Universität Wien

230101 SE Destination Fairness: Social Inequality in Tourism (2024S)

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 23 - Soziologie
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

20.03.2024: Exkursion Architekturzentrum Wien (Siehe: https://www.azw.at/de/termin/komm-mit-wir-verreisen/2024-03-25/)

Monday 04.03. 16:45 - 20:00 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Wednesday 20.03. 19:00 - 22:00 Ort in u:find Details
Monday 15.04. 16:45 - 20:00 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Monday 22.04. 16:45 - 20:00 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Monday 27.05. 16:45 - 20:00 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Monday 17.06. 16:45 - 20:00 Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock

Information

Aims, contents and method of the course

Ein immer größerer Teil der Bevölkerung reist, wobei Reisen häufiger, weiter weg aber auch für geringere Zeit geplant werden. Die österreichische Wohnbevölkerung unternahm im Jahr 2022 rund 22 Millionen Urlaubsreisen ins In- und Ausland. Der Tourismus ist zu einem zentralen Bestandteil des Lebensstils für weite Gruppen der Bevölkerung geworden. Er bietet eine Möglichkeit für positiven kulturellen Austausch für alle Beteiligten und wird als weltweiter Wohlstandsförderer gesehen. Mit diesen positiven Auswirkungen gehen jedoch auch Schattenseiten des Tourismus einher. So leiden zunehmend mehr Tourismusdestinationen unter Massen- oder sogar Overtourismus. Die daraus resultierende Eingriffe in die Umwelt und das Sozialgefüge haben Auswirkungen auf die Lebenswelt der „Bereisten“.
Der Ruf des Tourismus eine „weiße Industrie“ - und damit ökologisch verträglicher als andere Industrien zu sein - ist fraglich.
Soziale Verantwortung und nachhaltige Werte müssen von Tourismusregionen mit den Bewohner:innen ausgehandelt und gegenüber Reisenden vertreten werden. Damit einhergehend sollte der aus dem Tourismus resultierende Geldfluss jedoch auch nicht gestört werden. Doch wie kann man den Tourismus in Hinblick auf die Umwelt, die Kultur und das soziale Gefüge nachhaltiger und sozial gerechter gestalten? Wie kann der Tourismus reguliert oder gezügelt werden.? Gibt es überhaupt einen „fairen“ Tourismus?
Das Ziel der Lehrveranstaltung besteht demnach darin, soziale Ungleichheit und fehlende Nachhaltigkeit im Tourismus in Hinblick auf ein gewähltes Forschungsthema zu erforschen und mit soziologischen Konzepten zu bearbeiten und analysieren. Geplant ist die Durchführung eines durch die LV-Leitung begleiteten empirischen Forschungsprojekt in Kleingruppen. Der zweite Termin der LV ist der Besuch einer Diskussionsveranstaltung im Kontext des österreichischen Kulturerbe Bad Ischls (Veranstaltungsort Wien). Es wird das Konzept des Inverted Classroom verwendet.

Assessment and permitted materials

Regular participation is important. During the semester small to-do's will accompany the research process. At the end of the semester a presentation of the research results must be held and a research paper (possibility of group work) must be submitted.

Note from the SPL:
The provision of all partial services is a prerequisite for a positive assessment, unless something else was explicitly noted.
If individual compulsory partial performances are not provided, the course is deemed to be abandoned. If there is no important and unpredictable reason for the student to fail to perform, the course will be assessed negatively.
If there is such a reason (e.g. a longer illness), the student can also be canceled from the course after the deadline. The course management decides whether there is an important reason. The application for deregistration must be submitted immediately after the reason has occurred.
If a part of the performance is fraudulently obtained, i.e. cheated during an examination or a test, plagiarized in a written work or if the signatures on attendance lists are falsified, the entire course will be rated as "not assessed" and entered in the grade recording system with the note "cheated / fraudulently" .
In the course of the assessment, plagiarism software (Turnitin in Moodle) can be used: details will be announced by the lecturer in the course.

Minimum requirements and assessment criteria

You may miss one class. If you are not able to come on the fieldtrip, appropriate compensation work is necessary. A research paper must be submitted at the end of the semester.

Participation (20%)
Submission of regular tasks (20%)
Presentation of the results (20%)
Research paper (40%)

Examination topics

Work in teams or alone; regular tasks during the semester; presentation; research paper

Reading list

Gössling , S., Scott, D. & Hall, M.C. (2021) Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19, In: Journal of Sustainable Tourism, 29(1), p. 1-20.
Kagermaier, A. & Erdmenger, E. (2019) Overtourism: Ein Beitrag für eine sozialwissenschaftlich basierte Fundierung und Differenzierung der Diskussion. Zeitschrift für Tourismuswissenschaft, (11)1, S. 65–98.
Rickly Jillian M., Vidon Elizabeth S. (2018) Authenticity & Tourism, Materialities, Perceptions, Experiences. Bingley: Emerald Publ.

Association in the course directory

in 505: SE im BA SM Wahlmodul

Last modified: Th 22.02.2024 18:26