240064 VO Education for Self-Determination (2023W)
A critical assessment of emancipatory and revolutionary educational concepts and their implementation in the Global South
Labels
BDG
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Examination dates
- Monday 29.01.2024 15:00 - 16:30 Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
- Monday 04.03.2024 15:00 - 16:30 Hörsaal A UniCampus Zugang Hof 2 2F-EG-32
- Wednesday 24.04.2024 15:00 - 16:30 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
- Monday 17.06.2024 10:15 - 11:45 Seminarraum SG2 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 09.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
- Monday 16.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
- Monday 23.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
- Monday 06.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
- Monday 13.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
- Monday 20.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
- Monday 27.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
- Monday 04.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
- Monday 11.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
- Monday 08.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
- Monday 15.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
- Monday 22.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Der Leistungsnachweis erfolgt in Form einer schriftlichen Prüfung am Ende des Semesters bzw. zu den weiteren Prüfungsterminen. Grundlage dafür sind zum einen die Vorträge, zum anderen die als Pflichtlektüre angegebenen Originaltexte der behandelten Theoretiker*innen.Die Prüfung besteht aus zwei Teilen:1. Verfassen eines Essays zu den Inhalten der Vorlesung (open book). Die Studierenden können zwischen zwei Fragestellungen auswählen, die sich auf jeweils unterschiedliche Schwerpunkte der RVO beziehen. Dritte Option ist das Verfassen einer persönlich geprägten Reflexion zur gesamten Lehrveranstaltung, in der Irritationen, Erkenntnismomente und offene Fragen benannt und ein Feedback an die LV-Leiter*innen formuliert werden. Dies setzt freilich den regelmäßigen Besuch der LV voraus!2. Rezension eines der Werke der behandelten Theoretiker*innen (von mind. 120 Seiten), 5.000 bis 6.000 Zeichen inkl. Leerzeichen.
Bitte dabei die universitätsüblichen Formatierungen beachten (Name und Matr.Nr. angeben, 1,5zeiliger Text von 12 Punkt-Schrift).
Teil 2 wird zu den Prüfungsterminen gemeinsam mit dem Essay abgegeben.
Bitte dabei die universitätsüblichen Formatierungen beachten (Name und Matr.Nr. angeben, 1,5zeiliger Text von 12 Punkt-Schrift).
Teil 2 wird zu den Prüfungsterminen gemeinsam mit dem Essay abgegeben.
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
The examination material for the 1st part of the examination is the content presented. Under "Literature" you will find recommended supplements to the oral presentations.For the 2nd part of the examination, a title is chosen from the following works by the theorists covered (part 2 of the examination).
Titles that deviate from these can be chosen after prior consultation with the lecturers!Boal, Augusto (2013): Hamlet und der Sohn des Bäckers, Die Autobiografie. 376 Seiten. Übersetzt von Birgit Fritz und Elvira M. Gross. Herausgegeben von Birgit Fritz. Wien: Mandelbaum.Bourdieu, Pierre/Passeron, Jean-Claude (2007 [1964]): Die Erben. Stunden, Bildung und Kultur. Aus dem Franz. von Stephan Egger und Eva Kessler. Konstanz: UVK (franz. Original: Les héritiers: les étudiants et la culture, Les Éditions de Minuit, Reihe. „Grands documents“ Nr. 18, Paris 1964).Carnoy, Martin (2007): Cuba’s Academic Advantage. Why Students in Cuba do better in School. Stanford: Stanford University PressDatta, Asit/Lang-Wojtasik, Gregor (Hg.): Bildung zur Eigenständigkeit. Vergessene Reformpädagogische Ansätze aus vier Kontinenten. Frankfurt/Main: IKO-Verlag für Interkulturelle KommunikationEribon, Didier (2016): Rückkehr nach Reim. Übersetzt von Tobias Haberkorn. Berlin: Suhrkamp. (Franz. Original: Retour à Reims. Paris: Fayard 2009).Ernaux, Annie (2018 [2008]): Die Jahre. Aus dem Französischen von Sonja Finck. Frankfurt/Main: Suhrkamp.Freire, Paulo (1971): Pädagogik der Unterdrückten. Bildung als Praxis der Freiheit. Vom Verfasser autorisierte deutsche Übertragung von Werner Simpfendörfer. Stuttgart: Kreuz-Verlag [später: Reinbeck/Hamburg: Rowohlt, 1973]Freire, Paulo (2008): Pädagogik der Autonomie. Notwendiges Wissen für die Bildungspraxis. Übersetzt von Ivo Tamm in Koop. mit Dirk Oesselmann u. Peter Schreiner. Waxmann Verlag, 2008.Gramsci, Antonio (2004): Erziehung und Bildung. Gramsci Reader. Herausgegeben im Auftrag des Instituts für kritische Theorie von Andreas Merkens. Hamburg: Argumenthooks, bell (2021): Die Bedeutung von Klasse. Warum die Verhältnisse nicht auf Rassismus und Sexismus zu reduzieren sind. Aus dem amer. Englisch übersetzt von Jessica Yawa Agoku. München: Unrast 2020.hooks, bell (1994): Teaching to Transgress: education as the practice of freedom. London: Routledge. onlinehooks, bell (2003): Teaching Community. A pedagogy of hope. New York: Routledge. onlinehooks, bell (2010): Teaching Critical Thinking. Practical Wisdom. Routledge: New York, London. onlineKohan, Walter Omar (2021): Paulo Freire. A Philosophical Biography. London et al.: Bloomsbury.Kohan, Walter Omar (2015): The inventive school master. Simón Rodríguez. Rotterdam et al.: Sense PublishersLorde, Audre (2021): Sister Outsider: Essays. Übersetzt von Eva Bonné und Marion Kraft. München: Hanser.Mayo, Peter (2007): Politische Bildung bei Antonio Gramsci und Paulo Freire: Perspektiven einer verändernden Praxis. Hamburg: ArgumentTorres, Carlos Alberto (2014): First Freire: Early Writings in Social Justice Education. New York, NY: Teachers College Press.
Titles that deviate from these can be chosen after prior consultation with the lecturers!Boal, Augusto (2013): Hamlet und der Sohn des Bäckers, Die Autobiografie. 376 Seiten. Übersetzt von Birgit Fritz und Elvira M. Gross. Herausgegeben von Birgit Fritz. Wien: Mandelbaum.Bourdieu, Pierre/Passeron, Jean-Claude (2007 [1964]): Die Erben. Stunden, Bildung und Kultur. Aus dem Franz. von Stephan Egger und Eva Kessler. Konstanz: UVK (franz. Original: Les héritiers: les étudiants et la culture, Les Éditions de Minuit, Reihe. „Grands documents“ Nr. 18, Paris 1964).Carnoy, Martin (2007): Cuba’s Academic Advantage. Why Students in Cuba do better in School. Stanford: Stanford University PressDatta, Asit/Lang-Wojtasik, Gregor (Hg.): Bildung zur Eigenständigkeit. Vergessene Reformpädagogische Ansätze aus vier Kontinenten. Frankfurt/Main: IKO-Verlag für Interkulturelle KommunikationEribon, Didier (2016): Rückkehr nach Reim. Übersetzt von Tobias Haberkorn. Berlin: Suhrkamp. (Franz. Original: Retour à Reims. Paris: Fayard 2009).Ernaux, Annie (2018 [2008]): Die Jahre. Aus dem Französischen von Sonja Finck. Frankfurt/Main: Suhrkamp.Freire, Paulo (1971): Pädagogik der Unterdrückten. Bildung als Praxis der Freiheit. Vom Verfasser autorisierte deutsche Übertragung von Werner Simpfendörfer. Stuttgart: Kreuz-Verlag [später: Reinbeck/Hamburg: Rowohlt, 1973]Freire, Paulo (2008): Pädagogik der Autonomie. Notwendiges Wissen für die Bildungspraxis. Übersetzt von Ivo Tamm in Koop. mit Dirk Oesselmann u. Peter Schreiner. Waxmann Verlag, 2008.Gramsci, Antonio (2004): Erziehung und Bildung. Gramsci Reader. Herausgegeben im Auftrag des Instituts für kritische Theorie von Andreas Merkens. Hamburg: Argumenthooks, bell (2021): Die Bedeutung von Klasse. Warum die Verhältnisse nicht auf Rassismus und Sexismus zu reduzieren sind. Aus dem amer. Englisch übersetzt von Jessica Yawa Agoku. München: Unrast 2020.hooks, bell (1994): Teaching to Transgress: education as the practice of freedom. London: Routledge. onlinehooks, bell (2003): Teaching Community. A pedagogy of hope. New York: Routledge. onlinehooks, bell (2010): Teaching Critical Thinking. Practical Wisdom. Routledge: New York, London. onlineKohan, Walter Omar (2021): Paulo Freire. A Philosophical Biography. London et al.: Bloomsbury.Kohan, Walter Omar (2015): The inventive school master. Simón Rodríguez. Rotterdam et al.: Sense PublishersLorde, Audre (2021): Sister Outsider: Essays. Übersetzt von Eva Bonné und Marion Kraft. München: Hanser.Mayo, Peter (2007): Politische Bildung bei Antonio Gramsci und Paulo Freire: Perspektiven einer verändernden Praxis. Hamburg: ArgumentTorres, Carlos Alberto (2014): First Freire: Early Writings in Social Justice Education. New York, NY: Teachers College Press.
