220053 UE METH: UE QUANTI Quantitative Data Collection (2022W)
Labels
Summary
Registration/Deregistration
- Registration is open from Mo 19.09.2022 09:00 to We 21.09.2022 18:00
- Deregistration possible until Mo 31.10.2022 23:59
Groups
Group 1
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
We are planning to hold courses on-site to enable personal exchange between students and the teacher. However, due to COVID-19, we might have to switch to a digital format at short notice. Please regularly obtain information on u:find and check your e-mails.
- Tuesday 11.10. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
- Tuesday 25.10. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
- Tuesday 15.11. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
- Tuesday 29.11. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
- Tuesday 13.12. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
- Tuesday 17.01. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
- Tuesday 31.01. 15:00 - 16:30 Class Room 3 ZID UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 2H-O1-25
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
(2) Home Assignment 2 – 35%
(3) In-class Exercises – 20%
(4) In-class Discussion – 10%
(5) In-class Group Tasks – 10%
Minimum requirements and assessment criteria
• ability to meet a set-in-stone deadline
• obligatory attendance (students are allowed to miss a maximum of one class)
• both home assignments must be submitted in order to complete the courseA = 1 (Very Good): 87 - 100%
B = 2 (Good): 75 - 86,99%
C = 3 (Satisfactory): 63 - 74,99%
D = 4 (Enough): 50 - 62,99%
F = 5 (Not Enough): 00 - 49,99%
Reading list
+ three academic articles (to be announced during the first session)
Group 2
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Achtung: Sollten mehr Studierende angemeldet sein, als die Raumkapazität zulässt, wird die Veranstaltung digital abgehalten.
Informationen zum Ablauf der Lehrveranstaltung erhalten alle korrekt angemeldeten Studierenden rechtzeitig per E-Mail. Im Falle von digitaler Lehre bzw. hybrider Lehre bleiben die Ziele und Inhalte der Lehrveranstaltung unverändert. Methodisch kommen verschiedene Übungsaktivitäten via Moodle zum Einsatz. Ergänzend können einzelne Gruppenarbeiten in einem Online-Live-Setting stattfinden.
- Tuesday 11.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
- Tuesday 25.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
- Tuesday 15.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
- Tuesday 29.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
- Tuesday 13.12. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
- Tuesday 17.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
- Tuesday 31.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
Aims, contents and method of the course
Es wird dringend empfohlen die dazugehörige Vorlesung zu besuchen!
Assessment and permitted materials
Im Falle von digitaler Lehre bzw. hybrider Lehre wird die Mitarbeit ebenfalls durch die Abgabe von Mitarbeitsübungen bewertet. Die Arbeitsaufträge werden in diesem Fall jeweils in den entsprechenden Einheiten auf Moodle gestellt.
Minimum requirements and assessment criteria
Benotung:
60 % Hausübungen + 40 % Mitarbeit
2 Hausübungen:
Hausübung 1: 25 %
Hausübung 2: 35 %
Für eine positive Note müssen beide Hausübungen abgegeben werden und im Durchschnitt 50 % der Gesamtpunkte erreicht werden (d.h. über beide Hausübungen hinweg 30 Punkte). Zudem muss die Mitarbeit als Teilleistung ebenfalls positiv sein, d.h. es müssen mindestens 20 Mitarbeitspunkte über das Semester hinweg gesammelt werden.
Im Falle von digitaler bzw. hybrider Lehre bleiben die Anforderungen und der Beurteilungsmaßstab zu den Hausübungen und Mitarbeitsübungen unverändert.
Notenschlüssel:
100 - 87,0 % Sehr Gut
86,9 - 75,0 % Gut
74,9 - 63,0 % Befriedigend
62,9 - 50,0 % Genügend
49,9 - 00,0 % Nicht Genügend
Reading list
Group 3
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Ablauf:
Quanti 1 Organisatorisches & Einführung
Quanti 2 Kausalität, Validität, Reliabilität (+ Ausgabe HÜ1)
Deadline HÜ1
Quanti 3 Inhaltsanalyse
Quanti 4 Befragung
Quanti 5 Experiment (+ Ausgabe HÜ2)
Quanti 6 Besprechung HÜ1, offene Fragen
Deadline HÜ2 & Forumsbeitrag
Am 31.01. findet keine Einheit statt.
