240093 UE MM2 - Methods of Qualitative Research of Development Studies (2025S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Fr 21.02.2025 08:00 to Mo 03.03.2025 14:00
- Deregistration possible until Mo 31.03.2025 23:59
Details
max. 35 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Participation in the first session is mandatory.
If you have any requirements regarding accessibility in participation, please contact the lecturer until 2 weeks before the first session.
- Wednesday 05.03. 09:00 - 12:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
- Wednesday 26.03. 09:00 - 12:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
- Wednesday 09.04. 09:00 - 12:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
- N Wednesday 07.05. 09:00 - 12:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
- Wednesday 21.05. 09:00 - 12:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
- Wednesday 04.06. 09:00 - 12:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
- Wednesday 18.06. 09:00 - 12:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
- Active participation (opportunities will be communicated via Moodle);
Research project in small groups over the entire semester (groups will be formed in the course);
- 1 short input/presentation (1-2 persons);
- written short paper in the working group;
- written final paper in the working group + 1 individual reflexivity paper.
Research project in small groups over the entire semester (groups will be formed in the course);
- 1 short input/presentation (1-2 persons);
- written short paper in the working group;
- written final paper in the working group + 1 individual reflexivity paper.
Minimum requirements and assessment criteria
Active participation in the course units; research project as group work of the semester; 1 mid-term paper, 1 presentation & 1 final paper (see above) are compulsory.- Presentation + participation: 30% of the overall grade (100 points)
- Term paper in group: 30% of the final grade (100 points)
- Final paper: 40% of the final grade, of which
- 80% group submission (80 points)
- 20% individual submission (20 points)0-60 Punkte ≙ nicht genügend
61-70,9 Punkte ≙ genügend
71-80,9 Punkte ≙ befriedigend
81-90,9 Punkte ≙ gut
91-100 Punkte ≙ sehr gut
- Term paper in group: 30% of the final grade (100 points)
- Final paper: 40% of the final grade, of which
- 80% group submission (80 points)
- 20% individual submission (20 points)0-60 Punkte ≙ nicht genügend
61-70,9 Punkte ≙ genügend
71-80,9 Punkte ≙ befriedigend
81-90,9 Punkte ≙ gut
91-100 Punkte ≙ sehr gut
Examination topics
Active participation in course; research project as group work of the semester - using the methods covered in the course; 1 mid-term paper (group); 1 presentation; 1 final paper (see above).
Final paper consists of: 1 group submission + 1 individual submission.
Final paper consists of: 1 group submission + 1 individual submission.
Reading list
• Brandner, V. Vilsmaier, U. (2014): Das Bild der Anderen erforschen. Fotografisch-visuelle Methode zum partizipativen Erforschen von Lebenswelten. In: Dannecker, P, Englert, B. (Hrsg.): Qualitative Methoden in der Entwicklungsforschung. Wien: Mandelbaum, S. 197-214.
• Dannecker, P., Voßemer, C. (2014): Qualitative Interviews in der Entwicklungsforschung. Typen und Herausforderungen. In: Dannecker, P, Englert, B. (Hrsg.): Qualitative Methoden in der Entwicklungsforschung. Wien: Mandelbaum, S. 153-175.
• Fine, Michelle (1994). Working the Hyphens. Reinventing Self and Other in Qualitative Research. In Norman K. Denzin & Yvonna S. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks, CA: SAGE, pp. 70–82.
• Lüders, C. (2004): Beobachten im Feld und Ethnographie. In: Flick, U, v. Kardorff, E., Steinke, I. (Hrsg.): Qualitative Forschung. Ein Handbuch. Hamburg: Rowohlt, S. 384-401.
• Przyborski, Aglaja & Wohlrab-Sahr, Monika (2019). Forschungsdesigns für die qualitative Sozialforschung. In Nina Baur & Jörg Blasius (Hrsg.), Handbuch Methoden der empirischen Sozialforschung. Wiesbaden: Springer Fachmedien, S. 105-123.
• Przyborksi, A., Wohlrab-Sahr, M. (2014): Im Feld: Zugang, Beobachtung, Erhebung. In: ebd. Qualitative Sozialforschung: ein Arbeitsbuch. 4. Aufl. München: Oldenbourg.
• Reichertz, Jo (2014): Empirische Sozialforschung und soziologische Theorie. In Baur, Nina und Jörg Blasius (Hrsg.) Handbuch Methoden der empirischen Sozialforschung. Wiesbaden: Springer, S. 65-80.
• Dannecker, P., Voßemer, C. (2014): Qualitative Interviews in der Entwicklungsforschung. Typen und Herausforderungen. In: Dannecker, P, Englert, B. (Hrsg.): Qualitative Methoden in der Entwicklungsforschung. Wien: Mandelbaum, S. 153-175.
• Fine, Michelle (1994). Working the Hyphens. Reinventing Self and Other in Qualitative Research. In Norman K. Denzin & Yvonna S. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks, CA: SAGE, pp. 70–82.
• Lüders, C. (2004): Beobachten im Feld und Ethnographie. In: Flick, U, v. Kardorff, E., Steinke, I. (Hrsg.): Qualitative Forschung. Ein Handbuch. Hamburg: Rowohlt, S. 384-401.
• Przyborski, Aglaja & Wohlrab-Sahr, Monika (2019). Forschungsdesigns für die qualitative Sozialforschung. In Nina Baur & Jörg Blasius (Hrsg.), Handbuch Methoden der empirischen Sozialforschung. Wiesbaden: Springer Fachmedien, S. 105-123.
• Przyborksi, A., Wohlrab-Sahr, M. (2014): Im Feld: Zugang, Beobachtung, Erhebung. In: ebd. Qualitative Sozialforschung: ein Arbeitsbuch. 4. Aufl. München: Oldenbourg.
• Reichertz, Jo (2014): Empirische Sozialforschung und soziologische Theorie. In Baur, Nina und Jörg Blasius (Hrsg.) Handbuch Methoden der empirischen Sozialforschung. Wiesbaden: Springer, S. 65-80.
Association in the course directory
MM2
Last modified: Tu 04.03.2025 16:06
d. Fundamentals of applied research design along methodological and methodical premises;
e. Reflexive approaches towards their own role and actions as researcher in interaction with research participants, co-researchers and other stakeholders;
f. application of selected research methods on primary data material collection and analysis, based on an applied research project in a team effort.