230042 SE Qualitative Methods: Discourse, Text and Content Analysis (2012S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Su 12.02.2012 12:00 to We 22.02.2012 12:00
- Registration is open from Th 01.03.2012 12:00 to Su 04.03.2012 12:00
- Registration is open from Th 08.03.2012 12:00 to Su 11.03.2012 12:00
- Deregistration possible until Tu 20.03.2012 23:59
Details
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 07.03. 10:15 - 11:45 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 3, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Wednesday 14.03. 10:15 - 11:45 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 3, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Wednesday 21.03. 10:15 - 11:45 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 3, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Wednesday 28.03. 10:15 - 11:45 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 3, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Wednesday 18.04. 10:15 - 11:45 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 3, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Wednesday 25.04. 10:15 - 11:45 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 3, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Wednesday 02.05. 10:15 - 11:45 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 3, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Wednesday 09.05. 10:15 - 11:45 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 3, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Wednesday 16.05. 10:15 - 11:45 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 3, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Wednesday 23.05. 10:15 - 11:45 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 3, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Wednesday 30.05. 10:15 - 11:45 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 3, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Wednesday 06.06. 10:15 - 11:45 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 3, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Wednesday 13.06. 10:15 - 11:45 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 3, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Wednesday 20.06. 10:15 - 11:45 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 3, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Wednesday 27.06. 10:15 - 11:45 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 3, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Prüfungsimmanente LV. Die Gesamtnote ergibt sich aus:
- LV-Teilnahme (Pünktlichkeit, Mitarbeit) und fristgerechte Abgabe der Arbeiten
- Individuelle und Gruppenarbeiten
- Abgabe eines Forschungsberichts (Gruppenarbeit)ACHTUNG:
max. 2 SE-Einheiten Abwesenheit (Pünktlichkeit wird vorausgesetzt!)
Für den erfolgreichen Abschluss ist die Abgabe des Forschungsberichts zwingende Voraussetzung.
- LV-Teilnahme (Pünktlichkeit, Mitarbeit) und fristgerechte Abgabe der Arbeiten
- Individuelle und Gruppenarbeiten
- Abgabe eines Forschungsberichts (Gruppenarbeit)ACHTUNG:
max. 2 SE-Einheiten Abwesenheit (Pünktlichkeit wird vorausgesetzt!)
Für den erfolgreichen Abschluss ist die Abgabe des Forschungsberichts zwingende Voraussetzung.
Minimum requirements and assessment criteria
Participants can discuss and critically evaluate text and discourse analytical research. They know methodological principles and quality criteria of such research. They can plan their own research projects and use established techniques of data gathering and analysis.
Examination topics
Theory-Input of teacher, group exercises, readings, discussion
Reading list
- Altheide, David L. (1996). Qualitative Media Analysis (= Qualitative Research Methods Series, Bd. 38), Thousand Oaks, London, New Delhi.
- Uwe Flick et al. (Hg.) (2000). Qualitative Forschung. Ein Handbuch, Reinbek.
- Wodak, Ruth und Michal Krzyzanowski (2008). Qualitative Discourse Analysis in the Social Sciences. London.
- Lamnek (2005): Qualitative Sozialforschung: Lehrbuch, Weinheim.
- Fairclough, Norman (2003). Analyzing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London.
- Jäger, Siegfried & Margarete Jäger (2007). Deutungskämpfe. Theorie und Praxis Kritischer Diskursanalyse. Wiesbaden.
- Kuckartz, Udo et al. (2008). Qualitative Evaluation. Der Einstieg in die Praxis. 2. Aufl., Wiesbaden.
- Mayring, Philipp (2000): Qualitative Inhaltsanalyse. Grundlagen und Techniken. Weinheim.
- Uwe Flick et al. (Hg.) (2000). Qualitative Forschung. Ein Handbuch, Reinbek.
- Wodak, Ruth und Michal Krzyzanowski (2008). Qualitative Discourse Analysis in the Social Sciences. London.
- Lamnek (2005): Qualitative Sozialforschung: Lehrbuch, Weinheim.
- Fairclough, Norman (2003). Analyzing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London.
- Jäger, Siegfried & Margarete Jäger (2007). Deutungskämpfe. Theorie und Praxis Kritischer Diskursanalyse. Wiesbaden.
- Kuckartz, Udo et al. (2008). Qualitative Evaluation. Der Einstieg in die Praxis. 2. Aufl., Wiesbaden.
- Mayring, Philipp (2000): Qualitative Inhaltsanalyse. Grundlagen und Techniken. Weinheim.
Association in the course directory
in 505: BA M3 SE Qualitative Methoden
Last modified: Mo 07.09.2020 15:39
In the framework of a project simulation we discuss and try out various techniques of data analysis. In small groups the various steps of the research process are carried out in practice.