240207 SE SE Theory I - Theories and Methods of Gender Studies (2017W)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 11.09.2017 00:01 to Th 28.09.2017 23:59
- Deregistration possible until Tu 31.10.2017 23:59
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 03.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 10.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 17.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 24.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 31.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 07.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 14.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 21.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 28.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 05.12. 09:45 - 11:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 12.12. 09:45 - 11:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 09.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 16.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 23.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 30.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Seminararbeit, Textanalyse, Mitarbeit
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Barad, Karen. 2003. “Posthumanist Performativity: Toward an Understanding of How Matter Comes to Matter.” Signs 28(3):801–31.
Butler, Judith. 1993. Bodies That Matter: On the Discursive Limits Of “sex.” New York: Routledge.
Collins, Patricia Hill. 1986. “Learning from the Outsider Within: The Sociological Significance of Black Feminist Thought.” Social Problems 33(6):S14–32.
Haraway, Donna Jeanne. 1992. “The Promises of Monsters: A Regenerative Politics for Inappropriated/D Others.” Pp. 295–337 in Cultural Studies, edited by L. Grossberg, C. Nelson, and P. Treichler. New York: Routledge.
hooks, bell. 2000. Where We Stand: Class Matters. New York, London, Routledge.
McCall, Leslie. 2005. “The Complexity of Intersectionality.” Signs: Journal of Women in Culture & Society 30(3):17771–1800.
Mohanty, Chandra Talpade. 2004. Feminism without Borders: Decolonizing Theory, Practicing Solidarity. 3. print. Durham, NC [u.a.]: Duke UnivPress.
West, Candace and Don H. Zimmerman. 1987. “Doing Gender.” Gender & Society 1(2):125–51.
Butler, Judith. 1993. Bodies That Matter: On the Discursive Limits Of “sex.” New York: Routledge.
Collins, Patricia Hill. 1986. “Learning from the Outsider Within: The Sociological Significance of Black Feminist Thought.” Social Problems 33(6):S14–32.
Haraway, Donna Jeanne. 1992. “The Promises of Monsters: A Regenerative Politics for Inappropriated/D Others.” Pp. 295–337 in Cultural Studies, edited by L. Grossberg, C. Nelson, and P. Treichler. New York: Routledge.
hooks, bell. 2000. Where We Stand: Class Matters. New York, London, Routledge.
McCall, Leslie. 2005. “The Complexity of Intersectionality.” Signs: Journal of Women in Culture & Society 30(3):17771–1800.
Mohanty, Chandra Talpade. 2004. Feminism without Borders: Decolonizing Theory, Practicing Solidarity. 3. print. Durham, NC [u.a.]: Duke UnivPress.
West, Candace and Don H. Zimmerman. 1987. “Doing Gender.” Gender & Society 1(2):125–51.
Association in the course directory
Version 2013: PM Theorien und Methoden; SE I Theorien / SE
Last modified: Mo 07.09.2020 15:40
Die Lehrveranstaltungsleiterin bereitet Textstellen vor, die dann gemeinsam genau gelesen und interpretiert werden. Ziel der Lehrveranstaltung ist es zu lernen wie die verschiedenen Theorieansätze der Geschlechterforschung (und über diese hinaus) aufgebaut sind und wie diese funktionieren. Kritikfähigkeit an Theorien aber auch Argumentation mit Theorien soll geübt werden. Im speziellen geht es darum einen Überblick über einige grundlegende Perspektiven der Geschlechterforschung zu erlangen. Die Konsequenzen dieser Grundlagen für die theoretische und empirische Forschung sollen ebenso nachvollziehbar werden.