Universität Wien

230070 SE B9 Pierre Bourdieu and Erik Olin Wright: The Analysis of Social Inequality in Contemporary Society (2024W)

Sociological Theories: Consolidation (Seminar)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 23 - Soziologie
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

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Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 04.10. 15:00 - 18:15 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
  • Friday 18.10. 15:00 - 18:15 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
  • Friday 15.11. 15:00 - 18:15 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
  • Friday 22.11. 15:00 - 18:15 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
  • Friday 06.12. 15:00 - 18:15 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
  • Friday 24.01. 15:00 - 18:15 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre

Information

Aims, contents and method of the course

The study of social inequality is a central research area in sociology. Therefore, sociologists have been interested in the topic from the beginning, and there are various theories about social inequality. As the structure of society became more complex in the second half of the 20th century, new theories of inequality emerged to enable the class analysis of society. Pierre Bourdieu and Erik Olin Wright are two prominent and influential sociologists who tried to explain the class structure and dynamics of society with their theories.

The aim of this course is to gain an in-depth understanding of Bourdieu's and Wright's class theories. For this purpose, we will study Bourdieu's and Wright's theories of social inequality in the seminar using their original works and discuss important terms and concepts as well as current applications. Bourdieu's perspective, which emphasizes the cultural dimension of inequality, together with Wright's analytical Marxism, can help us create a more precise analysis of class structure. Furthermore, the seminar offers a comparison between the two theories and highlights their differences and similarities (e.g., the role of occupation in class analysis).

Assessment and permitted materials

The course content will be covered through the reading of required texts, lectures by the course instructor, group work, and joint discussions. Additionally, the aim of the course is to offer an interactive experience. To deepen our knowledge, homework assignments will be given.

Therefore, active participation in discussions during the sessions and preparation for the course through reading texts play a significant role in the course. Furthermore, participants must either present on a selected topic (e.g., why the topic of inequality is so important in sociology) or write a short text (1-2 pages).

Minimum requirements and assessment criteria

Voraussetzung für eine positive Beurteilung ist das Erfüllen aller Teilleistungen; nämlich das Lesen der Pflichtliteratur und das Schreiben der Hausaufgaben, Teilnahme an Diskussionen und ein kurzes Referat (oder ein kurzes Essay)
Jede Teilleistung wird selbstständig nach einem Punktesystem von insgesamt 100 Punkten bewertet.

Gewichtung der Teilleistungen:
- Aktive Mitarbeit und Teilnahme an Diskussionen (20%)
- Textlektüre und Hausaufgaben (50%)
- ein kurzes Referat oder ein kurzes Essay (30%)

Für eine positive Benotung sind insgesamt mindestens 50 Punkte erforderlich sowie das Erfüllen aller Teilleistungen.
Notenschlüssel:
100-89 Punkte Sehr Gut (1)
88-76 Punkte Gut (2)
75-63 Punkte Befriedigend (3)
62-50 Punkte Genügend (4)
49-0 Punkte Ungenügend (5) (nicht bestanden)

Examination topics

Textlektüre und Hausaufgaben, Teilnahme an Diskussionen, und ein kurzes Referat oder ein kurzes Essay

Reading list

Bourdieu, P., Schwibs, B., & Russer, A. (2018). Die feinen Unterschiede : Kritik der gesellschaftlichen Urteilskraft (26. Auflage). Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Fröhlich, G. (2014). Bourdieu-Handbuch : Leben - Werk - Wirkung (Sonderausgabe). Stuttgart Weimar: Verlag J.B. Metzler.
Seidman, G. W. (2020). Class, Gender, and Utopian Community: In Memory of Erik Olin Wright. Politics & Society, 48(4), 505–524. doi: 10.1177/0032329220965395
Wright, E. O. (2015). Understanding class. London New York: Verso.
Wright, E. O., Nachtwey, O., Hölzing, P., Suhrkamp Verlag, & Verlag. (2023). Warum Klasse zählt (Erste Auflage, deutsche Erstausgabe). Berlin: Suhrkamp.
Wright, E. O. (1980). Class and occupation. Theory and Society, 9(1), 177-214.

Association in the course directory

Im auslaufenden Bachelorstudiengang Soziologie Äquivalent zu BA T2 SE Ausgewählte Paradigmen soziologischer Theorien.

Last modified: Fr 20.09.2024 10:46