Reading list
Association in the course directory
IE: VM1 bis VM8, Schwerpunkt Bildung
Last modified: Th 18.01.2024 14:46
In the context of the liberation movements of the 1950s and 1960s in the Global South, education was seen as an effective instrument for liberation from domination and for building independent and socially just societies. It was supposed to enable people to self-determine and autonomously shape their own lives. The narrative of emancipatory education may sound like a fairy tale - and perhaps this concept was only a fairy tale that was very quickly caught up by political and historical developments wherever it tried to unfold.
This lecture series will discuss the idea of emancipatory education and what has become of it. It is all too obvious that it has little appeal today. Discussions on education policy, whether at national, regional or global level, are guided by completely different normative guidelines such as the principle of competitiveness. Emancipatory education was also highly normative, but its norm was the liberation narrative, drawing on Kant, Hegel, Marx and, in the Global South, pre-colonial approaches to education. From the 1960s until the 1980s, this approach was considered the starting point of any debate on education in development policy discussions, in many places also in the countries of the Global South itself - and some concrete education policies also tried to build on it.
In the context of the lecture series, after an introduction to theoretical foundations of education and liberation, a whole series of case studies from the history of the (emancipatory) Third World and the Global South will therefore be presented and critically discussed. Of particular interest here are those initiatives in which attempts were made in countries of the periphery to follow an independent path of educational policy.
The examples discussed include the concept of "Education for Self-Reliance" for an autonomous development in Tanzania as well as socialist attempts in Asia, especially in China. For Latin America, the Cuban literacy campaign of 1961 is considered a beacon, as is that in Sandinista Nicaragua in the 1980s. This was followed up from 2000 onwards, when literacy campaigns were launched again in several Latin American countries under the motto "Yo sí puedo! ("Yes, I can").
In addition to Paulo Freire, Julius Nyerere and Bell Hooks, European theorists such as Antonio Gramsci and Pierre Bourdieu are reference points for this critical debate on education in the Global South. Paulo Freire became known through his book "Pedagogy of the Oppressed", which has been translated into numerous languages. He advocates education as a practice of freedom. Julius Nyerere was a teacher, leader of the independence movement and first president of the independent Republic of Tanzania. His concept of "education for self-reliance" sees education as a central instrument to make autonomous and socialist development possible in Tanzania. The African-American literary scholar bell hooks has subjected Paulo Freire to a feminist re-reading and is considered an advocate of feminist and anti-racist approaches.Objectives:
Building on the theoretical approaches of Paulo Freire and others, the course aims to provide an insight into the critical education debate and to discuss historical case studies in which critical educational practice was developed. This should strengthen the ability to critically, reflectively and yet constructively classify and help shape educational debates.Methods:
Lectures by the course coordinators and individual guest speakers, supplemented by references to the reading of original texts and videos with contributions by the theorists discussed.