Universität Wien

250023 PS Differential Equations and Modelling (2023W)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 25 - Mathematik
Continuous assessment of course work
ON-SITE

Summary

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Thursday 05.10. 13:15 - 14:45 Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Thursday 12.10. 13:15 - 14:45 Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Thursday 19.10. 13:15 - 14:45 Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Thursday 09.11. 13:15 - 14:45 Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Thursday 16.11. 13:15 - 14:45 Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Thursday 23.11. 13:15 - 14:45 Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Thursday 30.11. 13:15 - 14:45 Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Thursday 07.12. 13:15 - 14:45 Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Thursday 14.12. 13:15 - 14:45 Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Thursday 11.01. 13:15 - 14:45 Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Thursday 18.01. 13:15 - 14:45 Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Thursday 25.01. 13:15 - 14:45 Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock

Aims, contents and method of the course

Ziel der Übung ist, den Stoff aus der Vorlesung anhand von Übungsaufgaben zu vertiefen.

Für jede Übungseinheit sind von den Studierenden Aufgaben eigenständig vorzubereiten und auf der Moodle-Seite der jeweiligen Übung rechtzeitig auf einer 'Kreuzerlliste' anzukreuzen.
Eine angekreuzte Aufgabe signalisiert die Bereitschaft, die eigene Lösung an der Tafel vorzurechnen. In jeder Übungseinheit werden die angekreuzten Aufgaben von den Studierenden an der Tafel vorgerechnet und präsentiert.

Assessment and permitted materials

Die Leistung aller angemeldeten Studierenden wird benotet. Die Benotung erfolgt nach den folgenden Kriterien:

- Selbstständiges Lösen der wöchentlich gestellten Aufgaben und Ankreuzen der gelösten Aufgaben in Moodle ( 'Kreuzerlliste') bis vor Beginn
der Übungseinheit

- Präsentation der vorbereiteten Lösungen an der Tafel. An der Tafel sollen die Aufgaben so präsentiert werden, dass Studierende, die die Aufgaben nicht angekreuzt haben, den Lösungsweg nachvollziehen können und verstehen. Dazu gehören ein übersichtliches Tafelbild, eine gute Gliederung der Lösung und ein mündliches Beschreiben und Erklären der einzelnen Arbeitsschritte während des Schreibens

- aktive Teilnahme an Diskussionen in den Übungseinheiten

- Anwesenheit bei den Übungseinheiten

Minimum requirements and assessment criteria

Für eine positive Note sind mindestens folgende Kriterien erforderlich:

- 60% aller Aufgaben wurden gelöst und und gültig angekreuzt

- 2 positiv bewertete Präsentationen an der Tafel

- Anwesenheit bei den Übungseinheiten

Examination topics

Stoff der Vorlesung

Reading list

siehe Vorlesung:

G. Teschl, Ordinary Differential Equation, Graduate Studies in Mathematics Vol. 140, Amer. Math. Soc. 2012,
https://www.mat.univie.ac.at/~gerald/ftp/book-ode/index.html

Group 2

max. 25 participants
Language: English
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Friday 06.10. 11:30 - 13:00 PC-Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Untergeschoß
Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Friday 13.10. 11:30 - 13:00 PC-Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Untergeschoß
Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Friday 20.10. 11:30 - 13:00 PC-Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Untergeschoß
Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Friday 27.10. 11:30 - 13:00 PC-Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Untergeschoß
Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Friday 03.11. 11:30 - 13:00 PC-Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Untergeschoß
Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Friday 10.11. 11:30 - 13:00 PC-Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Untergeschoß
Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Friday 17.11. 11:30 - 13:00 PC-Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Untergeschoß
Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Friday 24.11. 11:30 - 13:00 PC-Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Untergeschoß
Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Friday 01.12. 11:30 - 13:00 PC-Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Untergeschoß
Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Friday 15.12. 11:30 - 13:00 PC-Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Untergeschoß
Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Friday 12.01. 11:30 - 13:00 PC-Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Untergeschoß
Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Friday 19.01. 11:30 - 13:00 PC-Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Untergeschoß
Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Friday 26.01. 11:30 - 13:00 PC-Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Untergeschoß
Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock

Aims, contents and method of the course

The aim of this course is to deepen the students' understanding of the lecture material using exercise problems.

Before each exercise session, the student is supposed to prepare independent solutions to the assigned problems and tick the solved problems in a checkmark box (so-called "Kreuzerlliste") on the Moodle site of the course. A marked exercise means that the student is willing to show one's solution on the blackboard. During each of the exercise session, the students calculate and present the marked solutions on the blackboard.

Assessment and permitted materials

The performance of all the registered students will be graded. The assessment criteria are as follows:

- Independent solutions of the weekly tasks and ticking the solved assignments in the checkmark box in Moodle before the beginning of each exercise session

- Presentations of the prepared solutions on the blackboard. The assignments should be presented such that students who have not marked their solutions can follow and understand the steps of the solution. This includes a clear blackboard presentation style, a well-structured solution, as well as an oral description and explanation of the solution steps of the student while writing down the solution.

- Active participation in discussions during the exercise sessions

- Attendance at the exercise sessions

Minimum requirements and assessment criteria

At least the following criteria are required for a passing grade:

- 60% of all the tasks were solved and marked done

- 2 positively evaluated presentations on the blackboard

- Attendance at the exercise sessions

Examination topics

Topics of the lectures

Reading list

See the lectures;

G. Teschl, Ordinary Differential Equation, Graduate Studies in Mathematics Vol. 140, Amer. Math. Soc. 2012,
https://www.mat.univie.ac.at/~gerald/ftp/book-ode/index.html

Association in the course directory

DGM

Last modified: We 04.10.2023 12:28