240016 PS BM2 New Critical Perspectives (2024W)
Continuous assessment of course work
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Summary
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Su 01.09.2024 00:01 to Mo 23.09.2024 23:59
- Deregistration possible until Mo 14.10.2024 23:59
Registration information is available for each group.
Groups
Group 1
Anwesenheitspflicht in der ersten Einheit!Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Anwesenheitspflicht in der ersten Einheit!
--> Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.
--> Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
Alle Lehrenden der Proseminare „Neuere kritische Perspektiven“ legen Wert auf die diversitätskompetente Gestaltung aller Lehrveranstaltungen, die Schaffung geschützter Lern- und Lehrräume, ein fehlerfreundliches Lernsetting und den diversitätssensiblen Umgang miteinander innerhalb und außerhalb der Universität – seitens aller Beteiligter.
- Wednesday 09.10. 09:00 - 11:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Wednesday 16.10. 09:00 - 11:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Wednesday 23.10. 09:00 - 11:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Wednesday 06.11. 09:00 - 11:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- N Wednesday 27.11. 09:00 - 11:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Wednesday 11.12. 09:00 - 11:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Wednesday 08.01. 09:00 - 11:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Wednesday 15.01. 09:00 - 11:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Wednesday 22.01. 09:00 - 11:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
• Anwesenheitspflicht (entschuldigtes Fehlen von 3 x 90min gestattet)
• Mitgestaltung der LV-Einheiten, u.a. Mitarbeit, Feedback, Präsentationen
• Kontinuierliche Erfüllung von Aufgabenstellungen (Pflicht-Lektüre, Textproduktion etc.)
• Erstellen einer schriftlichen Proseminararbeit in der Länge von mind. 7.500 Wörtern bis spätestens 24.03.2025Die Anforderungen an die Proseminararbeit werden zu Beginn der LV vorgestellt.Zusätzliche Hinweise (alle)
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen. Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (Turnitin) zum Einsatz.
• Mitgestaltung der LV-Einheiten, u.a. Mitarbeit, Feedback, Präsentationen
• Kontinuierliche Erfüllung von Aufgabenstellungen (Pflicht-Lektüre, Textproduktion etc.)
• Erstellen einer schriftlichen Proseminararbeit in der Länge von mind. 7.500 Wörtern bis spätestens 24.03.2025Die Anforderungen an die Proseminararbeit werden zu Beginn der LV vorgestellt.Zusätzliche Hinweise (alle)
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen. Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (Turnitin) zum Einsatz.
Minimum requirements and assessment criteria
Grundvoraussetzung für die Benotung:
Teilnahme an ALLEN Präsenz- bzw. ggfs. Online- Seminarveranstaltungen (Anwesenheitspflicht! Fehlstunden im Rahmen von 3x90 min. erlaubt bei z.B. Krankheit) sowie Erfüllung aller geforderter Teilleistungen
Die Teilleistungen werden wie folgt gewichtet (Beurteilungsmaßstab in Klammern):
• Qualität der Mitgestaltung des PSs (Feedback für Kolleginnen, Diskussionen in Kleingruppen und Plenum, Reflexionsbereitschaft, etc.) (10 Punkte)
• Kontinuierliche Erfüllung der geforderten Aufgaben während des Semesters (30 Punkte)
• Erstellung einer Proseminararbeit laut Vorgaben (60 Punkte)
Es wird explizit darauf hingewiesen, dass für eine positive Beurteilung alle Teilleistungen erbracht werden müssen. Erst wenn alle Teile erbracht sind, wird der Benotungsspiegel wirksam.Benotungsspiegel:90 - 100 Punkte --> sehr gut
80 - 89,99 Punkte --> gut
70 - 79,99 Punkte --> befriedigend
60 - 69,99 Punkte --> genügend
0 - 59,99 Punkte --> nicht genügend
Teilnahme an ALLEN Präsenz- bzw. ggfs. Online- Seminarveranstaltungen (Anwesenheitspflicht! Fehlstunden im Rahmen von 3x90 min. erlaubt bei z.B. Krankheit) sowie Erfüllung aller geforderter Teilleistungen
Die Teilleistungen werden wie folgt gewichtet (Beurteilungsmaßstab in Klammern):
• Qualität der Mitgestaltung des PSs (Feedback für Kolleginnen, Diskussionen in Kleingruppen und Plenum, Reflexionsbereitschaft, etc.) (10 Punkte)
• Kontinuierliche Erfüllung der geforderten Aufgaben während des Semesters (30 Punkte)
• Erstellung einer Proseminararbeit laut Vorgaben (60 Punkte)
Es wird explizit darauf hingewiesen, dass für eine positive Beurteilung alle Teilleistungen erbracht werden müssen. Erst wenn alle Teile erbracht sind, wird der Benotungsspiegel wirksam.Benotungsspiegel:90 - 100 Punkte --> sehr gut
80 - 89,99 Punkte --> gut
70 - 79,99 Punkte --> befriedigend
60 - 69,99 Punkte --> genügend
0 - 59,99 Punkte --> nicht genügend
Examination topics
Der Prüfungsstoff besteht aus den bereitgestellten Texten und Unterlagen zu den Anforderungen des Seminars, siehe auch entsprechende Moodle-Plattform, die zur Verfügung steht.
