45 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
  • Tuesday 13.12. 13:15 - 14:45 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
  • Tuesday 17.01. 13:15 - 14:45 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
  • Tuesday 31.01. 13:15 - 14:45 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG

Aims, contents and method of the course

After successful completion of this course, students will be able to:• correctly identify studies that use common quantitative methods• explain how to conduct content analysis, surveys, experiments, secondary data analysis• interpret methodological procedures and results of quantitative research• critically evaluate quantitative studies and identify quality research• apply gained knowledge to design and conduct their own quantitative studies

Assessment and permitted materials

(1) Home Assignment 1 – 25%(2) Home Assignment 2 – 35%(3) In-class Exercises – 20%(4) In-class Discussion – 10%(5) In-class Group Tasks – 10%

Minimum requirements and assessment criteria

• good or very good command of written and spoken English• obligatory attendance (students are allowed to miss a maximum of one class)• both home assignments must be submitted in order to complete the courseA = 1 (Very Good): 87 - 100%B = 2 (Good): 75 - 86,99%C = 3 (Satisfactory): 63 - 74,99%D = 4 (Enough): 50 - 62,99%F = 5 (Not Enough): 00 - 49,99%

Reading list

Brosius, H.-B., A. Haas & F. Koschel (2016). Methoden der empirischen Kommunikationsforschung. VS Verlag für Sozialwissenschaften/GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden, 7. überarbeitete Auflage.

Weitere Literatur wird in der Übung bekannt gegeben.

Group 9

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Thursday 13.10. 16:45 - 18:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Thursday 27.10. 16:45 - 18:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Thursday 10.11. 16:45 - 18:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Thursday 24.11. 16:45 - 18:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Thursday 15.12. 16:45 - 18:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
  • Thursday 19.01. 16:45 - 18:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG

Aims, contents and method of the course

After successful completion of this course, students will be able to:• correctly identify studies that use common quantitative methods• explain how to conduct content analysis, surveys, experiments, secondary data analysis• interpret methodological procedures and results of quantitative research• critically evaluate quantitative studies and identify quality research• apply gained knowledge to design and conduct their own quantitative studies

Assessment and permitted materials

- Mitarbeit (40%)
- Fristgerechte Abgabe von zwei Hausübungen (60%)
- Hü1 (25%), Hü2 (35%)

Minimum requirements and assessment criteria

Für eine positive Note müssen beide HÜs abgegeben und im Durchschnitt positiv sein (HÜ2 kann für eine nicht bestandene HÜ1 kompensieren). Die Anforderungen und der Beurteilungsmaßstab zu den Hausübungen bleiben im Home-Learning unverändert.

Notenschlüssel:
00,0 – 49,9% Nicht Genügend
50,0 - 62,9% Genügend
63,0 - 74,9% Befriedigend
75,0 - 86,9% Gut
87,0 - 100% Sehr Gut

Examination topics

In der Übung erarbeitete Inhalte eigenständig auf neue Fragestellungen anwenden, für die Erarbeitung der Hausübungen kann ein selbständiges Ergänzen der theoretischen Inhalte durch die dazugehörige Vorlesung und/oder Literatur nötig sein.

Reading list

- Brosius, H.-B., A. Haas & F. Koschel (2016). Methoden der empirischen Kommunikationsforschung. VS Verlag für Sozialwissenschaften/GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden, 7. überarbeitete Auflage.
- Karsay, K., Matthes, J., & Fröhlich, V. (2020). Gender role portrayals in television advertisements: Do channel characteristics matter?. Communications, 45(1), 28-52.
https://doi.org/10.1515/commun-2019-2055
- Hanusch, F. (2017). Journalistic Roles and Everyday Life: An empirical account of lifestyle journalists’ professional views. https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1370977
- Matthes, J. & Naderer, B. (2015). Children's consumption behavior in response to food product placements in movies. Journal of Consumer Behaviour, 14(2), 127–136. https://doi.org/10.1002/cb.1507

Group 10

max. 30 participants
Language: English
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Thursday 13.10. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Thursday 27.10. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Thursday 10.11. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Thursday 24.11. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Thursday 15.12. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
  • Thursday 19.01. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33

Aims, contents and method of the course

Students get to know and learn to apply the most common methods of quantitative data collection in Communication Science: content analysis, survey research, experimental designs, secondary data analysis. They learn to evaluate their own and others’ methods in terms of reliability and validity, and how to detect spurious relationships and false causality claims. After completion of the seminar, students are able to develop and implement quantitative designs for data collection, as well as critically evaluate methods in academic papers.

After successful completion of this course, students will be able to:
• correctly identify studies that use common quantitative methods
• explain how to conduct content analysis, surveys, experiments, secondary data analysis
• interpret methodological procedures and results of quantitative research
• critically evaluate quantitative studies and identify quality research
• apply gained knowledge to design and conduct their own quantitative studies

Assessment and permitted materials

Please note that the course will be taught in English. Assignments will be only accepted in English.

(1) Home Assignment 1 – 25%
(2) Home Assignment 2 – 35%
(3) Participation - In-class Exercises, Discussion – 40%

Minimum requirements and assessment criteria

• Good or very good command of written and spoken English.
• Attendance is obligatory for 75% of the time. You may miss a maximum of one class. (students are allowed to miss a maximum of one class).
• The seminar is planned as in-person class – this is a subject to change based on the development in the future and the university recommendations.
• Both home assignments must be submitted in order to complete the course. Home assignments must be done individually and not in a group.

Grading:
• 0 - 49,9 % - Unsatisfactisfactory (5)
• 50 - 62.9 % - Sufficient (4)
• 63 - 74.9 % - Satisfactory (3)
• 75 - 86,9 % - Good (2)
• 87 - 100 % - Excellent (1)

Examination topics

Causality, reliability and validity
Quantitative content analysis
Survey
Experiment
Secondary data

Reading list

a) Book:
• Kumar, R. (2011). Research Methodology – a step guide for beginners. Sage Publishing, London (physical book available via u:search)
b) Articles:
• Karsay, K., Matthes, J. & Fröhlich, V. (2020). Gender role portrayals in television advertisements: Do channel characteristics matter?. Communications, 45(1), 28-52. https://doi.org/10.1515/commun-2019-2055 (can be found on Moodle)
• Hanusch, F. (2017). Journalistic Roles and Everyday Life: An empirical account of lifestyle journalists’ professional views. Journalism Studies, 1-19. (available online via u:search)
• Matthes, J., & Naderer, B. (2015). Children's consumption behavior in response to food product placements in movies. Journal of Consumer Behaviour, 14, 127-136. (available online via u:search)

Association in the course directory

Last modified: Th 14.11.2024 00:15