Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
230060 UE B8 Sociology of Social Work A practice field of social science (2025W)
Sociology in Practice
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 22.08.2025 00:01 to We 17.09.2025 23:59
- Deregistration possible until We 15.10.2025 23:59
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- N Friday 17.10. 11:30 - 13:00 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 3, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Friday 31.10. 13:15 - 18:15 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 3, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Saturday 29.11. 09:45 - 16:30 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 3, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Friday 19.12. 15:00 - 20:00 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 3, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
- Saturday 24.01. 09:45 - 16:30 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 3, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
I) Four basic texts on theory and research in social work are made available and read. In a single choice test, large lines of the texts are asked (50% of the assessment).II) One of the following two tasks can be chosen, which make up the remaining 50% of the assessment:a) Ideal-typical sociologically responsible evaluation reports are available in which the effects of social work are discussed. These are processed and summarized using secondary analysis.b) Experts in the sociology of social work are interviewed on questions relating to the development of methodological concepts, needs and/or impact analyzes (e.g. development plan for disability assistance in Styria, social report of the state of Upper Austria, etc.) or develop a guide and an interpretation protocol for the expert* inside interview.
Minimum requirements and assessment criteria
Compliance with attendance
Participation in the single choice tests
Participation in the exercises in the course (interviewing, simulation game)
Participation in the single choice tests
Participation in the exercises in the course (interviewing, simulation game)
Examination topics
Lesen (in großen Linien) dieser Texte
Brandstetter, M. (2023): How to do Transdisciplinarity. Erfordernisse und Chancen für die Soziale Arbeit. In: Brandstetter, M.; Muckenhuber, J. (Hg.): Forschung in der Sozialen Arbeit. Im Auftrag der OGSA. Im Erscheinen (BELTZ Verlag)Groenemeyer, A. (2012): Soziologie sozialer Probleme – Fragestellungen, Konzepte und theoretische Perspektiven. In: Albrecht, G.; Groenemeyer, A. (Hrsg.): Handbuch soziale Probleme Band 1, 2. überarbeitete Auflage, Wiesbaden: VS Verlag. S. 80 -117
Brandstetter, M. (2023): How to do Transdisciplinarity. Erfordernisse und Chancen für die Soziale Arbeit. In: Brandstetter, M.; Muckenhuber, J. (Hg.): Forschung in der Sozialen Arbeit. Im Auftrag der OGSA. Im Erscheinen (BELTZ Verlag)Groenemeyer, A. (2012): Soziologie sozialer Probleme – Fragestellungen, Konzepte und theoretische Perspektiven. In: Albrecht, G.; Groenemeyer, A. (Hrsg.): Handbuch soziale Probleme Band 1, 2. überarbeitete Auflage, Wiesbaden: VS Verlag. S. 80 -117
Reading list
Eine ausführliche Literaturliste wird am Beginn der Lehrveranstaltung gelegt.
Groenemeyer, A. (2012): Soziologie sozialer Probleme – Fragestellungen, Konzepte und theoretische Perspektiven. In: Albrecht, G.; Groenemeyer, A. (Hrsg.): Handbuch soziale Probleme Band 1, 2. überarbeitete Auflage, Wiesbaden: VS Verlag. S. 90 - 117Mayrhofer, H. (2017): Wirkungsevaluation mobiler Jugendarbeit: methodische Zugänge und empirische Ergebnisse. Opladen, Berlin, Toronto: Verlag Barbara BudrichSimmel, G. (1908): Soziologie. Untersuchungen über die Formen der Vergesellschaftung. 1. Auflage Berlin:Duncker & Humbold
Groenemeyer, A. (2012): Soziologie sozialer Probleme – Fragestellungen, Konzepte und theoretische Perspektiven. In: Albrecht, G.; Groenemeyer, A. (Hrsg.): Handbuch soziale Probleme Band 1, 2. überarbeitete Auflage, Wiesbaden: VS Verlag. S. 90 - 117Mayrhofer, H. (2017): Wirkungsevaluation mobiler Jugendarbeit: methodische Zugänge und empirische Ergebnisse. Opladen, Berlin, Toronto: Verlag Barbara BudrichSimmel, G. (1908): Soziologie. Untersuchungen über die Formen der Vergesellschaftung. 1. Auflage Berlin:Duncker & Humbold
Association in the course directory
Im auslaufenden Bachelorstudiengang Soziologie Äquivalent zu BA A1 Werkstatt/Exkursion.
Last modified: Fr 27.06.2025 00:02
In this respect, the UE also aims at the following priorities:
1. Students can identify and apply sociological theories of social work that structurally and historically explain the emergence and function of social work (welfare state security, empowerment, inclusion mediation) in modern/late modern societies.
2. The students apply social theoretical principles in order to focus on problems in social work (inequality, social problems).
3. Students apply sociological methods that justify research designs and the implementation of social planning and impact analysis studies.