240077 FS FM1 - Research Seminar (Part 1) - Research Design (2019W)
Power and Empowerment: Linking Theory and Practice in Research
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 20.09.2019 09:00 to We 02.10.2019 08:00
- Deregistration possible until Th 31.10.2019 23:59
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 07.10. 17:00 - 19:00 (ehem. Seminarraum Internationale Entwicklung Afrikawissenschaften UniCampus Hof 5 2Q-EG-05)
- Monday 14.10. 17:00 - 19:00 (ehem. Seminarraum Internationale Entwicklung Afrikawissenschaften UniCampus Hof 5 2Q-EG-05)
- Monday 21.10. 17:00 - 19:00 (ehem. Seminarraum Internationale Entwicklung Afrikawissenschaften UniCampus Hof 5 2Q-EG-05)
- Monday 28.10. 17:00 - 19:00 (ehem. Seminarraum Internationale Entwicklung Afrikawissenschaften UniCampus Hof 5 2Q-EG-05)
- Monday 04.11. 17:00 - 19:00 (ehem. Seminarraum Internationale Entwicklung Afrikawissenschaften UniCampus Hof 5 2Q-EG-05)
- Monday 11.11. 17:00 - 19:00 (ehem. Seminarraum Internationale Entwicklung Afrikawissenschaften UniCampus Hof 5 2Q-EG-05)
- Monday 18.11. 17:00 - 19:00 (ehem. Seminarraum Internationale Entwicklung Afrikawissenschaften UniCampus Hof 5 2Q-EG-05)
- Monday 25.11. 17:00 - 19:00 (ehem. Seminarraum Internationale Entwicklung Afrikawissenschaften UniCampus Hof 5 2Q-EG-05)
- Monday 02.12. 17:00 - 19:00 (ehem. Seminarraum Internationale Entwicklung Afrikawissenschaften UniCampus Hof 5 2Q-EG-05)
- Monday 09.12. 17:00 - 19:00 (ehem. Seminarraum Internationale Entwicklung Afrikawissenschaften UniCampus Hof 5 2Q-EG-05)
- Monday 16.12. 17:00 - 19:00 (ehem. Seminarraum Internationale Entwicklung Afrikawissenschaften UniCampus Hof 5 2Q-EG-05)
- Monday 13.01. 17:00 - 19:00 (ehem. Seminarraum Internationale Entwicklung Afrikawissenschaften UniCampus Hof 5 2Q-EG-05)
- Monday 20.01. 17:00 - 19:00 (ehem. Seminarraum Internationale Entwicklung Afrikawissenschaften UniCampus Hof 5 2Q-EG-05)
- Monday 27.01. 17:00 - 19:00 (ehem. Seminarraum Internationale Entwicklung Afrikawissenschaften UniCampus Hof 5 2Q-EG-05)
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Schriftliche Vorbereitung und Diskussion der Pflichtlektüre
Hausübungen zur Planung (Semester 1) und Umsetzung (Semester 2) der eigenständigen Forschung als Gruppenprozess
gemeinsame Unterstützung im Forschungsprozess (Buddy-System und Gruppenarbeit)
Exposé für individuelles Forschungsprojekt: ca. 30.000 Zeichen inklusive Leerzeichen (Semester 1; im 2. Semester: Wissenschaftliche Aufarbeitung der Forschungsergebnisse: ca. 30.000 Zeichen inklusive Leerzeichen)
Durchgehende und regelmäßige Anwesenheit
Hausübungen zur Planung (Semester 1) und Umsetzung (Semester 2) der eigenständigen Forschung als Gruppenprozess
gemeinsame Unterstützung im Forschungsprozess (Buddy-System und Gruppenarbeit)
Exposé für individuelles Forschungsprojekt: ca. 30.000 Zeichen inklusive Leerzeichen (Semester 1; im 2. Semester: Wissenschaftliche Aufarbeitung der Forschungsergebnisse: ca. 30.000 Zeichen inklusive Leerzeichen)
Durchgehende und regelmäßige Anwesenheit
Minimum requirements and assessment criteria
Alle Teilleistungen müssen positiv abgeschlossen werden.
Examination topics
prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Reading list
Pflichtlektüre wird in der ersten Einheit bekanntgegeben und bereitgestellt.Ausgewählte Literatur:
Parpart, J.L., Rai, S.M. and Staudt, K.A. eds., 2003. Rethinking empowerment: Gender and development in a global/local world. Routledge.
Cheater, A. ed., 2003. The anthropology of power. Routledge.