Reading list
Pflichtlektüre wird bis zu LV-Beginn bekanntgegeben.
Group 2
Participation at first session is obligatory!The lecturer can invite students to a grade-relevant discussion about partial achievements. Partial achievements that are obtained by fraud or plagiarized result in the non-evaluation of the course (entry 'X' in certificate). The plagiarism software 'Turnitin' will be used.
The use of AI tools (e.g. ChatGPT) for the attainment of partial achievements is only allowed if explicitly requested by the course instructor.
The use of AI tools (e.g. ChatGPT) for the attainment of partial achievements is only allowed if explicitly requested by the course instructor.
max. 25 participants
Language: English
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 07.10. 15:00 - 18:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Monday 14.10. 15:00 - 18:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Monday 21.10. 15:00 - 18:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Monday 28.10. 15:00 - 18:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Monday 04.11. 15:00 - 18:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Monday 11.11. 15:00 - 18:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Monday 18.11. 15:00 - 18:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Aims, contents and method of the course
Objectives:After attending the course...
... students have a fundamental understanding of the critical, reflective, and collaborative attitude underlying anthropological research;
… can reflect on their implications for their own positionality;
... are aware of the ethical challenges that arise from the past and historical development of the discipline;
… have dealt with how anthropologists can face these challenges;
... have dealt with selected topics conveyed in the lecture (Vorlesung) "New Critical Perspectives" in more detail and in a group setting;
... have developed a deeper understanding of the importance of feminist, anti-racist and postcolonial positions in the disciplinary field of cultural and social anthropology.Furthermore, …
… students have an underlying capacity to engage and practice critical thinking (and writing);
… have a working knowledge of intersectionality, especially when it comes to discussing racialization, migration, and gender;
… have a strong background in racism, antiblackness and the legacy of Black female anthropologists;
… are aware of the (ethical) challenges in conducting research and the role of academia in knowledge production.Contents:This seminar has a strong focus on racism and antiblackness, including topics on anti-Roma racism and Indigeneity. Students will learn the importance of studying racism both in the field and in the academic environment. Through a feminist lens, they will learn about racist and epistemic violence, racialization, the role of migration, and of course gender, when conducting research. Students will be also familiarized with decolonial practices in research, calls for reparations, and new approaches to resistance and liberation.Methods:Participatory seminar setting with input, work in small groups, short presentations, if necessary, reports, assignments in individual work, text study, text and film analysis and discussions.
... students have a fundamental understanding of the critical, reflective, and collaborative attitude underlying anthropological research;
… can reflect on their implications for their own positionality;
... are aware of the ethical challenges that arise from the past and historical development of the discipline;
… have dealt with how anthropologists can face these challenges;
... have dealt with selected topics conveyed in the lecture (Vorlesung) "New Critical Perspectives" in more detail and in a group setting;
... have developed a deeper understanding of the importance of feminist, anti-racist and postcolonial positions in the disciplinary field of cultural and social anthropology.Furthermore, …
… students have an underlying capacity to engage and practice critical thinking (and writing);
… have a working knowledge of intersectionality, especially when it comes to discussing racialization, migration, and gender;
… have a strong background in racism, antiblackness and the legacy of Black female anthropologists;
… are aware of the (ethical) challenges in conducting research and the role of academia in knowledge production.Contents:This seminar has a strong focus on racism and antiblackness, including topics on anti-Roma racism and Indigeneity. Students will learn the importance of studying racism both in the field and in the academic environment. Through a feminist lens, they will learn about racist and epistemic violence, racialization, the role of migration, and of course gender, when conducting research. Students will be also familiarized with decolonial practices in research, calls for reparations, and new approaches to resistance and liberation.Methods:Participatory seminar setting with input, work in small groups, short presentations, if necessary, reports, assignments in individual work, text study, text and film analysis and discussions.
