Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
230110 UE M3 Social Theory and Critique (2025S)
Theory - Workshop
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Sa 01.02.2025 00:01 to Su 23.02.2025 23:59
- Deregistration possible until Sa 15.03.2025 23:59
Details
max. 22 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 19.03. 09:45 - 13:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
- Wednesday 02.04. 09:45 - 13:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
- Wednesday 30.04. 09:45 - 13:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
- Wednesday 14.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
- Wednesday 28.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
- Wednesday 11.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
- Wednesday 25.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
Information
Aims, contents and method of the course
In this seminar we will explore the potential of explicitly critical theories. Our focus will not only be on the question how social totality can be conceived, but also what characteristics critical theories in particular have and what assumptions they make. What distinguishes ‘critical’ from ‘uncritical’ theories? What commonalities and differences are there between different approaches to critical social theory? In this seminar we will read and discuss texts that are considered important within traditions of critical theories and determine the ways in which critical theories conceive of society, how they are concerned with the possibilities for social change, and how they investigate the relationship between power and knowledge. We will also enquire into the consequences of digital information and communication technologies, including AI for critical thought.
Assessment and permitted materials
1. Written critique of one of the required readings - 20%
2. Oral presentation of this critique in the seminar - 20%
3. Essay (application of a theoretical approach to a particular problematic or case study) - 60%
2. Oral presentation of this critique in the seminar - 20%
3. Essay (application of a theoretical approach to a particular problematic or case study) - 60%
Minimum requirements and assessment criteria
Es besteht Anwesenheitspflicht. Um die Anforderungen dieses Seminars zu erfüllen, wird von Ihnen erwartet, dass Sie die für jedes Seminar vorgeschriebene Lektüre lesen; dass Sie bereit sind, sich aktiv an Gruppendiskussionen über die Theorien, Konzepte, Themen und Perspektiven, die in den Lektüren angesprochen werden, zu beteiligen und der Gruppe Ihre Interpretationen und Perspektiven zu den Lektüren in den Seminareinheiten zu vermitteln.Kriterien für die Bewertung der Teilleistungen:
1. Nachvollziehbare Relevanz des ausgewählten Themas; verständliche Vermittlung; deutliche eigene Leistung.
2. Logische Entwicklung und klare Veranschaulichung eines Arguments und/oder Antwort auf eine spezifische Frage.
3. Klare Struktur und angemessene Darstellung (Einleitung, Hauptteil und Schluss; klarer Aufbau, korrekte Grammatik und Syntax).
4. Bezugnahme auf im Seminar behandelte wissenschaftliche Literatur und korrekte Zitierweise (Harvard- oder Chicago-Stil) sowie Aufführen eines vollständigen Literaturverzeichnisses.Alle Leistungskontrollen müssen erfüllt und positiv bewertet werden (d.h. Noten 1-4).
1. Nachvollziehbare Relevanz des ausgewählten Themas; verständliche Vermittlung; deutliche eigene Leistung.
2. Logische Entwicklung und klare Veranschaulichung eines Arguments und/oder Antwort auf eine spezifische Frage.
3. Klare Struktur und angemessene Darstellung (Einleitung, Hauptteil und Schluss; klarer Aufbau, korrekte Grammatik und Syntax).
4. Bezugnahme auf im Seminar behandelte wissenschaftliche Literatur und korrekte Zitierweise (Harvard- oder Chicago-Stil) sowie Aufführen eines vollständigen Literaturverzeichnisses.Alle Leistungskontrollen müssen erfüllt und positiv bewertet werden (d.h. Noten 1-4).
Examination topics
Required readings for each seminar and further materials that will be made available on the Moodle learning platform.
Reading list
Indicative Reading List (the precise reading list will be made available at the beginning of the seminar):
Calhoun, Craig (2002): The Critical Dimension in Sociological Theory. Handbook of Sociological Theory, edited by Jonathan H. Turner. New York: Kluwer Academic / Plenum Publishers.
Butler, Judith (2006): Was ist Kritik? Ein Essay über Foucaults Tugend. Transversal.
Foucault, Michel (1992): Was ist Kritik? Berlin: Merve.
Fraser, N. (1985). What’s Critical about Critical Theory? The Case of Habermas and Gender. New German Critique, 35, 97–131.
Hill-Collins, Patricia (2023): Intersektionalität als kritische Sozialtheorie. Berlin: Unrast.
Horkheimer, Max (1995): Traditionelle und kritische Theorie. In: ders.: Traditionelle und kritische Theorie. Fünf Aufsätze. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.
Reckwitz, Andreas (2015): "Kritische Gesellschaftstheorie heute. Zum Verhältnis von Poststrukturalismus und Kritischer Theorie." In Ders. Unscharfe Grenzen. Bielefeld: transcript Verlag; S. 283-300.
Stiegler, Bernhard (2009): Denken bis an die Grenzen der Maschine. Berlin: Diaphanes.
Calhoun, Craig (2002): The Critical Dimension in Sociological Theory. Handbook of Sociological Theory, edited by Jonathan H. Turner. New York: Kluwer Academic / Plenum Publishers.
Butler, Judith (2006): Was ist Kritik? Ein Essay über Foucaults Tugend. Transversal.
Foucault, Michel (1992): Was ist Kritik? Berlin: Merve.
Fraser, N. (1985). What’s Critical about Critical Theory? The Case of Habermas and Gender. New German Critique, 35, 97–131.
Hill-Collins, Patricia (2023): Intersektionalität als kritische Sozialtheorie. Berlin: Unrast.
Horkheimer, Max (1995): Traditionelle und kritische Theorie. In: ders.: Traditionelle und kritische Theorie. Fünf Aufsätze. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.
Reckwitz, Andreas (2015): "Kritische Gesellschaftstheorie heute. Zum Verhältnis von Poststrukturalismus und Kritischer Theorie." In Ders. Unscharfe Grenzen. Bielefeld: transcript Verlag; S. 283-300.
Stiegler, Bernhard (2009): Denken bis an die Grenzen der Maschine. Berlin: Diaphanes.
Association in the course directory
Last modified: We 25.06.2025 17:26