240119 VO Practical field of Gender Studies (2016W)
Labels
Details
Language: German
Examination dates
- Monday 30.01.2017 15:00 - 18:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
- Monday 06.03.2017 15:00 - 16:30 Prominentenzimmer Hauptgebäude, Tiefparterre Hof 4
- Monday 24.04.2017 17:30 - 19:00 Prominentenzimmer Hauptgebäude, Tiefparterre Hof 4
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
We meet on 10/10/2016, 24/10/2016, 07/11/2016, 21/11/2016, 05/12/2016, 16/01/2017 and 30/01/2017.
- Monday 10.10. 15:00 - 18:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
- Monday 24.10. 15:00 - 18:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
- Monday 07.11. 15:00 - 18:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
- Monday 21.11. 15:00 - 18:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
- Monday 05.12. 15:00 - 18:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
- Monday 16.01. 15:00 - 18:00 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Written exam based on topics presented during the lecture and on selected chapters of the recommended reading list.
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
The exam will be based on the presented topics during the lecture as well as on selected chapters of the reading list.
Reading list
Aulenbacher, Brigitte, et al. (2015): Soziale Ungleichheit und Gerechtigkeit in globaler Perspektive, in Feministische Kapitalismuskritik. Einstiege in bedeutende Forschungsfelder, S. 87-101, Westfälisches DampfbootBerger, Michele Tracy; Guidroz, Kathleen (eds.) (2009): The Intersectional Approach. Transforming the Academy through Race, Class, & Gender. Chapel Hill: The University of North Carolina Press.Eigelsreiter-Jashari, Gertrude (2004): Ökonomische Globalisierung und Geschlechterverhältnis, in: dies.: Frauenwelten – Frauensolidarität. Reflexionen über Nord-Süd-Begegnungsreisen, S. 15-50, Brandes& ApselGünther, Julia (2015): Gender and Globalization: Power Relations at India’s Margin, Journal of Developing Societies, 31 (1): 28-42.Loomba, Ania, et al. (eds.) (2005): Postcolonial Studies and Beyond. Ranikhet: Permanent Black.Moghadam, Valentine (2000): Transnational Feminist Networks. Collective Action in an Era of Globalisation, in: International Sociology, Vol. 15(1) 57-85.Rowbotham, Sheila; Linkogle, Stephanie (ed.) (2001): Women Resist Globalization. Mobilizing for Livelihood and Rights, London-New York: Zed Book.Scholz, Roswitha (2005): Differenzen der Krise – Krise der Differenzen. Die Neue Gesellschaftskritik im globalen Zeitalter und der Zusammenhang von „Rasse“, Klasse, Geschlecht und post-moderner Individualisierung. Bad Honnef: Horlemann Verlag.Sen, Gita; Avanti Mukherjee, Avanti (2013): No empowerment without rights, no rights without politics: Gender equality, MDGs and the post-2015 development agenda.Sepulveda Carmona, Magdalena (2013): Unpaid care work, poverty and women’s human rights: challenges and opportunities for the post-2015 agenda.Werlhof, Claudia u.a. (2003): Subsistenz und Widerstand. Alternativen zur Globalisierung, Wien: Promedia.Wichterich, Christa: Gleich-gleicher-ungleich. Paradoxien und Perspektiven von Frauenrechten in der Globalisierung. Sulzbach: U. Helmer Verlag.Winker, Gabriele; Degele, Nina (2009): Intersektionalität. Zur Analyse sozialer Ungleichheiten. Bielefeld: transcript Verlag.WoMin (African Women Unite Against Destructive Resource Extraction) (2013): Women, Gender and Extractivism (http://www.womin.org.za/images/papers/paper-one.pdf).
World Bank (2013): Gender Equality and Development Report 2012.The literature can be downloaded from moodle.
World Bank (2013): Gender Equality and Development Report 2012.The literature can be downloaded from moodle.
Association in the course directory
MA Gender Studies (Version 2013): PM Anwendungsbezüge;
Last modified: We 15.12.2021 00:23
Die Studierenden sollen dazu befähigt werden, Inhalte von entwicklungssoziologischen, globalisierungskritischen, feministischen, gender-spezifischen und postkolonial-theoretischen Texten mit den vier Themenbereichen des Seminars global und lokal analytisch in Verbindung zu bringen. Die Lehrveranstaltung soll des Weiteren dazu befähigen anhand transdisziplinärer Analysen soziale Diskurse zu erkennen und vertiefend zu analysieren. Darüber hinaus sollen die Studierenden alternative Handlungsansätze und Widerstandsbewegungen auf ihre Wirkungsmacht einschätzen können.
Inputs der Lehrenden, Lektüre der Pflichttexte, Diskussion in Kleingruppen und im Plenum.