Universität Wien

250027 VO Problems in teaching mathematics (2008W)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 25 - Mathematik

Details

Language: German

Examination dates

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Monday 06.10. 13:15 - 14:45 Seminarraum
Monday 13.10. 13:15 - 14:45 Seminarraum
Monday 20.10. 13:15 - 14:45 Seminarraum
Monday 27.10. 13:15 - 14:45 Seminarraum
Monday 03.11. 13:15 - 14:45 Seminarraum
Monday 10.11. 13:15 - 14:45 Seminarraum
Monday 17.11. 13:15 - 14:45 Seminarraum
Monday 24.11. 13:15 - 14:45 Seminarraum
Monday 01.12. 13:15 - 14:45 Seminarraum
Monday 15.12. 13:15 - 14:45 Seminarraum
Monday 12.01. 13:15 - 14:45 Seminarraum
Monday 19.01. 13:15 - 14:45 Seminarraum
Monday 26.01. 13:15 - 14:45 Seminarraum

Information

Aims, contents and method of the course

In this lecture recent developments in mathematics education should be introduced. Educational standards at various levels and the related question about sustainability (focus on output in education), whereas different conceptions of subject didactics like "Fundamental Ideas" and "Basic Beliefs" (could) play an important role, Explaining and Reasoning in mathematics education, analysis of pages of schoolbooks, use of computer in mathematics education, applications in mathematics education and modelling are basic topics, which are currently discussed.

Theoretical considerations will be presented as practical hints will be given. In this connection the culture of testing is a central issue, which still dominates the school reality. Therefore it will treated respectively in the lecture.

Assessment and permitted materials

Colloquium in written form

Minimum requirements and assessment criteria

Sensitization for various influences and possibilities to organize mathematics education.

Examination topics

Lecture, statements are welcome!

Reading list

Bruner, Jerome S.: Der Prozess der Erziehung. Ins Deutsche übertragen von Arnold Harttung. Berlin-Verlag, 1970.
Clarke, Barbara and others (ed.): International Perspectives on Learning and Teaching Mathematics. National Center for Mathematics Education, Göteborg 2004.
D'Angelo, John P. and West, Douglas B.: Mathematical Thinking. Problem-Solving and Proofs. Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ 07458 2000 (second edition).
Dörfler, Willibald und Fischer, Roland (Hrsg.): Beweisen im Mathematikunterricht. Schriftenreihe Didaktik der Mathematik, Universität für Bildungswissenschaften in Klagenfurt, Band 2. Hölder-Pichler-Tempsky, Wien und B. G. Teubner, Stuttgart 1979.
Fischer, Roland und Malle, Günther (unter Mitarbeit von Bürger, Heinrich): Mensch und Mathematik. Eine Einführung in didaktisches Denken und Handeln. Lehrbücher und Monographien zur Didaktik der Mathematik, Band 1 (herausgegeben von N. Knoche und H. Scheid). BI Wissenschaftsverlag, Mannheim/Wien/Zürich 1985.
Führer, Lutz: Pädagogik des Mathematikunterrichts. Eine Einführung in die Fachdidaktik für Sekundarstufen. Vieweg, Braunschweig/Wiesbaden 1997.
Heugl, Helmut, Klinger, Walter und Lechner, Josef: Mathematikunterricht mit Computeralgebra-Systemen. Addision-Wesley, Bonn u. a. 1996.
Heymann, Hans Werner: Allgemeinbildung und Mathematik. Studien zur Schulpädagogik und Didaktik, 13. Reihe Pädagogik. Beltz, Weinheim u. a. 1996.
Humenberger, Johann und Reichel, Hans-Christian: Fundamentale Ideen der Angewandten Mathematik und ihre Umsetzung im Unterricht.
Lehrbücher und Monographien zur Didaktik der Mathematik, Band 31. Herausgegeben von N. Knoche und H. Scheid. BI Wissenschaftsverlag, Mannheim u. a. 1995.
Institut für Didaktik der Mathematik der Universität Klagenfurt -- Österreichisches Kompetenzzentrum für Mathematikdidaktik: Standards für die mathematischen Fähigkeiten österreichischer Schülerinnen und Schüler am Ende der 8. Schulstufe. Version 4/07, Klagenfurt 2007: http://www.uni-klu.ac.at/idm/inhalt/295.htm.
Kadunz, Gert, Ossimitz, Günther, Peschek, Werner, Schneider Edith und Winkelmann, Bernard (Hrsg.): Mathematische Bildung und neue Technologien. B. G. Teubner, Stuttgart/Leipzig 1999.
Meyer, Michael: Entdecken und Begründen im Mathematikunterricht --- Zur Rolle der Abduktion und des Arguments. JMD 28 (2007), Heft 3/4, S. 286--310.
Meyer, Michael und Voigt, Jörg: Entdecken mit latenter Beweisidee --- Analyse von Schulbuchseiten. JMD 29 (2008), Heft 2, S.124--151.
Pólya, Georg: Vom Lösen mathematischer Aufgaben. Einsicht und Entdeckung, Lernen und Lehren. Band 1. Birkhäuser Verlag, Basel und Stuttgart 1966.
Reichel, Hans-Christian (Hrsg.): Computereinsatz im Mathematikunterricht. BI-Wissenschaftsverlag, Mannheim/Leipzig/Wien/Zürich 1995.
Rezat, Sebastian: Die Struktur von Mathematikschulbüchern. JMD 29 (2008), Heft 1, S. 46--67.
Schriftenreihe der ISTRON-Gruppe. Materialien für einen realitätsbezogenen Mathematikunterricht. Elf Bände von 1994 bis 2007, alle im Verlag Franzbecker, Hildesheim/Berlin erschienen.
Stepancik, Evelyn: Die Unterstützung des Verstehensprozesses und neue Aspekte der Allgemeinbildung im Mathematikunterricht durch den Einsatz neuer Medien. Dissertation an der Universität Wien, 2008.
Tietze, Uwe-Peter, Klika, Manfred und Wolpers, Hans (Hrsg.): Mathematikunterricht in der Sekundarstufe II. Band 1: Fachdidaktische Grundfragen - Didaktik der Analysis. Vieweg, Braunschweig/Wiesbaden 1997.
Vohns, Andreas: Fundamentale Ideen und Grundvorstellungen: Versuch einer konstruktiven Zusammenführung am Beispiel der Addition von Brüchen. JMD 26 (2005), Heft 1, S. 52--79.
vom Hofe, R.: Grundvorstellungen mathematischer Inhalte. Spektrum Akademischer Verlag, Heidelberg 1995.
Wittenberg, A. I.: Bildung und Mathematik. Ernst Klett Verlag, Stuttgart 1963.
Wittmann, E. Ch.: Grundfragen des Mathematikunterrichts. Vieweg, Braunschweig/Wiesbaden 1981.

Association in the course directory

LA

Last modified: Mo 07.09.2020 15:40