Universität Wien

250029 SE Seminar on mathematics education (2017S)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 25 - Mathematik
Continuous assessment of course work

Summary

1 Humenberger , Moodle
2 Götz , Moodle
3 Dorner , Moodle

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 24 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 07.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 14.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 21.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 28.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 04.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 25.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 02.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 09.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 16.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 23.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 30.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 13.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 20.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 27.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock

Aims, contents and method of the course

Modellierungsaufgaben in Mathematik. Bevor man Modellierungsaufgaben in der Schule unterrichtet, soll man natürlich selbst einmal Erfahrungen im Modellieren gesammelt haben. Dieses Seminar bietet eine Gelegenheit dazu.

Assessment and permitted materials

Schriftliche Ausarbeitung der Lösung der Modellierungsaufgabe (in Gruppen), Vorträge, Teilnahme am Modellierungstag in einer Schule

Minimum requirements and assessment criteria

Die Studierenden sollen eigene Erfahrungen im selbständigen Modellieren sammeln, eine wichtige und notwendige Voraussetzung, selber Modellieren in der Schule später zu unterrichten. Auch erste Erfahrungen im Unterrichten von Modellierungsaufgaben sollen gemacht werden. Die Studierenden sollen einen Modellierungstag in einer Schule gestalten.

Examination topics

Die Studierenden sollen in Gruppen das ganze Semester an einer Modellierungsaufgabe arbeiten, in den Seminarsitzungen und auch außerhalb. In den Seminarsitzungen sollen die Gruppen immer wieder kurze Berichte geben (Stand der Dinge). Zum Schluss natürlich ein umfangreicher schriftlicher Bericht über den Verlauf im ganzen Semester und ein abschließender Vortrag pro Gruppe.

Group 2

max. 24 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

For attending this seminar the personal participation of the preliminary discussion on 2th of March, 2017, at 13.15, is compulsory without exceptions. So for participation of this seminar you have to register by U:SPACE and to be present at the preliminary discussion.
Recommended precondition: attending the course "Schulmathematik Analysis" [School mathematics Calculus"].

  • Thursday 02.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 09.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 16.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 23.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 30.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 06.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 27.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 04.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 11.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 18.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 01.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 08.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 22.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 29.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock

Aims, contents and method of the course

Following the course "School mathematics Analysis" in WS 2016/17, we will try to connect central concepts of calculus (limit, continuity, differentiability, integrability) with those from subject didactics (fundamental ideas, basic conceptions, basic competences). From these insights consequences should be drawn for calculus education (especially for preparation for the standardized written final examination). The book "Didactics of analysis. Aspects and basic ideas of central concepts" by Greefrath, G. et al. (published in 2016, see literature) is used as a basis.
Empirical results from original contributions to analysis teaching are also analyzed for the didactic penetration of the matter.

Assessment and permitted materials

Presentation: content and performance; collaboration (including presence).
The talk determines mainly the assessment. If the result is not clear, the participation in the discussion of presentations of other students will be used.

Minimum requirements and assessment criteria

To get to know mathematics education as a research discipline and learning to derive practical use for the future teaching from theoretical concepts.

Examination topics

The participants present appropriate contributions of didactical literature. In case of a small number of participants it will be possible to prepare parts of the presentation during the seminar. So I immediately could give feedback to the students .

Reading list

Greefrath, G., Oldenburg, R., Siller, H.-St., Ulm, V. and Weigand, H.-G.: Didaktik der Analysis. Aspekte und Grundvorstellungen zentraler Begriffe [Didactics of analysis. Aspects and basic ideas of central concepts, in German]. Springer, Berlin Heidelberg 2016.
To find empirical studies concerning calculus education you can use https://www.zentralblatt-math.org/matheduc/.

Group 3

max. 24 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Die erste Einheit findet am 9.3.2017 statt!

  • Thursday 02.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 09.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 16.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 23.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 30.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 06.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 27.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 04.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 11.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 18.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 01.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 08.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 22.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Thursday 29.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock

Aims, contents and method of the course

Im Seminar werden Video-Vignetten von Unterrichtsszenen analysiert. Das Ziel dieser Analyse ist die präzise Identifikation und fachliche Rekonstruktion des jeweiligen didaktischen Elements in der Szene, die Entwicklung didaktischer Handlungsalternativen sowie die genaue Beschreibung der Wirkung des didaktischen Handelns der studentischen Lehrperson. Anhand von Auswahlkriterien nach dem „Knowledge Quartet“ werden die didaktischen Elemente in den Video-Vignetten kodiert und kategorisiert.

Assessment and permitted materials

Qualität des Vorträgs, Qualität der Seminararbeit, Mitarbeit in den Seminareinheiten

Minimum requirements and assessment criteria

Anwesenheit, Abhalten von Vorträgen, Abgabe einer Seminararbeit

Reading list

Eine Literaturliste wird in der ersten Einheit bekannt gegeben.

Association in the course directory

LAD

Last modified: Mo 07.09.2020 15:40