- Tuesday 11.10. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
- Tuesday 25.10. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
- Tuesday 15.11. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
- Tuesday 29.11. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
- Tuesday 13.12. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
- Tuesday 17.01. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
- Tuesday 31.01. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
- Karsay, K., Matthes, J., & Fröhlich, V. (2020). Gender role portrayals in television advertisements: Do channel characteristics matter?. Communications, 45(1), 28-52.
https://doi.org/10.1515/commun-2019-2055
- Hanusch, F. (2017). Journalistic Roles and Everyday Life: An empirical account of lifestyle journalists’ professional views. https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1370977
- Matthes, J. & Naderer, B. (2015). Children's consumption behavior in response to food product placements in movies. Journal of Consumer Behaviour, 14(2), 127–136. https://doi.org/10.1002/cb.1507
Group 4
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 12.10. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
- Wednesday 09.11. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
- Wednesday 23.11. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
- Wednesday 07.12. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
- Wednesday 11.01. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
- Wednesday 25.01. 15:00 - 16:30 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
40% Participation in seminar
60% Two homework assignments (25% for the first home assignment, 35% for the second homework assignment)For a positive grade, both homework assignments must be submitted and an average of 50% of the total points must be achieved.
Minimum requirements and assessment criteria
87.0 – 100% Excellent
75.0 – 86.9% Good
63.0 – 74.9% Satisfactory
50.0 – 62.9% Sufficient
00.0 – 49.9% Unsatisfactory
Reading list
Group 5
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Currently, we plan to hold courses on-site. In case the semester will take place in the form of remote learning, content and aims of the course remain unchanged.
The course will be taught in English. Assignments will be accepted in English and German.- Thursday 10.11. 09:45 - 13:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Friday 11.11. 09:45 - 13:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Saturday 12.11. 09:45 - 13:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
• timely submission of one home assignment (60%)
Minimum requirements and assessment criteria
• obligatory attendance (75% attendance required; that means a maximum of 90min can be missed)Grading:
60% homework
40% participation in classesTo receive a positive grade, both the homework assignments as well as the participation grades have to be positive.
Examination topics
- Operationalization and measurement of independent and dependent, manifest and latent, variables
- Validity and reliability
- Correlation and causality
- Basic understanding of experimental research, content analyses, and survey research
Reading list
Group 6
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Stand heute (10.07.2022) wird die Übung präsent abgehalten. Informationen zum Ablauf der Lehrveranstaltung im Sommersemester 2022 erhalten alle korrekt angemeldeten Studierenden rechtzeitig per E-Mail.
Im Falle von digitaler Lehre bzw. hybrider Lehre bleiben die Ziele und Inhalte der Lehrveranstaltung unverändert. Methodisch kommen verschiedene Übungsaktivitäten via Moodle zum Einsatz. Ergänzend können einzelne Gruppenarbeiten in einem Online-Live-Setting stattfinden.- Thursday 10.11. 09:45 - 13:15 Seminarraum 2, Währinger Straße 29 1.UG
- Friday 11.11. 09:45 - 13:15 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
- Saturday 12.11. 09:45 - 13:15 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
75% Anwesenheitspflicht, d.h. es ist eine Fehleinheit (= 90min!) möglich. Die Anwesenheitspflicht gilt bei Vor-Ort-Lehre wie auch bei digitaler bzw. hybrider Lehre. Im Falle von digitaler Lehre bzw. hybrider Lehre wird die Anwesenheitspflicht entweder über Anwesenheitsübungen oder über die Teilnahme an synchronen Online-Einheiten überprüft.Benotung: 60 % Hausübungen + 40 % Mitarbeit
Für eine positive Note müssen bei der Hausübung zumindest 30 Punkte erreicht werden. Zudem muss die Mitarbeit als Teilleistung ebenfalls positiv sein, d.h. es müssen mindestens 20 Mitarbeitspunkte über das Semester hinweg gesammelt werden.Im Falle von digitaler Lehre bzw. hybrider Lehre bleiben die Anforderungen und der Beurteilungsmaßstab zu den Hausübungen und zur Mitarbeit unverändert.Notenschlüssel:
100 - 87,0 % Sehr Gut
86,9 - 75,0 % Gut
74,9 - 63,0 % Befriedigend
62,9 - 50,0 % Genügend
49,9 - 00,0 % Nicht Genügend
Examination topics
Reading list
Group 7
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 11.10. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
- Tuesday 25.10. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
- Tuesday 15.11. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
- Tuesday 29.11. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
- Tuesday 13.12. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
- Tuesday 17.01. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
- Tuesday 31.01. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
Aims, contents and method of the course
Es wird dringend empfohlen die dazugehörige Vorlesung zu besuchen: https://ufind.univie.ac.at/de/course.html?lv=220054&semester=2022W
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Hausübung 1: 25 %
Hausübung 2: 35 %Für eine positive Note müssen beide Hausübungen abgegeben werden und im Durchschnitt 50 % der Gesamtpunkte erreicht werden (d.h. über beide Hausübungen hinweg 30 Punkte). Zudem muss die Mitarbeit als Teilleistung ebenfalls positiv sein, d.h. es müssen mindestens 20 Mitarbeitspunkte über das Semester hinweg gesammelt werden.