Assessment and permitted materials
• Compulsory attendance (excused absence of 3 x 90min permitted)
• Participation in the course units, including collaboration, feedback, presentations
• Continuous fulfillment of tasks (compulsory reading, text production, etc.)
• Creation of a written seminar paper (portfolio) with a length of at least 7.500 words due 18.12.2024.The requirements for the seminar paper are presented at the beginning of the course.Additional information:
The lecturer can invite students to a grade-related discussion about completed partial performances. Plagiarized or fraudulent partial performances lead to non-grading of the course (entry of an 'X' in the transcript). The plagiarism software (Turnitin) is used.
• Participation in the course units, including collaboration, feedback, presentations
• Continuous fulfillment of tasks (compulsory reading, text production, etc.)
• Creation of a written seminar paper (portfolio) with a length of at least 7.500 words due 18.12.2024.The requirements for the seminar paper are presented at the beginning of the course.Additional information:
The lecturer can invite students to a grade-related discussion about completed partial performances. Plagiarized or fraudulent partial performances lead to non-grading of the course (entry of an 'X' in the transcript). The plagiarism software (Turnitin) is used.
Minimum requirements and assessment criteria
Basic requirement for grading:Participation in all face-to-face or, if applicable, online seminar events. Attendance is compulsory. Missing hours of 3x90 minutes are permitted, e.g., due to illness. The fulfillment of all required partial assignments is compulsory as well.The partial performances are weighted as follows (assessment standard in brackets):
• Quality of participation in the seminar (feedback for colleagues, discussions in small groups and plenum, willingness to reflect, etc.) (10 points)
• Continuous fulfillment of the required assignments during the semester (30 points)
• Creation of a seminar paper (portfolio) according to requirements (60 points)It is explicitly pointed out that all partial assignments must be provided for a positive assessment. Only when all parts have been completed, the grading table does become effective.Grading table:
90-100 points --> very good (1)
80-89.99 points --> good (2)
70-79.99 points --> satisfactory (3)
60-69.99 points --> sufficient (4)
0-59.99 points --> insufficient (5)
• Quality of participation in the seminar (feedback for colleagues, discussions in small groups and plenum, willingness to reflect, etc.) (10 points)
• Continuous fulfillment of the required assignments during the semester (30 points)
• Creation of a seminar paper (portfolio) according to requirements (60 points)It is explicitly pointed out that all partial assignments must be provided for a positive assessment. Only when all parts have been completed, the grading table does become effective.Grading table:
90-100 points --> very good (1)
80-89.99 points --> good (2)
70-79.99 points --> satisfactory (3)
60-69.99 points --> sufficient (4)
0-59.99 points --> insufficient (5)
Examination topics
The examination material consists of the texts, documents and papers provided on the platform as part of the requirements of the seminar; see the corresponding Moodle platform that is available.
Reading list
Atshan, Sa’ed. 2021. “The Anthropological Rise of Palestine.” Journal of Palestine Studies 50 (4): 3–31.
Berry, Maya J., Claudia Chávez Argüelles, Shanya Cordis, Sarah Ihmoud, and Elizabeth Velásquez Estrada. 2017. “Toward a Fugitive Anthropology: Gender, Race, and Violence in the Field.” Cultural Anthropology 32 (4): 537–65.
Canada, Tracie. 2021. “Reflection: Reorienting the History of Anthropology through Generations of Black Anthropologists.” History of Anthropology Review 45 (blog). 2021. https://histanthro.org/notes/engaging-pioneers-reflection/.
Ihmoud, Sarah, and Shanya Cordis. 2022. “A Poetics of Living Rebellion: Sociocultural Anthropology in 2021.” American Anthropologist 124 (4): 813–29.
Jung, Moon-Kie, and João H. Costa Vargas, eds. 2021. Antiblackness. Durham, NC: Duke University Press, (1-14).
Kóczé, Angéla. 2018. “Race, Migration and Neoliberalism: Distorted Notions of Romani Migration in European Public Discourses.” Social Identities 24 (4): 459–73.
Makhulu, Anne-Maria, and Christen Smith. 2022. “#CiteBlackWomen.” Cultural Anthropology 37 (2): 177–81.
Matache, Margareta, and Jacqueline Bhabha. 2021. “The Roma Case for Reparations.” In Time for Reparations: A Global Perspective., 253-71. Pennsylvania Studies in Human Rights Ser. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Sharpe, Christina. 2016. In the Wake: On Blackness and Being. Durham, NC: Duke University Press, (1-24).
Smith, Christen. 2022. “Citation, Erasure, and Violence: A Memoir.” Cultural Anthropology 37 (2): 206–13.
