Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

230136 UE M5 From dream vacations to nightmare jobs: Tourism as a scene of social inequality (2025W)

Sociological Specialisation (Exercise)

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 23 - Soziologie
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

    Classes (iCal) - next class is marked with N

    • Wednesday 15.10. 16:45 - 20:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
    • Wednesday 29.10. 16:45 - 20:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
    • Wednesday 12.11. 16:45 - 20:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
    • Wednesday 26.11. 16:45 - 20:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
    • Wednesday 10.12. 16:45 - 20:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
    • Wednesday 07.01. 16:45 - 20:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre
    • Wednesday 21.01. 16:45 - 20:00 Seminarraum H10, Rathausstraße 19, Stiege 2, Hochparterre

    Information

    Aims, contents and method of the course

    Der Tourismus wird oft als Symbol für Freiheit, Erholung und kulturellen Austausch wahrgenommen. Doch hinter der Fassade des "Traumurlaubs" verbirgt sich eine komplexe Realität, die von sozialen Ungleichheiten, prekären Arbeitsbedingungen und ökologischen Herausforderungen geprägt ist. Diese Lehrveranstaltung beleuchtet den Tourismus als Bühne sozialer Ungleichheit und untersucht die Spannungsfelder zwischen wirtschaftlichen Interessen, sozialen Gerechtigkeitsfragen und ökologischer Verantwortung.
    Denn: Ein immer größerer Teil der Bevölkerung reist, wobei Reisen häufiger, weiter weg aber auch für geringere Zeit geplant werden. Der Tourismus bietet dabei nicht nur eine Möglichkeit für positiven kulturellen Austausch und gilt als weltweiter Wohlstandsförderer, immer mehr Tourismusdestinationen leiden auch unter Massen- oder sogar Overtourism, woraus Eingriffe in die Umwelt und das Sozialgefüge und die Lebenswelt der „Bereisten“ resultieren. Dabei stehen auch die Arbeitsbedingungen der Tourismusbranche häufig in Kritik: Viele Beschäftigte arbeiten lange und körperlich intensive Schichten, werden durch Tourist:innen vermehrt sexualisiert und sind aufgrund niedriger Löhne auf Trinkgeld angewiesen, welches jedoch nicht zur Alterssicherung beiträgt. Zusätzlich forcieren die zunehmende Digitalisierung in der Reiseplanung und -durchführung eine wachsende Klimasensibilität sowie die Segmentierung touristischer Angebote von z.B. Slow Travel über Sober Travel bis hin zu Sextourismus.

    Das Ziel der Lehrveranstaltung besteht darin, die Wechselwirkungen zwischen touristischem Verhalten, Arbeitsbedingungen und ökologischer Nachhaltigkeit im Tourismus zu untersuchen. Die Studierenden sollen ein vertieftes Verständnis für Theorien sozialer Ungleichheit entwickeln, insbesondere im Zusammenhang mit prekären Arbeitsverhältnissen, der Dienstleistungsgesellschaft, ökologischen Herausforderungen und sexualisierte Machtstrukturen. Im Laufe des Semesters bearbeiten die Studierenden in Gruppen (oder alleine) ein selbstgewähltes Thema, bei dem sie explorativ vorgehen, neue empirische Methoden ausprobieren können und abschließend ein Konzept für ein empirisches Forschungsprojekt in ihrem Themenbereich entwickeln.

    Assessment and permitted materials

    Regular participation is important. During the semester small to-do's will accompany the research process. At the end of the semester a presentation of a research proposal must be held and a research proposal (possibility of group work) must be submitted.

    Note from the SPL:
    The provision of all partial services is a prerequisite for a positive assessment, unless something else was explicitly noted.
    If individual compulsory partial performances are not provided, the course is deemed to be abandoned. If there is no important and unpredictable reason for the student to fail to perform, the course will be assessed negatively.
    If there is such a reason (e.g. a longer illness), the student can also be canceled from the course after the deadline. The course management decides whether there is an important reason. The application for deregistration must be submitted immediately after the reason has occurred.
    If a part of the performance is fraudulently obtained, i.e. cheated during an examination or a test, plagiarized in a written work or if the signatures on attendance lists are falsified, the entire course will be rated as "not assessed" and entered in the grade recording system with the note "cheated / fraudulently" .
    In the course of the assessment, plagiarism software (Turnitin in Moodle) can be used: details will be announced by the lecturer in the course.

    Minimum requirements and assessment criteria

    You may miss one class. If you are not able to come on the fieldtrip, appropriate compensation work is necessary. A research paper must be submitted at the end of the semester.

    Participation (20%)
    Submission of regular tasks (20%)
    Presentation of the results (20%)
    Research proposal (40%)

    Examination topics

    Work in teams or alone; regular tasks during the semester; presentation; research proposal

    Reading list

    Gössling , S., Scott, D. & Hall, M.C. (2021) Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19, In: Journal of Sustainable Tourism, 29(1), p. 1-20.
    Kagermaier, A. & Erdmenger, E. (2019) Overtourism: Ein Beitrag für eine sozialwissenschaftlich basierte Fundierung und Differenzierung der Diskussion. Zeitschrift für Tourismuswissenschaft, (11)1, S. 65–98.
    Rickly Jillian M., Vidon Elizabeth S. (2018) Authenticity & Tourism, Materialities, Perceptions, Experiences. Bingley: Emerald Publ.

    Association in the course directory

    Last modified: Fr 27.06.2025 00:02