250022 KO Gender aspects in teaching mathematics (2012S)
Continuous assessment of course work
Labels
Details
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Friday 02.03. 14:00 - 15:30 Seminarraum
- Friday 09.03. 14:00 - 17:00 Seminarraum
- Friday 11.05. 14:00 - 17:00 Seminarraum
- Saturday 12.05. 09:00 - 12:00 Seminarraum
- Saturday 12.05. 13:00 - 16:00 Seminarraum
- Friday 01.06. 14:00 - 17:00 Seminarraum
- Saturday 02.06. 09:00 - 12:00 Seminarraum
- Saturday 02.06. 13:00 - 16:00 Seminarraum
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Referat, Beteiligung an der LV, Aufgaben
Minimum requirements and assessment criteria
In this course we give an introduction in the topic of "mathematics and gender" and hope to widen the freedom of action in matters of gender - particularly linked to the process of teaching.
Examination topics
Lectures/talks, individual and joint assignments, team work, presentations, biographical work, role-playing, discussions, exercises
Reading list
Wird in der LV bekannt gegeben. Eine kleine Vorschau:
Niederdrenk-Felgner Cornelia: Die Geschlechterdebatte in der Mathematikdidaktik. In: Hoppe Heidrum et al: Geschlechterperspektiven in der Fachdidaktik. Weinheim und Basel 2001 Jahnke-Klein Sylvia: Sinnstiftender Mathematikunterricht für Mädchen und Jungen. Hohengeren 2001 Budde Jürgen: Mathematikunterricht und Geschlecht. Empirische Ergebnisse und pädagogische Ansätze. Bundesministerium für Bildung und Forschung. Bonn/Berlin 2008 BMBWK (Hg): Begabungsförderung durch Geschlechtssensibiltät in Mathematik, Naturwissenschaft und Technik. Wien 2005
Niederdrenk-Felgner Cornelia: Die Geschlechterdebatte in der Mathematikdidaktik. In: Hoppe Heidrum et al: Geschlechterperspektiven in der Fachdidaktik. Weinheim und Basel 2001 Jahnke-Klein Sylvia: Sinnstiftender Mathematikunterricht für Mädchen und Jungen. Hohengeren 2001 Budde Jürgen: Mathematikunterricht und Geschlecht. Empirische Ergebnisse und pädagogische Ansätze. Bundesministerium für Bildung und Forschung. Bonn/Berlin 2008 BMBWK (Hg): Begabungsförderung durch Geschlechtssensibiltät in Mathematik, Naturwissenschaft und Technik. Wien 2005
Association in the course directory
LAD
Last modified: Mo 07.09.2020 15:40
The topics of our course are manifold. We deal with
- the meaning of gender, gender mainstreaming, doing gender
- famous fe/male mathematicians, the history of the womens’ education
- academic and extracurricular socialisation
- statistical data (which type of school, teaching profession or university girls/boys choose, ...)
- interaction between teacher and girls/boys
- differences between girls and boys as to interests, achievement, self-confidence
- studies like PISA and TIMS in view of gender aspect
- highly gifted girls and boys
- girls/boys and computer
- educational material with regard to the gender aspect
- study-experiences and imagination of the future from female and male students of mathematics
- ideas for a gender-equitable mathematics-courseLearning processes that are meant to be put into practice should not be restricted to a cognitive area, but incorporate emotional layers and practical applications.This course is therefore designed in a way that all of these three levels are constantly addressed.