Cruikshank, B., 1999. The will to empower: Democratic citizens and other subjects. Cornell university press.
Sharma, A., 2008. Logics of empowerment: Development, gender, and governance in neoliberal India. U of Minnesota Press.
Allen, A., 1998. Rethinking power. Hypatia, 13(1), pp.21-40.
Cornwall, A., 2016. Women's empowerment: What works?. Journal of International Development, 28(3), pp.342-359.
Mosedale, S., 2005. Assessing women's empowerment: towards a conceptual framework. Journal of international development, 17(2), pp.243-257.
Cornwall, A. and Rivas, A.M., 2015. From ‘gender equality and ‘women’s empowerment’ to global justice: reclaiming a transformative agenda for gender and development. Third World Quarterly, 36(2), pp.396-415.
Syed, J., 2010, May. Reconstructing gender empowerment. In Women's studies international forum (Vol. 33, No. 3, pp. 283-294). Pergamon.
Tsikata, D. and Darkwah, A.K., 2014, July. Researching empowerment: On methodological innovations, pitfalls and challenges. In Women's Studies International Forum (Vol. 45, pp. 81-89). Pergamon.
Eyben, R. and Napier-Moore, R., 2009. Choosing words with care? Shifting meanings of women's empowerment in international development. Third world quarterly, 30(2), pp.285-300.
Phillips, R., 2015. How ‘empowerment’ may miss its mark: gender equality policies and how they are understood in women’s NGOs. Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 26(4), pp.1122-1142.
Parpart, J.L., 2013. Choosing silence: Rethinking voice, agency and women’s empowerment. In Secrecy and silence in the research process (pp. 34-48). Routledge.
Kabeer, N., 2005. Gender equality and women's empowerment: A critical analysis of the third millennium development goal 1. Gender & Development, 13(1), pp.13-24.
Parpart, J.L., Rai, S.M. and Staudt, K.A. eds., 2003. Rethinking empowerment: Gender and development in a global/local world. Routledge.
Cheater, A. ed., 2003. The anthropology of power. Routledge.
Cruikshank, B., 1999. The will to empower: Democratic citizens and other subjects. Cornell university press.
Sharma, A., 2008. Logics of empowerment: Development, gender, and governance in neoliberal India. U of Minnesota Press.
Allen, A., 1998. Rethinking power. Hypatia, 13(1), pp.21-40.
Cornwall, A., 2016. Women's empowerment: What works?. Journal of International Development, 28(3), pp.342-359.
Mosedale, S., 2005. Assessing women's empowerment: towards a conceptual framework. Journal of international development, 17(2), pp.243-257.
Cornwall, A. and Rivas, A.M., 2015. From ‘gender equality and ‘women’s empowerment’ to global justice: reclaiming a transformative agenda for gender and development. Third World Quarterly, 36(2), pp.396-415.
Syed, J., 2010, May. Reconstructing gender empowerment. In Women's studies international forum (Vol. 33, No. 3, pp. 283-294). Pergamon.
Tsikata, D. and Darkwah, A.K., 2014, July. Researching empowerment: On methodological innovations, pitfalls and challenges. In Women's Studies International Forum (Vol. 45, pp. 81-89). Pergamon.
Eyben, R. and Napier-Moore, R., 2009. Choosing words with care? Shifting meanings of women's empowerment in international development. Third world quarterly, 30(2), pp.285-300.
Phillips, R., 2015. How ‘empowerment’ may miss its mark: gender equality policies and how they are understood in women’s NGOs. Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 26(4), pp.1122-1142.
Parpart, J.L., 2013. Choosing silence: Rethinking voice, agency and women’s empowerment. In Secrecy and silence in the research process (pp. 34-48). Routledge.
Kabeer, N., 2005. Gender equality and women's empowerment: A critical analysis of the third millennium development goal 1. Gender & Development, 13(1), pp.13-24.
Association in the course directory
FM1
Last modified: Mo 07.09.2020 15:21
In einem gemeinsam gestalteten Lernprozess sollen Studierende dazu befähigt werden, (a) einen individuellen, argumentierbaren Forschungsschwerpunkt zu entwickeln, (b) notwendige Schritte eines Forschungsvorhabens zu identifizieren, zu planen und umzusetzen, (c) Daten mithilfe geeigneter (qualitativer) empirischer Methoden zu erheben und auszuwerten, (d) auf der Basis der Daten in einem reflektiven Forschungsprozess die eigene Argumentation zu entwickeln und (f) die Forschungsergebnisse wissenschaftlich und überzeugend schriftlich aufzubereiten.