Im Falle von digitaler bzw. hybrider Lehre bleiben die Anforderungen und der Beurteilungsmaßstab zu den Hausübungen und Mitarbeitsübungen unverändert.Notenschlüssel:
100 - 87,0 % Sehr Gut
86,9 - 75,0 % Gut
74,9 - 63,0 % Befriedigend
62,9 - 50,0 % Genügend
49,9 - 00,0 % Nicht Genügend
Reading list
Group 8
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Nach derzeitigem Stand (31.07.22) kann der Kurs in Präsenz vor Ort stattfinden. Im Falle von hybrider oder digitaler Lehre (je nach COVID-19-Situation) bleiben die Anforderungen und der Beurteilungsmaßstab unverändert.
- Tuesday 11.10. 13:15 - 14:45 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
- Tuesday 25.10. 13:15 - 14:45 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
- Tuesday 15.11. 13:15 - 14:45 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
- Tuesday 29.11. 13:15 - 14:45 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
- Tuesday 13.12. 13:15 - 14:45 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
- Tuesday 17.01. 13:15 - 14:45 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
- Tuesday 31.01. 13:15 - 14:45 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Reading list
Group 9
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 13.10. 16:45 - 18:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Thursday 27.10. 16:45 - 18:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Thursday 10.11. 16:45 - 18:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Thursday 24.11. 16:45 - 18:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Thursday 15.12. 16:45 - 18:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
- Thursday 19.01. 16:45 - 18:15 Lehrredaktion Publizistik, Währinger Straße 29 2.OG
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
- Fristgerechte Abgabe von zwei Hausübungen (60%)
- Hü1 (25%), Hü2 (35%)
Minimum requirements and assessment criteria
00,0 – 49,9% Nicht Genügend
50,0 - 62,9% Genügend
63,0 - 74,9% Befriedigend
75,0 - 86,9% Gut
87,0 - 100% Sehr Gut
Examination topics
Reading list
- Karsay, K., Matthes, J., & Fröhlich, V. (2020). Gender role portrayals in television advertisements: Do channel characteristics matter?. Communications, 45(1), 28-52.
https://doi.org/10.1515/commun-2019-2055
- Hanusch, F. (2017). Journalistic Roles and Everyday Life: An empirical account of lifestyle journalists’ professional views. https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1370977
- Matthes, J. & Naderer, B. (2015). Children's consumption behavior in response to food product placements in movies. Journal of Consumer Behaviour, 14(2), 127–136. https://doi.org/10.1002/cb.1507
Group 10
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 13.10. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
- Thursday 27.10. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
- Thursday 10.11. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
- Thursday 24.11. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
- Thursday 15.12. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
- Thursday 19.01. 09:45 - 11:15 Seminarraum 6 UniCampus Hof 7 Eingang 7.1 OG01 2H-O1-33
Aims, contents and method of the course
• correctly identify studies that use common quantitative methods
• explain how to conduct content analysis, surveys, experiments, secondary data analysis
• interpret methodological procedures and results of quantitative research
• critically evaluate quantitative studies and identify quality research
• apply gained knowledge to design and conduct their own quantitative studies
Assessment and permitted materials
(2) Home Assignment 2 – 35%
(3) Participation - In-class Exercises, Discussion – 40%
Minimum requirements and assessment criteria
• Attendance is obligatory for 75% of the time. You may miss a maximum of one class. (students are allowed to miss a maximum of one class).
• The seminar is planned as in-person class – this is a subject to change based on the development in the future and the university recommendations.
• Both home assignments must be submitted in order to complete the course. Home assignments must be done individually and not in a group.Grading:
• 0 - 49,9 % - Unsatisfactisfactory (5)
• 50 - 62.9 % - Sufficient (4)
• 63 - 74.9 % - Satisfactory (3)
• 75 - 86,9 % - Good (2)
• 87 - 100 % - Excellent (1)
Examination topics
Quantitative content analysis
Survey
Experiment
Secondary data
Reading list
• Kumar, R. (2011). Research Methodology – a step guide for beginners. Sage Publishing, London (physical book available via u:search)
b) Articles:
• Karsay, K., Matthes, J. & Fröhlich, V. (2020). Gender role portrayals in television advertisements: Do channel characteristics matter?. Communications, 45(1), 28-52. https://doi.org/10.1515/commun-2019-2055 (can be found on Moodle)
• Hanusch, F. (2017). Journalistic Roles and Everyday Life: An empirical account of lifestyle journalists’ professional views. Journalism Studies, 1-19. (available online via u:search)
• Matthes, J., & Naderer, B. (2015). Children's consumption behavior in response to food product placements in movies. Journal of Consumer Behaviour, 14, 127-136. (available online via u:search)
• correctly identify studies that use common quantitative methods
• explain how to conduct content analysis, surveys, experiments, secondary data analysis
• interpret methodological procedures and results of quantitative research
• critically evaluate quantitative studies and identify quality research
• apply gained knowledge to design and conduct their own quantitative studies