Sukarieh, Mayssoun, and Stuart Tannock. 2013. “On the Problem of Over-Researched Communities: The Case of the Shatila Palestinian Refugee Camp in Lebanon.” Sociology 47 (3): 494–508.
Wahbe, Randa May. 2020. “The Politics of Karameh: Palestinian Burial Rites under the Gun.” Critique of Anthropology 40 (3): 323–40.
Williams, Erica Lorraine. 2022. “Centering Black Women: A Black Feminist Critique of Mainstream Anthropology from the Margins of an HBCU.” Cultural Anthropology 37 (3): 404–11.
Berry, Maya J., Claudia Chávez Argüelles, Shanya Cordis, Sarah Ihmoud, and Elizabeth Velásquez Estrada. 2017. “Toward a Fugitive Anthropology: Gender, Race, and Violence in the Field.” Cultural Anthropology 32 (4): 537–65.
Canada, Tracie. 2021. “Reflection: Reorienting the History of Anthropology through Generations of Black Anthropologists.” History of Anthropology Review 45 (blog). 2021. https://histanthro.org/notes/engaging-pioneers-reflection/.
Ihmoud, Sarah, and Shanya Cordis. 2022. “A Poetics of Living Rebellion: Sociocultural Anthropology in 2021.” American Anthropologist 124 (4): 813–29.
Jung, Moon-Kie, and João H. Costa Vargas, eds. 2021. Antiblackness. Durham, NC: Duke University Press, (1-14).
Kóczé, Angéla. 2018. “Race, Migration and Neoliberalism: Distorted Notions of Romani Migration in European Public Discourses.” Social Identities 24 (4): 459–73.
Makhulu, Anne-Maria, and Christen Smith. 2022. “#CiteBlackWomen.” Cultural Anthropology 37 (2): 177–81.
Matache, Margareta, and Jacqueline Bhabha. 2021. “The Roma Case for Reparations.” In Time for Reparations: A Global Perspective., 253-71. Pennsylvania Studies in Human Rights Ser. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Sharpe, Christina. 2016. In the Wake: On Blackness and Being. Durham, NC: Duke University Press, (1-24).
Smith, Christen. 2022. “Citation, Erasure, and Violence: A Memoir.” Cultural Anthropology 37 (2): 206–13.
Sukarieh, Mayssoun, and Stuart Tannock. 2013. “On the Problem of Over-Researched Communities: The Case of the Shatila Palestinian Refugee Camp in Lebanon.” Sociology 47 (3): 494–508.
Wahbe, Randa May. 2020. “The Politics of Karameh: Palestinian Burial Rites under the Gun.” Critique of Anthropology 40 (3): 323–40.
Williams, Erica Lorraine. 2022. “Centering Black Women: A Black Feminist Critique of Mainstream Anthropology from the Margins of an HBCU.” Cultural Anthropology 37 (3): 404–11.
Association in the course directory
Last modified: Mo 30.09.2024 15:46
… verfügen Studierende über ein grundlegendes Verständnis der kritischen, reflexiven und kollaborativen Haltung, die anthropologischer Forschung zugrunde liegt,
… können deren Implikationen für ihre eigene Positionalität reflektieren,
… sind sich der ethischen Herausforderungen bewusst, die sich aus der Vergangenheit und historischen Gewordenheit der Disziplin ergeben,
… haben sich damit auseinandergesetzt, wie sich Anthropolog*innen diesen Herausforderungen stellen können,
… haben ausgewählte in der VO „Neuere kritische Perspektiven“ vermittelte Themen eingehender und im Gruppensetting behandelt,
… haben ein tiefergehendes Verständnis bzgl. der Bedeutung von v.a. feministischen, antirassistischen und postkolonialen Positionen im disziplinären Feld der Kultur- und Sozialanthropologie entwickelt.Inhalte:
+ Diskussion und Vertiefung des Verständnisses verschiedener wissenschaftlicher Grundhaltungen und Interessen
+ Bedeutung der postmodernen Wenden für die wissenschaftstheoretische Positionen
+ Überblick und exemplarisches Erarbeiten von Fallbeispielen zu den Cultural Turns
+ Diskussion von feministischen, antirassistischen sowie post- und dekoloialen Ansätzen anhand von Fallbeispielen aus der anthropologischen PraxisMethoden:
Partizipatives Seminar-Setting mit Input-Phasen, Kleingruppenarbeiten, Kurzpräsentationen, ggfs. Referate, Aufgabenstellungen in Einzelarbeit, Textstudium, Text- und Filmanalyse & -diskussion